The thoughts of two female writers as spectators of the Big Screen

  • Maria Rizzarelli Università di Catania
Keywords: Spectatorship, Audience, Natalia Ginzburg, Elsa Morante, cinematographic review

Abstract

This essay draws from the now vast bibliography on spectatorship critique, and proposes a first overview of the relation between cinema and Italian female writers of the post-Wold War II era, as expressed in their writings.

Cinema represented one of the earliest formative experiences for an entire generation of writers, often preceding their encounters with literature. The autobiographies of spectators from the times of Calvino and Sciascia appear as a very coherent and surprisingly homogeneous chapter of Italian cultural history. What is partially missing from it, though, is the female gaze: with few exceptions (such as Goliarda Sapienza’s Io, Jean Gabin) the Bildung of female writers from that generation has been told far less often through the filter of cinema. This was probably due to the different kind of spectatorship arising from "gender issues". 

Our analysis is focused on Elsa Morante and Natalia Gunzburg and a limited pool of cinematographic critiques published between the 1950’s and the 1970’s. Its results illustrate spectarorship profiles and gazing styles that at times blend in with those of other Italian writers from the same generation, but other times stand out as peculiar and in a league of their own.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Rizzarelli, Università di Catania
Dipartimento di Scienze Umanistiche

References

Alovisio, Silvio, “La spettatrice muta. il pubblico cinematografico

femminile nell’Italia del primo Novecento”, in Non solo dive. Pioniere del cinema, Ed. Monica Dall’Asta, Bologna,

Cineteca di Bologna, 2008: 269-286.

Augè, Marc, Casablanca, Torino, Bollati Boringhieri, 2008.

Bardini, Marco, Elsa Morante e il cinema, Pisa, ETS, 2014.

Bisoni, Claudio, Il linguaggio della critica cinematografica,

Bologna, Revolver, 2003.

Brunetta, Gian Piero,

Buio in sala. Cent’anni di passioni dello spettatore cinematografico

, Venezia, Marsilio, 1990.

Bruno, Giuliana, Surface. Matters of Aesthetics, Materiality and Media (2014),

trad. it. Superfici. A proposito di estetica, materialità e media,

Ed. M. Nadotti, Monza, Johan & Levi, 2016.

Bruno, Giuliana - Nadotti, Maria (eds.), Immagini allo schermo. La spettatrice e il cinema, Torino,

Rosenberg & Sellier, 1991.

Calvino, Italo, “Autobiografia di uno spettatore” (1974), in Id., Romanzi e racconti, Eds. Mario Barenghi - Bruno Falcetto, Milano,

Mondadori, 1994: 27-49.

Carbone, Mauro, Filosofia-schermi. Dal cinema alla rivoluzione digitale, Milano,

Cortina, 2016.

Cardone, Lucia - Filippelli, Sara (eds.),

Cinema e scritture femminili. Letterate italiane fra la pagina e lo

schermo

, Roma, Jacobelli, 2011.

Casey, Edward S., The World at a Glance, Bloomington-Indianapolis,

Indiana University Press, 2007.

Casetti, Francesco, Dentro lo sguardo. Il film e il suo spettatore

, Milano, Bompiani, 1994.

Casetti, Francesco, La galassia Lumière. Sette parole chiave per il cinema che viene,

Milano, Bompiani, 2015.

Doane, Mary Anne, “Cinema e mascheramenti: per una teoria della

spettatrice” (1982), in Giuliana Bruno - Maria Nadotti (eds.), 1991: 63-82.

Donnarumma, Raffaele, “Schermi. Narrativa italiana di oggi e televisione”,

in Negli archivi e

per le strade. Il ritorno alla realtà nella narrativa di inizio

millennio

, Ed. Luca Somigli, Roma, Aracne, 2013: 45-101.

Fanchi, Mariagrazia, Spettatore, Milano, Il Castoro, 2005.

Fanchi, Mariagrazia, “Mai da sole. Bambine, esperienza del cinema e

processi di socializzazione”, in Almeno in due. Donne nel cinema italiano, Eds. Lucia Cardone -

Giovanna Maina - Chiara Tognolotti, Arabeschi, 8 (2016): 291-293,

href="http://www.arabeschi.it/52-mai-da-sole-bambine-esperienza-del-cinema-e-processi-di-socializzazione/"

>

http://www.arabeschi.it/52-mai-da-sole-bambine-esperienza-del-cinema-e-processi-di-socializzazione/

(ultimo accesso 28.06.2018).

Fanchi, Mariagrazia - Garofalo, Damiano (eds),Storia e storie dell’audience in era globale, Cinema e Storia, VII, 1 (2018).

Ginzburg, Natalia, “Cinematografo”, La Stampa, 07.11.1971: 3.

Ginzburg, Natalia, “Tante, troppe parole, ma le ultime sono belle”, Il Mondo, 23.03.1975a: 4.

Ginzburg, Natalia, “Lezione di coraggio, dignità e umiltà”, Il Mondo, 08.05.1975b: 4.

Ginzburg, Natalia, “Una fiera di paese”, Il Mondo, 29.05.1975c: 66

Ginzburg, Natalia, “La gentile e civile malinconia di Fonda”, Il Mondo, 07.08.1975d: 66.

Ginzburg, Natalia, “Un piccolo albergo dove tutti bevono”, Il Mondo, 14.08.1975e: 74.

Ginzburg Natalia, “Mel Brooks non mi fa ridere”, Il Mondo,

09.1975f: 64.

Ginzburg Natalia, “Nel volto di Piccoli la follia di oggi”, Il Mondo, 9.10.1975g: 65.

Ginzburg, Natalia, “Commosso incontro con Theo Angelopulos”, Il Mondo, 23.10.1975h: 75.

Ginzburg, Natalia, Mai devi domandarmi (1970), ora in Ead., Opere, II, Milano, Mondadori, 1987: 3-196.

Ginzburg, Natalia, Vita immaginaria (1974), in Ead., Opere, II, Milano, Mondadori, 1987: 497-685.

Ginzburg, Natalia, Non possiamo saperlo. Saggi 1973-1990, Ed.

Domanico Scarpa, Torino, Einaudi, 2001.

Mazzei, Luca, “Al cinematografo da sole. Il cinema descritto dalle donne

fra 1898 e 1916”, in Non solo dive. Pioniere del cinema, Ed.

Monica Dall’Asta, Bologna, Cineteca di Bologna, 2008: 257-268.

Morante, Elsa, La vita nel suo movimento. Recensioni cinematografiche 1950-1951,

ed. Goffredo Fofi, Torino, Einaudi, 2017.

Morin, Edgar,

Le cinema ou l’homme imaginaire. Essai d’anthropologie sociologique

(1956), trad. it.

Il cinema o l’uomo immaginario. Saggio di antropologia sociologica,

ed. G. Esposito, Milano, Raffaello Cortina, 2016.

Morreale, Emiliano - Pierini Mariapalola, “Fare cinema con le parole’”,

introduzione a Racconti di cinema, Eds. Emiliano Morreale -

Mariapaola Pierini, Torino, Einaudi, 2014: V-XII.

Mulvey, Laura, Cinema e piacere visivo, Ed. Veronica Pravadelli,

trad. it. I. De Pascalis - O. Catanea - V. Festinese - A. Buonauro, Roma,

Bulzoni, 2013.

Porciani, Elena, Rec. a “Elsa Morante,La vita nel suo movimento. Recensioni cinematografiche 1950-1951,” Arabeschi, 10 (2017): 238-240

href="http://www.arabeschi.it/elsa-morante-la-vita-nel-suo-movimento-recensioni-cinematografiche-1950-1951-/"

>

http://www.arabeschi.it/elsa-morante-la-vita-nel-suo-movimento-recensioni-cinematografiche-1950-1951-/

(ultimo accesso 29.06.2018).

Pezzotta, Alberto, La critica cinematografica, Roma, Carocci,

Pravadelli, Veronica, Le donne del cinema. Dive, registe, spettatrici, Roma-Bari,

Laterza, 2014.

Rizzarelli, Maria, Goliarda Sapienza. Gli spazi della libertà, il tempo della gioia,

Roma, Carocci, 2018.

Sapienza, Goliarda, Io, Jean Gabin, Torino, Einaudi, 2010.

Sciascia, Leonardo, “Il volto sulla maschera. Mosjoukine-Mattia Pascal”

(1983), in Id., Opere 1971-1983, Ed. Claude Ambroise, Milano,

Bompiani, 1989: 1147-1166.

Sciascia, Leonardo, “C’era una volta il cinema” (1989), in Id., Opere 1984-1989, Ed. Claude Ambroise, Milano, Bompiani, 1991:

-641.

Sobchack, Viavian, The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience,

Princeton, Princeton University Press, 1992.

Sobchack, Viavian, “Quello che le mie dita sapevano. il soggetto

cinestesico, o della visione incarnata” (2004), in Teorie del cinema. il dibattito contemporaneo, Eds. Adriano

D’Aloia - Ruggero Eugeni, Milano, Raffaello Cortina, 2017: 31-74.

Stacey, Jackie, Star Gazing. Hollywood Cinema and Famale Spectatorship, London, Routledge 1994.

Zanzotto, Andrea, “Ricordi in penombra. Dialogo sul cinema con Luciano De

Giusti (2008-2010)”, in Id., Il cinema brucia e illumina. Intorno a Fellini e altri rari, Ed.

Luciano De Giusti, Venezia, Marsilio, 2011.

Published
2018-12-02
How to Cite
Rizzarelli, M. (2018). The thoughts of two female writers as spectators of the Big Screen. Between, 8(16). https://doi.org/10.13125/2039-6597/3403