Per un’archeologia della biopoetica. Response a Michele Cometa

  • Mauro Pala University of Cagliari

Abstract

It is useful to look at current literary criticism to understand how different the Darwinist or biopoetic approach to literature is. Current literary theory tends to look at texts as the product of particular social conditions, or as a network of references to other texts. Literary Darwinists instead aim at studying literature through biology, not politics or semiotics. They also take as a given that literature derives its only truth from laws of nature. And yet, in some cases, as Cometa’s provocative paper suggests, issues tackled by practitioners of biopoetics coincide with the ground on which scholars of biopsychology, cognitive rhetoric, evolutionary psychology develop their research. The latter would agreed on the fact that what the literary Darwinists call human nature consists in a set of highly structured set of motivational and cognitive dispositions that have evolved through an adaptive process regulated by natural selection. Seen in this light, biopoetics may help, especially in its recent evolution through German academia, understanding the processes through which metaphors are conceived and both language and communication work.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Mauro Pala, University of Cagliari
Mauro Pala insegna Letterature Comparate presso la Facoltà di Lingue e Letterature Straniere dell’Università di Cagliari, dove è anche docente nella Scuola di Dottorato di Ricerca in Studi Filologici e Letterari. Nel corso del 2010 ha ricoperto un incarico di visiting professor per la Fulbright Foundation presso l’Università di Notre Dame negli Stati Uniti ed un analogo incarico presso l’Università di Limoges in Francia. Nel 2011 è stato Guest Professor presso la University of Malta. I suoi interessi di ricerca comprendono il romanticismo europeo, la teoria critica, la letteratura postcoloniale, i Cultural Studies. Ha studiato e operato un raffronto fra le teorie del moderno in ambito architettonico e letterario, per poi concentrarsi su due opere centrali del modernismo letterario negli anni Venti, Manhattan Transfer di Dos Passos e Berlin Alexanderplatz di Döblin. A Raymond Williams ha dedicato una monografia dove emergono analogie con le suggestioni culturaliste di Gramsci. Sulle voci del dibattito sviluppatosi sul pensiero di Gramsci negli Stati Uniti ha pubblicato il suo ultimo libro. Tra le sue pubblicazioni più recenti figurano inoltre saggi su J. Berger, J.M. Coetzee, E. Said, R. Williams, Byron e Schiller. Attualmente sta lavorando ad un progetto sui processi fondanti della nazione attraverso la letteratura.

Riferimenti bibliografici

Carroll, Joseph, Evolution and Literary Theory, University of Missouri, 1995.

Dissanayake, Ellen, Art and Intimacy: How the Arts Began, University of Washington Press, 2000.

Genette, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Èditions du Seuil, 1982.

Gottschall, Jonathan - Wilson, David Sloan (eds.), The Literary Animal. Evolution and the Nature of Narrative, Northwestern University Press, 2005.

Gottschall, Jonathan, The Rape of Troy: Evolution, Violence and the World of Homer, Cambridge, 2007.

Id., Literature, Science, and a New Humanities, Palgrave Macmillan, 2008.

Miller, Geoffrey, The Mating Mind, New York, Doubleday, 2000.

Pinker, Steven, How the Mind Works, New York, Norton, 1997.

Sarasin, Philipp, Darwin und Foucault, Frankfurt. M, Suhrkamp, 2009.

Turner, Marc, The Literary Mind. The Origin of Thought and Language, Oxford University Press, 1996.

Zymner, Rüdiger - Mellmann, Katja - Eilb, Karl, Poetogene Strukturen und ästhetisch-soziale Handlungsfehler, Paderborn, Mentis, 2003.

Pubblicato
2011-05-31
Come citare
Pala, M. (2011). Per un’archeologia della biopoetica. Response a Michele Cometa. Between, 1(1). https://doi.org/10.13125/2039-6597/184
Sezione
Cartografie della comparatistica