The abominable tale of progress. The monsters of Juan Rodolfo Wilcock, between comedy and horror

Katia Trifiro'

Abstract


This paper intends to explore demystification strategies employed by Juan Rodolfo Wilcock to portray the cultural impasse of Italian society of the Sixties, with attention to the effects of satire. In particular, it will be investigated the category of “monsters”, used to build a tragicomic gallery of theatrical and narrative characters. The result is an urban undergrowth, populated with human and sub-human types and zoomorphic creatures, in which the illusions of progress change into stereotyped formulas and obscene tales, transmitted from television screens to a mass without myths.

Keywords


Dramaturgy; Satire; Mass Media; Dystopia; Monsters

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bachtin, Tvorcestvo Fransua Rable i narodnaia kul’tua strdenevkov’ja i Renassansa (1965), trad. it. L’opera di Rabelais e la cultura popolare. Riso, carnevale e festa nella tradizione medievale e rinascimentale, Ed. Mili Romano, Torino, Einaudi, 1979.

Favari, Pietro, “«La consapevolezza verbale del dolore». Il teatro di Wilcock”, Segnali sul nulla. Studi e testimonianze per Juan Rodolfo Wilcock, Ed. Roberto Deidier, Roma, Edizioni Treccani, 2002.

Flaiano, Ennio, Soltanto le parole. Lettere di e a Ennio Flaiano (1933-1972), Eds. Anna Longoni e Diana Rüesch, Milano, Bompiani, 1995.

Frye, Northrop, The Anatomy of Criticism (1957), trad. it. Anatomia della critica: quattro saggi, Eds. Paola Rosa Clot, Sandro Stratta, Torino, Einaudi, 1969.

Gialloreto, Andrea, “Il narratore inattendibile. I romanzi “disastrati” di Juan Rodolfo Wilcock”, I cantieri dello sperimentalismo. Wilcock, Manganelli, Gramigna e altro Novecento, Milano, Jaca Book, 2013.

Grande, Maurizio, La commedia all’italiana, Ed. Orio Caldiron, Roma, Bulzoni, 2003.

Longoni, Anna, “«La trattenuta passione» di un satiro solitario. Lettere di Juan Rodolfo Wilcock a Bianca Borletti”, Autografo, n. 42, 2001, pp. 17-28.

Marinai, Eva, Comicità e censura: lo smascheramento profanante dell’attore satirico, Comicità negli anni Settanta. Percorsi eccentrici di una metamorfosi fra teatro e media, Eds. Eva Marinai, Sara Poeta, Igor Vazzaz, Pisa, Ets, 2005.

Pasolini, Pier Paolo, “J. Rodolfo Wilcock, «La Sinagoga degli iconoclasti», (14 gennaio 1973)”, Descrizioni di descrizioni, Milano, Garzanti, 2006.

Patrizi, Giorgio, “Narrare l’iconoclastia”, Segnali sul nulla. Studi e testimonianze per Juan Rodolfo Wilcock, Ed. Roberto Deidier, Roma, Edizioni Treccani, 2002.

Rossi, Fabio, Uno sguardo sul caos. Analisi linguistica della Dolce vita con la trascrizione integrale dei dialoghi, Firenze, Le Lettere, 2010

Wilcock, Juan Rodolfo, “L’assedio del sole”, Il Mondo, XIII, 51, 19 dicembre 1961

Id., “Gufi, orsi e ciu-ciu”, Il Mondo, XVII, 47, 23 novembre 1965

Id. , Lo stereoscopio dei solitari, Milano, Adelphi, 1972a

Id., La sinagoga degli iconoclasti, Milano, Adelphi, 1972b

Id., Il tempio etrusco, Milano, Rizzoli, 1973

Id., Parsifal. I racconti del «Caos», Milano, Adelphi, 1974

Id., Il libro dei mostri, Milano, Adelphi, 1978

Id., “Sveglia, il mondo è orrendo ma che importa”, Poesie, Milano, Adelphi, 1980

Id., L’abominevole donna delle nevi e altre commedie, Milano, Adelphi, 1982

Id. Fatti inquietanti, Milano, Adelphi, 1992

Id., Il reato di scrivere, Milano, Adelphi, 1992




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/2197

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-18905

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal is published with the funding of the Bank of Sardinia Foundation.

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe