The Educational Value of the Library in a Penitentiary Environment
Abstract
The great challenge of prison is the repair function and not only towards those who have suffered the damage, but also for the recluse. The article focuses on the penitentiary environment as a place for training and learning through the social library: a space in prison free, participated, co-built and attentive to the needs of differences.
Downloads
References
Benelli, C. (2012). Coltivare percorsi di formazione. La sfida dell’emancipazione in carcere. Liguori: Napoli.
Benelli, C., Del Gobbo, G. (2016). Lib(e)ri di formarsi. Educazione non formale degli adulti e biblioteche in carcere. Pacini: Pisa.
Benelli, C., Del Gobbo, G. (2012). Ri-educazione all’esercizio della cittadinanza attiva Ri-educare all’esercizio della cittadinanza attiva e alla partecipazione democratica nella gestione della “cosa pubblica”: un’esperienza di ricerca azione partecipativa per la biblioteca nell’istituto penitenziario La Dogaia di Prato. Metis 2.
Costelloe, A., Langelid, T. (2011). Prison Education and Training in Europe – A Review and Commentary of Existing Literature, Analysis and Evaluation. Birmingham (GHK): Directorate General for Education and Culture, European Commission.
Federighi, P. (2016). Educazione degli adulti e università: le origini nella Scuola fiorentina. In (a cura di) Cambi, F., Federighi, P. e Mariani, A. Pedagogia critica e laica a Firenze, 1950-2014: modelli, metamorfosi, figure. Firenze: University Press, 59–76.
Guetta, S., Del Gobbo G. (2005). I saperi dei circoli di studio Proposte teorico-metodologiche per operatori del lifelong learning. Pisa: Edizioni del Cerro.
Hawley, J., Murphy, I., Souto-Otero, M. (2013). Prison education and training in Europe current state-of-play and challenges. A summary report authored for the European Commission by GHK Consulting. Online: http://ec.europa.eu/education/library/study/2013/prison_en.pdf (ultimo accesso: 17 novembre 2023).
Mazzucatu, C. (2010). Appunti per una Teoria ‘Dignitosa’ del Diritto Penale a Partire dalla «Restorative Justice». Dignità e Diritto: Prospettive Interdisciplinari. Quaderni del Dipartimento di Scienze giuridiche dell’Università Cattolica del Sacro Cuore-sede di Piacenza. Piacenza: Tricase.
Morgan, G. (1994). Images. Le metafore dell’organizzazione. Milano: FrancoAngeli.
Mortari, L. (2021). I modi della cura educativa. In (a cura di) Mariani, A. La relazione educativa. Prospettive contemporanee. Roma: Carocci.
Santambrogio, J. (2020). Gli intravisti. Storie dagli ospedali psichiatrici giudiziari. Milano: Mimesis.
Sen, A. K. (2000). Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
UNESCO. (2005). Manifesto per le biblioteche in carcere. Online
https://www.toscana-notizie.it/-/il-manifesto-ifla-unesco-sulle-biblioteche-pubbliche (ultimo accesso: 18 ottobre 2023).
Copyrights for articles published in Critical Hermeneutics are retained by the authors, with first publication rights granted to the journal.
Critical Hermeneutics is published under a Creative Commons Attribution Licence CC BY 3.0
. With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy the contribution (edited version), on condition that credit is properly attributed to its author and that Critical Hermeneutics is mentioned as its first venue of publication.