Overturn the upside-down world. Stylistic implications of the carnivalesque traced in Giordano Bruno’s The candle-bearer

  • Giacomo Morbiato University of Padova
Keywords: Candelaio, Bachtin, Carnivalesque, Hybrid utterance, Vicissitude

Abstract

The paper provides a proposal research on the thematic and linguistic contents presented on the Candelaio by means of Bakhtin's category of the Carnival. This research has a double aim. The first purpose is to identify some contradictory and highly problematic elements according to the interpretation, which is usual within the comedy genre, based on both a philosophical reading and a theatrical technique typical of the Mannerism. The other objective is to outline in its fundamental lines a hypothetical project upon the Candelaio.

After a short review of the main thematic elements, the analysis of the carnivalistic aspects focuses on some dialogical and linguistic elements that are connected to the rhetoric of parody. In addition to the obscene deformation of the biblical-lyturgical statements, some of the most meaningful phenomena are given by the participants taking part in the dialogues, with their ability to lower the tone, and by the usage of the bakhtinian hybrid utterance, which is employed by the author with a dual effect. In general, the analysis, which is here summarily presented with the intention to postpone a systematic study, seems to confirm the importance of the carnivalistic code as not only a linguistic but also an imaginative device of the comedy: his dual value persists and allows not to make absolute generalization about the negativity of the depicted world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giacomo Morbiato, University of Padova

Giacomo Morbiato is PhD student at the University of Padova. His research focuses on rhetoric and textuality in Dialoghi italiani by Giordano Bruno. His interests are also in contemporary Italian poetry and metrical theory. He has published the paper Fenomenologia del respiro. Sulla poetica di Bertolucci (2015). His degree thesis on Bertolucci’s Camera da letto and two other essays (La retorica del pedante in Giordano Bruno. Argomentazione, figure e parodia tra letteratura e battaglia filosofica Reticenza e conflitto nella «Camera da letto» di Bertolucci) are in the press.

            Email: gmorbiato@gmail.com

References

Aquilecchia, Giovanni, “Giordano Bruno”, Storia della letteratura italiana, vol. v, La fine del Cinquecento e il Seicento, Ed. Enrico Malato, Roma, Salerno, 1997: 325-368.

Bachtin, Michail, Slovo v romane (1934-35), trad. it. “La parola nel romanzo”, Id., Estetica e romanzo. Un contributo fondamentale alla «scienza della letteratura», Torino, Einaudi, 1979: 67-230.

Id., Tvorčestvo Fransua Rable i narodnaja kul’tura srednevekov’ja i Renessansa (1965), trad. it. L’opera di Rabelais e la cultura popolare. Riso, carnevale e festa nella tradizione medievale e rinascimentale, Torino, Einaudi, 1979.

Bàrberi Squarotti, Giorgio, “L’esperienza stilistica del Bruno fra Rinascimento e Barocco”, La critica stilistica e il Barocco letterario. Atti del Secondo Congresso Internazionale di Studi Italiani, Eds. Associazione internazionale per gli studi di lingua e letteratura italiana, Firenze, Le Monnier, 1958a: 154-169.

Id., “Bruno e Folengo”, Giornale storico della letteratura italiana, cxxxv (1958b): 51-60.

Id., “Préface”, Bruno, Giordano, Chandelier, Paris, Les Belles Lettres, 1993: lxix-lxxxii.

Id., Parodia e pensiero: Giordano Bruno, Milano, Greco & Greco, 1997.

Bonafin, Massimo, Contesti della parodia. Semiotica, antropologia, cultura medievale, Torino, utet, 2001.

Bruno, Giordano, Opere italiane, Testi critici e nota filologica di Giovanni Aquilecchia, ED. Nuccio Ordine, Torino, utet, 2002, 2 voll.

Buono Hodgart, Anna Lia, Giordano Bruno’s The candle-bearer. An Enigmatic Renaissance Play, Lewiston-Queenston-Lampeter, Edwin Mellen Press, 1997.

Davico Bonino, Guido, “Introduzione”, La commedia del Cinquecento, Ed. Guido Davico Bonino, vol. 3, Torino, Einaudi, 1978: v-xxx.

Ordine, Nuccio, La soglia dell’ombra. Letteratura, filosofia e pittura in Giordano Bruno, Venezia, Marsilio, 2003.

Orlando, Francesco, Lettura freudiana della «Phèdre», Torino, Einaudi, 1971.

Id., Per una teoria freudiana della letteratura, Torino, Einaudi, 1973.

Id., Illuminismo, barocco e retorica freudiana, Torino, Einaudi, 1982.

Puliafito Bleuel, Anna Laura, Comica pazzia. Vicissitudine e destini umani nel Candelaio di Giordano Bruno, Firenze, Olschki, 2007.

Scorrano, Luigi, “Il “prologo in commedia” nel Candelaio di Giordano Bruno”, Studi rinascimentali, 4 (2006): 51-57.

Severini, Maria Elena, “Vicissitudine”, Giordano Bruno. Parole immagini concetti, Ed. Michele Ciliberto, Pisa, Scuola Normale Superiore, Firenze, Istituto Nazionale di Studi sul Rinascimento, 2014: 2045-2051.

Stäuble, Antonio, «Parlar per lettera». Il pedante nella commedia del Cinquecento e altri saggi sul teatro rinascimentale, Roma, Bulzoni, 1991.

Published
2016-11-30
How to Cite
Morbiato, G. (2016). Overturn the upside-down world. Stylistic implications of the carnivalesque traced in Giordano Bruno’s <i>The candle-bearer</i&gt;. Between, 6(12). https://doi.org/10.13125/2039-6597/2168
Section
Bakhtin's Keys to the Test of Modernity