An Island in the Dead Sea of Adults. Bambini bonsai by Zanotti

  • Michele Paolo University of Bologna

Abstract

This study analyzes the apocalyptic scenario of Bambini bonsai (2010). The aim is to demonstrate how Zanotti uses the coordinates of catastrophic narrative to set in motion the adventures of his Bildungsroman. Through a comparison with Pugno’s nearly contemporary Sirene (2007), this essay investigates an original application of Calvino’s lesson on the use of the child character as an allegory of a forward leap. Furthermore, drawing on recent contributions by Giglioli, Jedlowski, and Micali, Zanotti’s novel will be framed as a contemporary conte sociologique, one that outlines the recipe for surviving «not so much “at” the End as “in” the End»: specifically, that of the post-adolescent no future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michele Paolo, University of Bologna

Michele Paolo teaches History and Philosophy in High Schools. He trained at the Faculty of Philosophy of the University of Bologna and at the International School of Higher Studies of the Fondazione Collegio San Carlo in Modena. Later, he got a second Master in Modern Philology with a thesis focused on Paolo Zanotti. Currently, his areas of study deal with comparative studies and contemporary literature. He contributed with the Department of Modern Languages, Literatures and Cultures of the University of Bologna and with several international journals, such as Between, Finzioni, Dive-In, Bibliomanie, and Jahrbuch für Internationale Germanistik.

References

Barilli, Nicola, “Introduzione”, in Paolo Zanotti, L’originale di Giorgia e altri racconti, Bologna, Pendragon, 2017: 7-14.

Cases, Cesare, “Un colloquio con Ernesto de Martino”, Quaderni piacentini, 23-24, (1965): 4-10; ora in Id., Il testimone secondario. Saggi e interventi sulla cultura del Novecento, Torino, Einaudi, 1985: 48-55.

Ciurans, Ana (ed.), “Apocalissi liriche”, in Blow Up, 11/2010; ora in Zanotti, Paolo, L’originale di Giorgia e altri racconti, Bologna, Pendragon, 2017: 255-264.

Comberiati, Daniele, La fantascienza italiana contro il boom economico? Quattro narrazioni distopiche degli anni Sessanta (Aldani, Buzzati, De Rossignoli, Scerbanenco), Firenze, Franco Cesati Editore, 2023.

Cortellessa Andrea (ed.), La terra della prosa. Narratori italiani degli anni zero (1999-2014), Roma, L’orma, 2014.

Foucault, Michel, “Des espaces autres” (1967), Architecture, Mouvement, Continuité, 5, 1984: 46-49.

Freedman, Carl, Critical Theory and Science Fiction, Middletown CT, Wesleyan University Press, 2000.

Fulginiti, Valentina, “Dei bambini non si sa niente? L’infanzia come altrove distopico in Anna (Ammaniti), Bambini bonsai (Zanotti), La terra dei figli (Gipi) e L’uomo verticale (Davide Longo)”, La fantascienza nelle narrazioni italiane ipercontemporanee, Eds. D. Comberiati – L. Somigli, Narrativa, 43 (2021): 111-126. https://doi.org/10.4000/narrativa.432

Geertz, Clifford, The Interpretation of Cultures: Selected Essays (1973), trad. it. Interpretazione di culture, Bologna, Il Mulino, 1998.

Giglioli, Daniele, “Opzione maligna di infanzia genovese”, Alias, 10/07/2010: 19.

Ginzburg, Carlo, “Verso «La fine del mondo». Sull’ultimo progetto di De Martino”, in Id., La lettera uccide, Milano, Adelphi, 2021: 201-211.

Jedlowski, Paolo – Cosentino, Nicola, Fantascienza e modernità. Una breve guida alla fantascienza sociale, Torino, Loescher, 2022.

Kermode, Frank, The Sense of an Ending: Studies in the Theory of Fiction (1967), trad. it. Il senso della fine. Studi sulla teoria del romanzo, Milano, Il Saggiatore, 2020.

Lagioia, Nicola, “Il disincanto delle sirene di Underwater”, Il riformista, 23/6/2007; ora in A. Cortellessa, Ed., La terra della prosa. Narratori italiani degli anni Zero (1999-2014), Roma, L’Orma, 2014: 292-293.

Lago, Paolo, “Migranti climatici nella geopoetica del disastro: Arpaia, Zanotti, Bertante, Montag” in Tell Us. Quaderni di letteratura, ecologia, paesaggio, I/2020: 23-49.

Lazzarin, Stefano, “L’originale di Paolo. La fantascienza nell’opera narrativa di Paolo Zanotti”, La fantascienza nelle narrazioni italiane ipercontemporanee, Eds. D. Comberiati – L. Somigli, Narrativa, 43 (2021): 141-154. https://doi.org/10.4000/narrativa.436

Marchesini, Matteo, “L’infanzia in una serra. Due libri di Paolo Zanotti” (2010), in Id., Da Pascoli a Busi, Roma, Quodlibet, Roma, 2014.

Micali, Simona, “I bambini dell’apocalisse. Racconti della fine e di nuovi inizi nella fantascienza italiana degli anni Duemila”, La fantascienza nelle narrazioni italiane ipercontemporanee, Eds. D. Comberiati – L. Somigli, Narrativa, 43 (2021): 97-109. https://doi.org/10.4000/narrativa.430

Neubauer, John, The fin-de-siècle Culture of Adolescence (1992), trad. it. Adolescenza fin de siècle, Torino, Einaudi, 1997.

Panella, Giuseppe, “Il disastro prossimo venturo. Distopia, apocalisse, fantascienza: tra Saramago e Ballard passando per Cormac McCarthy”, Ecosistemi letterari. Luoghi e paesaggi nella finzione novecentesca, ed. Nicola Turi, Firenze, Firenze University Press, 2016: 221-236.

Paolo, Michele, “Zenobia: la città invisibile. Zanotti, Calvino e le eterotopie”, Altri mondi possibili (teoria, narrazione, pensiero), Eds. A. Cifariello – E. De Blasio – P. Del Zoppo – G. Fiordaliso, Between, XIV.27 (2024a),: 289-310.

Paolo, Michele, “Il romanzo come spettacolo. Trovate Ortensia! di Paolo Zanotti”, Contemporanea, 22 (2024b): 53-66.

Pitetti, Connor, “Uses of the End of the World: Apocalypse and Postapocalypse as Narrative Modes”, Science Fiction Studies, 44.3 (2017): 437‑454.

Policastro, Gilda, “Una promettente fiaba nera di Laura Pugno”, Alias, 17/10/2009: 23.

Scaffai, Niccolò, Letteratura e ecologia. Forme e temi di una relazione narrativa (2017), Roma, Carocci, 2019.

Scarpa, Tiziano, “Sirene”, Il primo amore, 23/05/2007. https://www.ilprimoamore.com/sirene-5386588303076098129/.

Sebastiani, Alberto “La similitudine in Paolo Zanotti, metafora della distanza. Derive e frontiere. Scorribande nella lingua e nei linguaggi di fumetto e fantascienza”, Treccani Magazine, 29/12/2021, https://www.treccani.it/magazine/lingua_italiana/articoli/percorsi/percorsi_353.html (ultimo accesso 01/05/2025).

Suvin, Darko, Metamorphoses of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre (1977), trad. it. Le metamorfosi della fantascienza, Bologna, Il Mulino, 1985.

Zanotti, Paolo, “Apocalissi con Figurine”, in Millenium baguette, Ed. Simona Micali, Firenze, Nabu Edizioni, 1999.

Zanotti, Paolo, Calvino, il romance, la letteratura inglese. Dalla ‘filosofia pratica’ stendhaliana a Se una notte d’inverno un viaggiatore (tesi di perfezionamento, Scuola Normale Superiore, 20 aprile 2000).

Zanotti, Paolo, Il giardino segreto e l’isola misteriosa. Luoghi della letteratura giovanile, Firenze, Le Monnier, 2001.

Zanotti, Paolo, “Sirene”, Il Caffè Illustrato, 42 (2008): 21.

Zanotti, Paolo, Bambini bonsai, Roma, Ponte alle Grazie, 2010.

Zanotti, Paolo, Dopo il primato. La letteratura francese dal 1968 a oggi, Roma, Laterza, 2011.

Zanotti, Paolo, L’originale di Giorgia e altri racconti, Bologna, Pendragon, 2017.

Zanotti, Paolo, “Paesaggio con manichini” (2009), in Id., L’originale di Giorgia e altri racconti, Bologna, Pendragon, 2017: 67-104.

Zanotti, Paolo, “Nascita di un romanzo” (2010), in Id., L’originale di Giorgia e altri racconti, Bologna, Pendragon, 2017: 265-268.

Zanotti, Paolo, Il gay. Dove si racconta come è stata inventata l’identità omosessuale (2005), Roma, Ponte alle Grazie, 2024.

Published
2025-11-25
How to Cite
Paolo, M. (2025). An Island in the Dead Sea of Adults. <em>Bambini bonsai</em&gt; by Zanotti. Between, 15(30), 299-316. https://doi.org/10.13125/2039-6597/6602