The Educational Value of the Library in a Penitentiary Environment

  • Caterina Benelli
  • Giovanna Del Gobbo

Abstract

The great challenge of prison is the repair function and not only towards those who have suffered the damage, but also for the recluse. The article focuses on the penitentiary environment as a place for training and learning through the social library: a space in prison free, participated, co-built and attentive to the needs of differences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Associazione italiana biblioteche e rinnovato nel 2017 https://www.aib.it/attivita/2017/65985-protocollo-biblioteche-carcerarie-2017/ (ultimo accesso: 18 ottobre 2023).
Benelli, C. (2012). Coltivare percorsi di formazione. La sfida dell’emancipazione in carcere. Liguori: Napoli.
Benelli, C., Del Gobbo, G. (2016). Lib(e)ri di formarsi. Educazione non formale degli adulti e biblioteche in carcere. Pacini: Pisa.
Benelli, C., Del Gobbo, G. (2012). Ri-educazione all’esercizio della cittadinanza attiva Ri-educare all’esercizio della cittadinanza attiva e alla partecipazione democratica nella gestione della “cosa pubblica”: un’esperienza di ricerca azione partecipativa per la biblioteca nell’istituto penitenziario La Dogaia di Prato. Metis 2.
Costelloe, A., Langelid, T. (2011). Prison Education and Training in Europe – A Review and Commentary of Existing Literature, Analysis and Evaluation. Birmingham (GHK): Directorate General for Education and Culture, European Commission.
Federighi, P. (2016). Educazione degli adulti e università: le origini nella Scuola fiorentina. In (a cura di) Cambi, F., Federighi, P. e Mariani, A. Pedagogia critica e laica a Firenze, 1950-2014: modelli, metamorfosi, figure. Firenze: University Press, 59–76.
Guetta, S., Del Gobbo G. (2005). I saperi dei circoli di studio Proposte teorico-metodologiche per operatori del lifelong learning. Pisa: Edizioni del Cerro.
Hawley, J., Murphy, I., Souto-Otero, M. (2013). Prison education and training in Europe current state-of-play and challenges. A summary report authored for the European Commission by GHK Consulting. Online: http://ec.europa.eu/education/library/study/2013/prison_en.pdf (ultimo accesso: 17 novembre 2023).
Mazzucatu, C. (2010). Appunti per una Teoria ‘Dignitosa’ del Diritto Penale a Partire dalla «Restorative Justice». Dignità e Diritto: Prospettive Interdisciplinari. Quaderni del Dipartimento di Scienze giuridiche dell’Università Cattolica del Sacro Cuore-sede di Piacenza. Piacenza: Tricase.
Morgan, G. (1994). Images. Le metafore dell’organizzazione. Milano: FrancoAngeli.
Mortari, L. (2021). I modi della cura educativa. In (a cura di) Mariani, A. La relazione educativa. Prospettive contemporanee. Roma: Carocci.
Santambrogio, J. (2020). Gli intravisti. Storie dagli ospedali psichiatrici giudiziari. Milano: Mimesis.
Sen, A. K. (2000). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
UNESCO. (2005). Manifesto per le biblioteche in carcere. Online
https://www.toscana-notizie.it/-/il-manifesto-ifla-unesco-sulle-biblioteche-pubbliche (ultimo accesso: 18 ottobre 2023).
Published
2024-01-10
How to Cite
Benelli, C., & Del Gobbo, G. (2024). The Educational Value of the Library in a Penitentiary Environment. Critical Hermeneutics, 7(2, special), 179-195. https://doi.org/10.13125/CH/6000