A Crossroads of Genres and Forms: Gipi’s Graphic Novel Encounters Post-apocalyptic Fiction
Abstract
La terra dei figli is a graphic-novel which consciously encounters post-apocalyptic fiction. Gipi offers his readers a narration of the world written beyond the end of the world and engages in a type of story that is among the most popular of recent times: post-apocalyptic fiction, which is perhaps the most suitable literary and cinematographic genre to entertain a "political" dialogue with his audience. The author works with the typical tools of comics and yet engages with archetypes that no longer belong only to the apocalyptic fiction, but to the fairy tale and the coming-of-age novel.
Downloads
References
Asor Rosa 1995 = Alberto Asor Rosa, Le avventure di Pinocchio, in Id. (direzione di), Letteratura italiana, Le opere, vol. 3 (Dall’Ottocento al Novecento), Einaudi, Torino 1995, pp. 879-954.
Benjamin 1998 = Marina Benjamin, Living at the End of the World, Picador, London 1998.
Benjamin 1986 = Walter Benjamin, Parigi, capitale del XIX secolo. I “passages” parigini, a cura di Rolf Tiedemann, Einaudi, Torino 1986.
Cannas 2015 = Andrea Cannas, Il funerale di Utopia come segno dell’apocalisse, in Andrea Ciccarelli, Mary Migliozzi, Marianna Orsi (a cura di), Musica pop e testi in Italia dal 1960 a oggi, Longo, Ravenna 2015, pp. 123-134.
Cannas 2018 = Andrea Cannas, «Ciò che è accaduto accadrà di nuovo»: le inderogabili stagioni del mito in Battlestar Galactica, “Medea”, IV, 1, 2018, DOI: http://dx.doi.org/10.13125/medea-3488.
Celada 2020 = Luca Celada, Quando la finzione contagia la realtà, intervista a Scott Burns, “Il Manifesto”, 29.04.2020 “Contagion” https://ilmanifesto.it/quando-la-finzione-contagia-la-realta-uno-sceneggiatore-e-un-virologo-parlano-di-contagion/
Cossu 2019 = Tatiana Cossu, Visioni di apocalissi culturali nell’Antropocene. La crisi radicale dell’umano in Ernesto de Martino e in The Road di Cormac McCarthy, “Medea”, V, 1, 2019, DOI: http://dx.doi.org/10.13125/medea-3959
De Martino 1977 = Ernesto De Martino, La fine del mondo. Contributo all’analisi delle apocalissi culturali, a cura di Clara Gallini, Einaudi, Torino 1977.
Freedman 2000 = Carl H. Freedman, Critical Theory and Science Fiction, Wesleyan U.P., Hanover (N.H.) 2000.
Gurr 2015 = Barbara Gurr (Ed.), Race, Gender, and Sexuality in Post-Apocalyptic TV and Film, Palgrave Macmillan US, 2015.
Hicks 2016 = Heather J. Hicks, The Post-Apocalyptic Novel in the Twenty-First Century. Modernity beyond Salvage, Palgrave, London 2016.
Igort 2019 = Igort, Ho rischiato di morire per uno scherzo di Andrea Pazienza, intervista di Roberta Scorranese, “Corriere della Sera”, 16.09.2019, https://www.corriere.it/cronache/19_settembre_16/40-interni-10-interni-personcorriere-web-sezioni-2a8c804c-d8b3-11e9-a64f-042100a6f996.shtml.
Joyce 2018 = Stephen Joyce, Transmedia Storytelling and the Apocalypse, Palgrave Macmillan, Cham 2018.
La Mantia, Ferlita 2015 = Fabio La Mantia, Salvatore Ferlita, La fine del tempo. Apocalisse e post-apocalisse nella narrativa novecentesca, FrancoAngeli, Milano 2015.
McGurl 2010 = Mark McGurl, Ordinary Doom: Literary Studies in the Waste Land of the Present, “New Literary History”, 41(2), pp. 329-349.
Moylan 2000 = Thomas Moylan, Scraps of the Untainted Sky. Science Fiction. Utopia. Dystopia, Westview Press, Boulder (Colorado) 2000.
Mussgnug 2015 = Florian Mussgnug, Apocalyptic Narcissism and the Difficulty of Mourning, “Between”, vol. V, n. 10 (Novembre 2015), http://www.Betweenjournal.it/
Pagetti 2003 = Carlo Pagetti, Il futuro immaginario della fantascienza. Vivere un altro presente, in Cecilia Martino, Franco Monteleone (a cura di), Science Fiction, Bulzoni, Roma 2003.
Panella 2016 = Giuseppe Panella, Il disastro prossimo venturo. Distopia, apocalisse, fantascienza: tra Saramago e Ballard passando per Cormac Mccarthy, in Nicola Turi (a cura di), Ecosistemi letterari: luoghi e paesaggi nella finzione novecentesca, Firenze University Press, Firenze 2016.
Raney, Meagher 2015 = Tracey Raney, Michelle Meagher, Gender in the Aftermath: Starbuck and the Future of Woman in Battlestar Galactica in Gurr 2015, pp. 46-57.
Suvin 2016 = Darko Suvin, Metamorphoses of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre, Peter Lang, Oxford, Oxfordshire 2016.
Turrini 2016 = Davide Turrini, George Romero, il re degli zombie a Lucca: «The walking dead? Dopo la prima stagione è diventata una telenovela», “Il Fatto Quotidiano”, 08/04/2016 https://www.ilfattoquotidiano.it/2016/04/08/george-romero-il-re-degli-zombie-a-lucca-the-walking-dead-dopo-la-prima-stagione-e-diventata-una-telenovela/2619991/
Wolf 2013 = Mark J.P Wolf, Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation, Routledge, New York 2013.
Sitografia
Gabriele di Donfrancesco, “Da Asimov a Bradbury: così la fantascienza può aiutarci a immaginare il mondo dopo il coronavirus”, Gabriele di Donfrancesco, 2020, https://it.mashable.com/libri/2861/la-fantascienza-puo-aiutarci-a-immaginare-il-mondo-dopo-il-coronavirus?ref=RHRR-BM (ultimo accesso 02/12/2020)
Copyright (c) 2020 Andrea Cannas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
Medea, having published these contributions, will have the right to publish them integrally or partially as reprints or as monographic issues, both in electronic version and in printed copies.