«Un presentimento di “quasi libertà”». Rebibbia According to Goliarda Sapienza
Abstract
The work of Goliarda Sapienza takes stage within the theoretical categories of seclusion and confinement. It all starts from her narrating voice which flows within enclosed spaces which – owing to the paradoxical dynamics of liberation unfolding in her texts – turn out also to be the spaces where freedom is found. It is common knowledge that two of her works derived from her first-hand experience of incarceration: L’università di Rebibbia (1983) and Le certezze del dubbio (1987). This paper aims to visualize the cartography of emotions embedded in the jail narratives of Sapienza. It follows the idea proposed by Giuliana Bruno in Atlante delle emozioni to read travel stories as emotional journeys which can be mapped, and to look at the authors in their interaction with spaces and their architectural configuration, in a web of exchanges between «motion» and «emotion», «sight» and «site». In my opinion, they represent open and fluid theoretical paradigms which can be very effective lenses through which reading these texts.
Downloads
References
Andrigo, Mariagiovanna, “L’evoluzione autobiografica di Goliarda Sapienza: stile e contenuti”, «Quel sogno d’essere» di Goliarda Sapienza. Percorsi critici su una delle maggiori autrici del Novecento italiano, Ed. Giovanna Providenti, Roma, Aracne, 2012: 117-30.
Ead., “Goliarda Sapienza’s Permanent Autobiography”, Goliarda Sapienza in Context. Intertextual Relationships with Italian and European Culture, Eds. Alberica Bazzoni, Emma Bond, Katrin Wehling-Giorgi, New Jersey, Fairleigh Dickinson University Press, 2016, kindle edition, chapter 1.
Barbarulli, Clotilde, “Essere o avere il corpo. «L’università di Rebibbia»”, Appassionata Sapienza, Farnetti 2011: 132-47.
Bazzoni, Alberica, Writing for Freedom. Body, Identity and Power in Goliarda Sapienza’s Narrative, Bern, Peter Lang, 2018.
Bazzoni, Alberica – Bond, Emma – Wehling-Giorgi, Katrin (eds.), Goliarda Sapienza in Context. Intertextual Relationships with Italian and European Culture, Fairleigh New Jersey, Dickinson University Press, 2016, Kindle edition.
Bruno, Giuliana, Athlas of Emotion. Journeys in Art, Architecture and Film (2002), trad. it. Atlante delle emozioni. In viaggio tra arte, architettura e cinema, Ed. Maria Nadotti, Milano, Johan & Levi, 2015.
Capraro, Mara, “Le narrazioni del carcere di Goliarda Sapienza: una commistione di pratiche, generi e codici”, Cahiers d’études italiennes, 32 (2021), https://journals.openedition.org/cei/9090, (ultimo accesso 24/11/2021).
Cardone, Lucia, “Vita e cinema. La grande bugia di Goliarda Sapienza”, Un estratto di vita. Goliarda Sapienza fra teatro e cinema, Ed. Stefania Rimini – Maria Rizzarelli, Lentini (SR), Duetredue edizioni, 2018: 119-36.
Catalano, Maria Pia, “Goliarda Sapienza e le «libere donne» di Rebibbia”, Carceri vere e d’invenzione dal tardo Cinquecento al Novecento, Atti del Convegno internazionale di Ragusa-Comiso (14-15-16 novembre 2017), Eds. Giuseppe Traina – Nunzio Zago, Roma, Bonanno, 2009.
Farnetti, Monica (ed.), Appassionata Sapienza, Milano, La Tartaruga, 2011.
Foucault, Michel, Les hétérotopies (2004), trad. it. Utopie eterotopie, a cura di Antonella Moscati, Napoli, Cronopio, 2014.
Id., Surveiller et punir. Naissance de la prison (1975), trad. it. Sorvegliare e punire. Nascita della prigione, Ed. Alcesti Tarchetti, Einaudi, Torino, 2015.
Genet, Jean, Miracle de la rose (1951), trad. it. Miracolo della rosa, Ed. Alberto Capatti, prefazione e trad. di Dario Gibelli, Milano, il Saggiatore, 2019.
Guglielmi, Marina – Iacoli, Giulio (eds.), Piani sul mondo. Le mappe dell’immaginazione letteraria, Quodlibet, Macerata, 2013.
Morelli, Maria, “The Heterotopic Space of the (Female) Prison in Goliarda Sapienza’s and Dacia Maraini’s Narratives”, Bazzoni – Bond – Wehling-Giorgi 2016: Kindle edition, chapter 13.
Rizzarelli, Maria, Goliarda Sapienza. Gli spazi della libertà, il tempo della gioia, Roma, Carocci, 2018.
Sapienza, Goliarda, L’università di Rebibbia (1983), Torino, Einaudi, 2012.
Ead., “Atrofia e vertigine bianca per le detenute di Voghera”, Quotidiano Donna, inserto speciale di Paese Sera, 8 marzo 1983.
Ead., Le certezze del dubbio (1987), Torino, Einaudi, 2013.
Ead., La mia parte di gioia. Taccuini 1989-1992, Ed. G. Rispoli, prefazione di Angelo Pellegrino, Torino, Einaudi, 2013.
Ead., “L’università di Rebibbia. Progetto teatrale dal romanzo omonimo”, Tre pièces e soggetti cinematografici, Ed. e intr. di Angelo Pellegrino, Milano, La Vita Felice, 2014, pp. 225-9.
Ead., Lettere e biglietti, Ed. Angelo Pellegrino, Milano, La nave di Teseo, 2021.
Trevisan, Alessandra, “«Fermare la fantasia»: leggere “L’università di Rebibbia” di Goliarda Sapienza attraverso lettere e documenti inediti”, Diacritica, 24 (2018): 37-57, https://diacritica.it/letture-critiche/fermare-la-fantasia-leggere-luniversita-di-rebibbia-di-goliarda-sapienza-attraverso-lettere-e-documenti-inediti.html (ultimo accesso 24/11/2021).
Copyright (c) 2021 Maria Rizzarelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).