The countertruth of the mothers: notes about the villonian ballad between satire and parody
Abstract
The aim of this study is to show that, in the early Sixties, the Italian poetry, with Sanguineti and Pasolini, tried to use comic forms. In fact, among the many reuses of the metrical forms during the Twentieth century, the ballad by Villon created a curious event: in 1961, Sanguineti published Ballata delle controverità (Ballad of countertruth), a Villonian parody, and Pasolini wrote the Ballata delle madri (Ballad of mothers), a satirical text dedicated to the mothers of journalists that vexed him, taken from a metrical pattern of the French poet. Through a historicistic investigation, this work tries to show that the use of comic figures is determined, in large part, by the influence of Brecht, who had used texts by Villon in his Threepenny Opera. The survey made it possible to detect that these attempts to write comic verses, made in the case of Sanguineti in a parodic tone and in the case of Pasolini in a satirical tone, have determined, as a way to balance the comical figures, the adoption of stanzaic forms and rhyming schemes.Downloads
References
Alfano, Gian Carlo (ed.), La satira in versi. Storia di un genere letterario europeo, Roma, Carocci, 2015.
Arbasino, Alberto, Romanzi e racconti, Ed. Raffaele Manica, Milano, Mondadori, 2010.
Auerbach, Erich, Lingua letteraria e pubblico nella tarda antichità latina e nel Medioevo, Milano, Feltrinelli, 1961.
Id., Studi su Dante, Ed. Dante Della Terza, Milano, Feltrinelli, 1964.
Id., Mimesis. Il realismo nella letteratura occidentale, vol. I, Torino, Einaudi, 2000 [1956].
Bachtin, Michail, L'opera di Rabelais e la cultura popolare. Riso, carnevale e festa nella tradizione medievale e rinascimentale, Torino, Einaudi, 1979.
Barilli, Francesca “Ironia e Umorismo in Pasolini”, Maratona Pasolini, Ed. Rinaldo Rinaldi, Bologna, Unicopli, 2007: 76-83.
Bellati, Giovanna, Théodore de Banville et la ballade "à la manière de Villon", «L'analisi Linguistica e Letteraria», XII. 1-2 (2004): 401-422.
Bourdieu, Pierre, Le regole dell'arte. Genesi e struttura del campo letterario, Introduzione di Anna Boschetti, Traduzione di Anna Boschetti e Emanuele Bottaro, Milano, il Saggiatore, 2005.
Brecht, Bertolt, L’opera da tre soldi: 1927, Ed. Emilio Castellani, Milano, Rosa e Ballo, 1946.
Id., L’opera da tre soldi, Regia di Giorgio Strehler, Fotocronaca di Ugo Mulas, Bologna, Cappelli, 1961.
Id., Vita di Edoardo II di Inghilterra. Introduzione, testo critico, versione e nota filologica, Ed. Paolo Chiarini, Roma, Edizioni dell’Ateneo, 1962.
Brunelli, Giuseppe Antonio, “Lecteurs italiens de Villon (1906-2000)”, Villon et ses lecteurs. Actes du colloque international des 13-14 décembre 2000 organisé à la Bibliothèque historique de la Ville de Paris, Ed. Jean Dufournet, Michael Freeman et Jean Dérens, Paris, Champion, 2005: 295-302.
Böhme-Kuby, Suzanne, “Brecht in Italia. Aspetti della ricezione”, Il bianco e il nero, 3 (1999): 259-268.
Buttitta, Pietro A. (ed.), “Intervista esclusiva all’«Avanti!»” [intervista a Pasolini], Avanti!, 23.02.1962.
Cadoni, Alessandro “Mescolanza e contaminazione degli stili. Pasolini lettore di Auerbach”, Studi Pasoliniani, 5 (2011): 79-94.
Capovilla, Guido, “Occasioni arcaizzanti della forma poetica italiana tra Otto e Novecento: il ripristino della ballata antica da Tommaseo a Saba”, «Metrica» 1 (1978): 95-145.
Casi, Stefano, I Teatri di Pasolini, introduzione di Luca Ronconi, Milano, Ubulibri, 2005.
Chiarini, Paolo, Bertolt Brecht. Saggio sul teatro, Bari, Laterza, 1959.
Curi Fausto, La poesia italiana d’avanguardia. Modi e tecniche, Napoli, Liguori, 2001.
Id., Struttura del risveglio. Sade, Benjamin, Sanguineti. Teoria e modi della modernità letteraria, Nuova edizione accresciuta, Milano-Udine, Mimesis, 2013.
Conti, Eleonora, “Ungaretti, mediatore culturale de L’Italie Nouvelle: Burchiello surrealista”, Revue des Études Italiennes, XLIX. 1-2 (2003): 37-52.
Degott, Bertrand, «Ballade n’est pas morte». Étude sur la pratique de la ballade médiévale depuis 1850, Besançon, Annales littéraires de l’Université de Franche-Comté, 1996.
Id., «Copie, échos et psittacismes. Les formes médiévales à refrain de Théodore de Banville à Maurice Lemaître», L’Intertextualité, Besancçon, Annales littéraires de l’Université de Franche-Comté, 1998: 271-291.
De Laude, Silvia, “Pasolini lettore di Mimesis”, in Mimesis. L’eredità di Auerbach, Atti del xxxv Convegno interuniversitario Bressanone-Innsbruck, 5-8 luglio 2007, Eds. Ivano Paccagnella – Elisa Gregori, Padova, Esedra, 2009.
De Nardis, Luigi, Introduzione, in François Villon, Poesie, Introduzione e traduzione di Luigi De Nardis, Milano, Feltrinelli, 1980.
Esposito, Edoardo, Metrica e poesia del Novecento, Milano, Franco Angeli, 1992.
Fratini, Gaio, “L’inimitabile poesia del Tremila”, Il Cavallo di Troia, 7 (1987): 43-49.
Gasparotto, Lisa, “«La necessità della mimesis» tra popolare e letterario. "L’italiano è ladro" di Pier Paolo Pasolini”, Le tradizioni popolari nelle opere di Pier Paolo Pasolini e Dario Fo, Ed. L. El Ghaoui, F. Tumillo, Fabrizio Serra, Pisa-Roma 2014: 17-26.
Gerard Genette, Palinsesti. La letteratura al secondo grado, Torino, Einaudi, 1997.
Gerard Genette, Figures V, Paris, Seuil, 2002.
Grattarola Franco, Pasolini. Una vita violentata, Roma, Coniglio Editore, 2005.
Lisa, Tommaso, Pretesti ecfrastici. Edoardo Sanguineti e alcuni artisti italiani con un'intervista inedita, Società Editrice Fiorentina, Firenze 2004.
Marx, Karl – Engels, Friedrich, Manifesto del Partito comunista, traduzione dal tedesco di Palmiro Togliatti, Roma, Rinascita, 1947.
Id., Manifesto del Partito Comunista, Ed. Emma Cantimori Mezzomonti, Torino, Einaudi, 1948.
Id., Manifesto del Partito Comunista, introduzione di Edoardo Sanguineti, Roma, Meltemi, 1998.
Montale, Eugenio, Il secondo mestiere. Prose 1929-1979, Ed. Giorgio Zampa, Milano, Mondadori, 1996.
Pasolini, Pier Paolo, “La ballata delle madri”, Paragone, XIII. 146 (1962): 47-49.
Id., Interviste corsare sulla politica e sulla vita 1955-1975, Ed. Michele Gulinucci, Roma, Liberal Atlantide Editoriale, 1995.
Id., Poesie scelte, Eds. Nico Naldini – Francesco Zambon, Milano, TEA, 1997.
Id., Romanzi e racconti, vol. II, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 1998.
Id., Saggi sulla letteratura e sull’arte, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 1999.
Id., Per il cinema, Ed. Walter Siti – Franco Zabagli, Milano, Mondadori, 2001.
Id., Tutte le poesie, vol. I, Ed. Walter Siti, Milano, Mondadori, 2003
Patti, Emanuela, “Ideologia e linguaggio: Pasolini e Sanguineti a confronto sul realismo di Dante”, La nuova gioventù? Saggi sull’eredità intellettuale di Pier Paolo Pasolini, Novi Ligure, Joker, 2009: 88-105.
Id., “Pasolini, intellettuale mimetico”, Studi Pasoliniani, 7 (2013): 89-100.
Pisanelli, Flaviano, “Dall’umorale all’umorismo. Per una dizione totale della realtà. Lettura di Trasumanar e organizzar e di Petrolio”, Contributi per Pasolini, Ed. Giuseppe Savoca, Firenze, Olschki, 2002: 129-141.
Rodriguez, Antonio, Le pacte lyrique. Configuration discursive et interaction affective, Hayen, Mardaga, 2003.
Sanguineti, Edoardo, “Libri”, Numero, II. 5 (1951): 5
Id., recensione a Erich Auerbach, Lingua letteraria e pubblico nella tarda antichità e nel Medioevo, Lettere italiane, XIII. 3 (1961): 391-394.
Id., recensione a Erich Auerbach, Studi su Dante, Lettere italiane, XVI. 2 (1964): 217-219
Id., Segnalibro. Poesie 1951-1981, Milano, Feltrinelli, 1982.
Id., Scribilli, Milano, Feltrinelli, 1985.
Id., Ideologia e linguaggio, Ed. Erminio Risso, Milano, Feltrinelli, 1999.
Sebastiani, Alberto, “Sul lessema umorismo: uso e significato in Teorema di Pier Paolo Pasolini”, Studi e problemi di critica testuale, 75 (2007): 169-200.
Sproccati, Sandro (ed.), “Lo spazio odierno per una nuova avanguardia” [intervista a Sanguineti], Avanguardia, 1 (1996): 41-44.
Villon, François “Poesie”, Trad. di Luigi De Nardis, Terzo Programma, 1 (1961): 229-233.
Id., Poesie, Milano, Feltrinelli, 1959 (Trad. di Nello De Paoli e Roberto Vecchi, illustrazioni di Michele Ranchetti).
Id., Poesie, Ed. Luigi De Nardis, Venezia, Neri Pozza, 1962.
Vivaldi, Cesare (ed.), Poesia satirica dell’Italia d’oggi, Parma, Guanda, 1964.
Wagner, Gottfried, Weill e Brecht, Pordenone, Edizioni Studio Tesi, 1992.
Weber, Luigi, Usando gli utensili di utopia. Traduzione, parodia e riscrittura in Edoardo Sanguineti, Bologna, Gedit, 2004.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).