Parodies of Sonnet in Late XXth-century Italian Poetry
Abstract
The article means to investigate the formal and metrical parody of the sonnet carried out by many important poets in the second half of the XXth century. The aim is to show how most of these sonnets – as those by Fortini, Zanzotto, Pasolini, Sanguineti – hide a non-parodic constitution due to the wide gradual slackening of the formal rules in contemporary art, whom parody itself took part to with its «dialectical development of forms» (Tynjanov).
In these modified aesthetic expectations, the «average metrical consciousness» (Fortini) made acceptable and so to speak normal many formal derogations, thus entailing the impossibility to classify these texts as parodies but, at the same time, suggesting a reading of the flawless sonnets written in the last decades as outdated and parodic (Giovannetti), even though lacking in dialectical development and therefore incomplete as parodies.
Concurrently, fulfilled parodies can be still found in the radical experimentations by Nanni Balestrini (Ipocalisse. 49 sonetti. Provenza, 1980-1983, 1986) and Marco Giovenale (Piccoli suoni, in Quasi tutti, 2010). Yet, since they recall lower forms such as the frottola and the “alla Burchia” sonnet, respectively, and since Ipocalisse was created during the exile of his author (following the famous “7 April operation”), we can read the use of the most codified form of poetry in their works as an allegory of the way in which power is able to preserve itself throwing out of its domain the subversive forms which threaten its authority.
Downloads
References
Bachtin, Michail, “Dalla preistoria della parola romanzesca”, Id., Estetica e romanzo, trad. it. di Clara Strada Janovič, intr. di Rossana Platone, Torino, Einaudi, 1997: 407-44.
Balestrini, Nanni, “Linguaggio e opposizione” [1961], I Novissimi. Poesie per gli anni ’60, Ed. Alfredo Giuliani, Milano, Einaudi, 1972. : 196-98.
Id., Ipocalisse. 49 sonetti. Provenza 1980-1983, Milano, Scheiwiller, 1986.
Id., Blackout e altro, postfazione di Gian Paolo Renello, Roma, Derive Approdi, 2009.
Bocca, Giorgio, Il caso 7 aprile. Toni Negri e la grande inquisizione, Milano, Feltrinelli, 1980.
Bortolotti, Gherardo, et al., Prosa in prosa. Con 504 illustrazioni in bianco e nero nel testo, intr. di Paolo Giovannetti, note di lettura di Antonio Loreto, Firenze, Le Lettere, 2009.
Bozzola, Sergio, “Strutture strofiche e versificazione nella «Bufera»”, Quaderno montaliano, Ed. Pier Vincenzo Mengaldo, Padova, Liviana, 1989: 7-24.
Butor, Michel, Improvvisazioni su Rimbaud [1989], trad. it. di Fazio Vasarri, Bologna, il Mulino, 1993.
Colussi, Davide, “«Falso sonetto» di Franco Fortini”, Per leggere. I generi della lettura, 6.10 (2006): 89-100.
Contini, Gianfranco, Letteratura italiana del Quattrocento [1976], Firenze, Sansoni, 1995.
De Robertis, Domenico, “Una proposta per Burchiello”, Rinascimento, 8 (1968): 3-120.
Dolce, Lodovico, I quattro libri delle Osservationi [1550], Ed. Paola Guidotti, Pescara, Libreria dell’Università, 2004.
Fortini, Franco, “Metrica e libertà”[1957], Id., Saggi ed epigrammi, Ed. Luca Lenzini, Milano, Mondadori, 2003: 783-98.
Id., “Verso libero e metrica nuova” [1958a], Fortini 2003: 799-808.
Id., “Su alcuni paradossi della metrica moderna” [1958b], Fortini 2003: 809-17.
Fragalà, Vincenzo - Mantica, Alfredo, La dimensione sovranazionale del fenomeno eversivo in Italia. Studio sui collegamenti tecnico-operativi fra le organizzazioni terroristiche internazionali, elaborato nel quadro dei lavori della “Commissione parlamentare d’inchiesta sul terrorismo in Italia e sulle cause della mancata individuazione dei responsabili delle stragi”, XIII legislatura, doc. XXIII, n. 64, vol. I, t. V, parte II, 2001, www.senato.it/service/PDF/PDFServer/BGT/301457.pdf, online.
Freud, Sigmund, Il motto di spirito e la sua relazione con l’inconscio [1905], trad. it. di Silvano Daniele e Ermanno Sagittario, con un saggio di Francesco Orlando, Torino, Bollati Boringhieri, 1975.
Giovannetti, Paolo, Metrica del verso libero italiano (1888-1916), Milano, Marcos y Marcos, 1994.
Id., “Il postmoderno poetico, ovvero se si possa far poesia con la TV”, Id., Dalla poesia in prosa al rap. Tradizione e canoni metrici nella poesia italiana contemporanea, Novara, Interlinea, 2008: 205-12.
Id., “Il verso libero”, La metrica italiana contemporanea, Ed. Paolo Giovannetti e Gianfranca Lavezzi, Roma, Carocci, 2010: 173-280.
Giovenale, Marco, Quasi tutti. Prose in prosa nuove e non nuove, postfazione di Paolo Zublena, Roma, Polìmata, 2010.
Id., “(come) nasce la scrittura”, Nazione indiana, 11.11.2010, www.nazioneindiana.com/2010/11/11/la-nascita-della-scrittura-i/, online.
Id., Asemic Sibyls, Dugort, Red Fox Press, 2013.
Giunta, Claudio, “A proposito de «I sonetti del Burchiello», a cura di Michelangelo Zaccarello, Torino, Einaudi 2004”, Nuova rivista di letteratura italiana, 7.1-2 (2004): 451-76.
Gleize, Jean-Marie, A noir. Poésie et littéralité, Paris, Seuil, 1992.
Gorni, Guglielmo, Metrica e analisi letteraria, Bologna, il Mulino, 1993.
Loreto, Antonio, “L'anti-oracolo di «Variazioni belliche» seguito da La conquista dello spazio metrico”, La furia dei venti contrari. Variazioni Amelia Rosselli, Ed. Andrea Cortellessa, Firenze, Le Lettere, 2007: 208-218.
Id., I santi padri di Amelia Rosselli. «Variazioni belliche» e l’avanguardia, Milano, Arcipelago, 2014.
Id., Dialettica di Nanni Balestrini, Milano-Udine, Mimesis, 2015.
Orvieto, Paolo, “Poesia realistica e burlesca”, Antologia della poesia italiana, II, Quattrocento-Settecento, Ed. Cesare Segre e Carlo Ossola, Torino-Paris, Einaudi-Gallimard, 1998: 258-85.
Papini, Giovanni Antonio, Lezioni sopra il Burchiello di Giovannantonio Papini accademico fiorentino all’illustrissimo signor marchese Bernardino Riccardi, Firenze, Stamperia di Bernardo Paperini, 1733.
Pasolini, Pier Paolo, Tutte le poesie, saggio introduttivo di Fernando Bandini, cronologia di Nico Naldini, Milano, Mondadori, 2003.
Pound, Ezra, “Cavalcanti" [1934], Id., Saggi letterari, Ed. T.S. Eliot, Milano, Garzanti, 1973: 175-243.
Rosch, Eleanor, “Cognitive representations of semantic categories”, Journal of Experimental Psychology: General, 104.3 (1975): 192-233.
Rosselli, Amelia, “Spazi metrici”, allegato a Ead., Variazioni belliche [1964], in Ead., L’opera poetica, Ed. Stefano Giovannuzzi, Milano, Mondadori, 2012.
Sacchetti, Franco, Il libro delle rime, Ed. Alberto Chiari, Roma-Bari, Laterza, 1969.
Sangsue, Daniel, La parodia [1994], Ed. Fabio Vasarri, Roma, Armando, 2006.
Steinberg, Leo, “Contemporary Art and the Plight of Its Public”, Id., Other Criteria: Confrontations With Twentieth-Century Art, Chicago, University of Chicago Press, 2007: 3-16.
Testa, Enrico (ed.), Dopo la lirica. Poeti italiani 1960-2000, Torino, Einaudi, 2005.
Tynjanov, Jurij, Il problema del linguaggio poetico [1924], trad. it. di Giovanni Giudici e Ljudmila Kortikova, Milano, Il Saggiatore, 1968.
Id., “Sull’evoluzione letteraria”, Id., Avanguardia e tradizione [1929], Ed. Mario Marzaduri, trad. it. di Sergio Leone, intr. di Viktor Šklovskij, Bari, Dedalo, 1968: 45-60.
Id., “Sulla parodia” [1977], trad. it. di Maria Di Salvo, Dialettiche della parodia, Ed. Massimo Bonafin, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 1997: 25-42.
Underwood, Vernon Ph., “Rimbaud et l’Angleterre”, Revue de littérature comparée, 29, 1955: 5-35.
Zaccarello, Michelangelo (ed.), I sonetti del Burchiello, Torino, Einaudi, 2004.
Id., “Una forma istituzionale della poesia burchiellesca: la ricetta medica, cosmetica, culinaria tra parodia e nonsense”, «Nominativi fritti e mappamondi». Il nonsense nella letteratura italiana,Ed. Giuseppe Antonelli e Carla Chiummo, Roma, Salerno, 2009.
Id., “Poesia comico-realistica”, Storia dell'italiano scritto, I, Poesia, Eds. Giuseppe Antonelli et. al., Roma, Carocci, 2014. : 155-94.
Zanzotto, Andrea, “Omaggio al poeta”, Id., Scritti sulla letteratura, I, Fantasie di avvicinamento, Ed. Gian Mario Villalta, Milano, Mondadori, 1991: 307-15.
Zublena, Paolo, Post(it), postfazione a Giovenale 2010.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).