«The horror of that countenance» from Frankenstein to Duckenstein

  • Marina Guglielmi Università di Cagliari
Keywords: Comics, graphic novel, parody, Frankenstein, Disney

Abstract

The masterpieces of Western literature survive today in translations, adaptations, and rewritings. The examples to which I am referring to are taken from publications of Italian Disney, that from 1935 has been made autonomous from US production and has given birth to the Italian Disney. Especially since the early two thousands, comic parodies of the masterpieces of world literature have often subverted, thanks to irony, the canon of Disney characters and have them come more closer and closer to the leading role of graphic novels protagonists. In this paper I focus particularly on Duckenstein (2016), the parody that made Enna and Celoni, inspired by Mary Shelly's Frankenstein (1818). The face of the monster created by the scientist Frankenstein is a visual and narrative device that is decisive in the novel.  From James Whale’s adaptation (1931) the monster mask will be imitated and reproduced in a large number of works from Frankenstein including Disney parody.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marina Guglielmi, Università di Cagliari
Insegna Letterature comparate all’Università di Cagliari. Si interessa di teoria della letteratura, di riscritture, traduzioni e adattamenti, di scrittrici moderne e contemporanee, di rappresentazioni letterarie dello spazio, di fumetto e graphic novel. Fra gli ultimi titoli, ha curato con Duilio Caocci Idee di letteratura (2010), con Mauro Pala Frontiere Confini Limiti (2011), con Giulio Iacoli Piani sul mondo (2012) e ha scritto con Pier Paolo Argiolas, Andrea Cannas, Giovanni Vito Distefano, Le Grandi Parodie ovvero i Classici fra le nuvole (2013). Oltre a Between, dirige la collana di saggistica “Trame” per l’editore Armando (Roma).

References

Argiolas, Pier Paolo – Cannas, Andrea – Distefano Giovanni Vito – Guglielmi Marina, Le Grandi parodie Disney ovvero I classici fra le nuvole, Roma, Nicola Pesce Editore, 2013.

Argiolas, Pier Paolo, La parodia Disney. Fisionomia di un genere composito, Argiolas – Cannas – Distefano – Guglielmi 2013: 51-96.

Barbieri, Daniele, “Tracce di paleofumetto nell’arte del Seicento”, Lo spazio bianco, 7 agosto 2010, http://www.lospaziobianco.it/Tracce-paleofumetto-arte-Seicento/.

>

Barbieri, Daniele, I linguaggi del fumetto, Milano, Bompiani, 1991.

Barthes, Roland, Mythologies (1970), trad. it. Miti d’oggi, Torino, Einaudi, 1994.

Becattini, Alberto – Boschi, Luca – Gori, Leonardo – Sani, Andrea, I Disney italiani, Roma, Nicola Pesce Editore, 2012, 2 voll.

Belting, Hans, Faces. Eine Geschichte des Gesichts (2013), trad. it. Facce. Una storia del volto, Roma, Carocci, 2014.

Belting, Hans, Bild-Anthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft (2001), trad. it. Antropologia delle immagini, Roma, Carocci, 2013.

Brancato, Sergio, Fumetti. Guida ai comics nel sistema dei media, Roma, Datanews, 1994.

Caroli, Flavio, Storia della fisiognomica. Arte e psicologia da Leonardo a Freud, Milano, Electa, 2002.

Celoni, Fabio, Da Topolino a PK, i magnifici racconti di uno straordinario viaggiatore del segno, pref. di Tito Faraci, Milano, Disney Libri, 2014.

Cometa, Michele, Archeologie del dispositivo. Regimi scopici della letteratura, Cosenza, Luigi Pellegrini Editore, 2016.

Cometa, Michele, La scrittura delle immagini. Letteratura e cultura visuale, Milano, Raffaello Cortina, 2012.

Crosby, Greg, Pippo Frankenstein, disegni di de Urtiaga, Hector Adolfo, I classici della letteratura Disney, Milano, Grandi Opere del Corriere della Sera, 2012, IV.

Distefano, Giovanni Vito, Paperi e topi alla prova del personaggio, Argiolas – Cannas – Distefano – Guglielmi 2013: 97-127.

Eisner, Will, Comics & Sequential Art (1990), trad. it. Fumetto & arte sequenziale, Torino, Pavesio, 1995.

Elfenbein, Andrew, Mary Wollstonecraft and the sexuality of genius, The Cambridge Companion to Mary Wollstonecraft, Ed. Claudia L. Johnson, Cambridge, Cambridge UP, 2002: 228-245.

Enna, Bruno – Celoni, Fabio, “Dracula di Bram Topker”, Topolino, colori di Mirka Andolfo, nn. 2945-2946, 2012.

Enna, Bruno – Celoni, Fabio, “Duckenstein di Mary Shelduck”, Topolino, colori di Luca Merli, nn. 3179-3180, 2016.

Enna, Bruno – Celoni, Fabio, “Lo strano caso del Dottor Ratkyll e di Mister Hyde. Storia di una porta”, Topolino, colori di Mirka Andolfo, nn. 3070-3071, 2014.

Fresnault-Deruelle, Pierre, Il linguaggio dei fumetti, Palermo, Sellerio, 1972.

Fusini, Nadia, “Introduzione”, Mary Shelley, Frankenstein, Torino, Einaudi, 2016: V-XXI.

Gaspa, Pier Luigi – Giorello, Giulio, La scienza tra le nuvole. Da Pippo Newton a Mr Fantastic, Milano, Raffaello Cortina, 2007.

Giovannini, Fabio – Zatterin, Marco, Frankenstein il mito, Firenze, Edizioni Polistampa, 1994.

Groensteen, Thierry, Parodies. La Bande Dessinée au Second Degré, Paris, Flammarion, 2010.

Groensteen, Thierry – Peeters, Benoît, Töpffer. L’invention de la bande dessinée, Paris, Hermann, 1994.

Guglielmi, Marina, “Tra fumetto e graphic novel. Il caso della Disney italiana”, Bande à part. Graphic novel, fumetto e letteratura, Eds. Sara Colaone – Lucia Quaquarelli, Milano, Morellini, 2014: 163-176.

Ead., Paperi e topi alla ricerca di temi perduti, Argiolas – Cannas – Distefano – Guglielmi 2013: 129-158.

Hutcheon, Linda, A Theory of Adaptation (2006), trad. it. Teoria degli adattamenti, Roma, Armando, 2011.

King, Stephen, “Introduzione”, Shelley – Stoker –Stevenson 2009: V-XIV.

Kunzle, David, Father of the Comic Strip: Rodolphe Töpffer, Jackson, University Press of Mississippi, 2007.

Levine, George – Knoepfmacher U.C. (eds.), The Endurance of Frankenstein. Essays on Mary Shelley’s Novel, Los Angeles, University of California Press, 1979.

Lévi-Strauss, Claude, La pensée sauvage (1964), trad. it. Il pensiero selvaggio, Milano, il Saggiatore, 1979.

McCloud, Scott, Understanding Comics (1993), trad. it. Capire il fumetto. L’arte invisibile, Torino, Pavesio, 2010.

Montandon, Alain, “Dispositivi visuali del narrativo”, Al di là dei limiti della rappresentazione. Letteratura e cultura visuale, Eds. Michele Cometa – Danilo Mariscalco, Roma, Quodlibet, 2014: 143-165.

Moretti, Franco, “Dialettica della paura”, Segni e stili del moderno, Torino, Einaudi, 1987: 104-137.

Picart, Caroline Joan, The Cinematic Rebirths of Frankenstein. Universal, Hammer, and Beyond, Westport, Praeger, 2002.

Rousset, Jean, Il mito di Don Giovanni, Parma, Pratiche, 1980.

Runcini, Romolo, La paura e l’immaginario sociale nella letteratura, Napoli, Liguori, 1985.

Mary Shelley – Bram Stoker – Robert Louis Stevenson, Creature dell’orrore. Frankenstein, Dracula, Lo strano caso del Dottor Jekyll e del Sig. Hyde, Torino, Einaudi, 2009.

Shelley, Mary, Frankenstein, or The Modern Prometheus, London, Oxford University Press, 1971, trad. it. Frankenstein, Torino, Einaudi, 2016.

Spandri, Elena, “Frankenstein, Jekyll e Hyde”, Letteratura Europea, Eds. Piero Boitani – Massimo Fusillo, Capolavori, Torino, Utet, 2014: 251-255, IV.

Spivak, Gayatri Chakravorty, “Three Women’s Texts and a Critique of Imperialism”, Critical Inquiry, 12 (Autumn 1985): 243-258.

Tortonese, Paolo, “La creatura. Mary Shelley, Frankenstein, 1818”, Il romanzo. IV Temi, luoghi, eroi, Ed. Franco Moretti, Torino, Einaudi, 2003.

Tosti, Andrea, Graphic novel. Storia e teoria del romanzo a fumetti e del rapporto fra parola e immagine, Latina, Tunué, 2016.

Tosti, Andrea, Topolino e il fumetto Disney italiano. Storia, fasti, declino e nuove prospettive, Latina, Tunuè, 2011.

Violi, Alessandra, “Volto”, Dizionario dei Temi Letterari, Eds. Remo Ceserani – Mario Domenichelli – Massimo Fusillo, Torino, Utet, 2007, III: 2670-2674.

Weigel, Sigfrid, “Das Gesicht als Artefakt”, Trajekte, 25 (2012): 6-7.

Published
2016-12-12
How to Cite
Guglielmi, M. (2016). <p>«The horror of that countenance» from <i>Frankenstein</i> to <i>Duckenstein</i></p&gt;. Between, 6(12). https://doi.org/10.13125/2039-6597/2537
Section
Parody, Satire, Humour. Seven Lectures and a Memory