Ci vediamo mercoledì. Gli altri giorni ci immaginiamo. A new female image in the searches of several Italian artists and photographers in the 1970s.

  • Cristina Casero Università degli Studi di Parma
Keywords: Women, Feminism, 70s, Photography

Abstract

Since the early years of the Decade awareness spreads that the feminine image which visual communication system proposes derives from a patriarchal and male chauvinistic vision. This, moreover, is in line with what has been theorized by many people around the photographic image, that we can no longer perceive as documentation of reality, but rather as the "more social institutions", according to Roland Barthes. In this cultural context, the feminist theories, that are in those years spreading in Italy too, result in the searches of some women artists and photographers, who with their works pose a new image of the woman that offers itself, beyond conventions, as the fruit of a genuine and sincere gaze on her own femininity. Photography is the most appropriate tool for working on identity, allowing women to look at themselves like in a mirror and to return the reality from their own point of view, which is alternative, antagonist, although often only "true". Thinking over the book Ci vediamo mercoledì. Gli altri giorni ci immaginiamo is a good opportunity to analyze such dynamic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Casero, Università degli Studi di Parma
Ricercatore presso il Dipartimento Lettere, Arti, Storia e Società dell'Università degli Studi di Parma

References

p>Anni Settanta. La rivoluzione nei linguaggi dell’arte, Ed. Cristina Casero, Di Raddo Elena, Milano, Postmedia, 2014

Agosti, Paola, “Una fotografa degli anni Settanta ricorda il movimento femminista”, Il segno femminista. La rivolta delle donne: nel corpo, nel lavoro, nell’arte, Ed. Bussoni Ilaria, Perna Raffaella, Roma, Derive & Approdi, 2014: 46-56

Alberti Bundi, Bond Diana, Cuman Mercedes, Mattioli Paola, Monti Adriana, Núñez Esperanza, Truppi Silvia, Ci vediamo mercoledì. Gli altri giorni ci immaginiamo, Milano, Mazzotta, 1978

Bourdieu, Pierre, La fotografia. Usi e funzioni sociali di un’arte media, Rimini, Guaraldi Editore, 1972 (edizione originale Bourdieu, Pierre, Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie, Paris, Les Éditions de Minuit, 1965)

Il segno femminista. La rivolta delle donne: nel corpo, nel lavoro, nell’arte, Ed. Bussoni Ilaria, Perna Raffaella, Roma, Derive & Approdi, 2014

Casero, Cristina, “L’obiettivo non è obiettivo. Considerazioni sulla fotografia come strumento di denuncia in Italia tra gli anni sessanta e settanta”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Ed. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009 : 133 - 152

Di Raddo, Elena, “Arte declinata al femminile: dalla body art alla rete”, Femminile plurale. Percorsi tra identità e differenza, Mantova, Tre Lune Edizioni, 2003, p. 80

Di Raddo, Elena, “ ‘L’arte è politica’. Ideologia e ideali nell’arte degli anni settanta”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Ed. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009 : 10 – 32

Fedi, Fernanda, Collettivi e gruppi artistici a Milano. Ideologie e percorsi 1968 -1985, Milano, Edizioni Endas, 1986

Mattioli, Paola, “L’immagine fotografica”, in Lessico politico delle donne. Cinema, letteratura, arti visive, Milano, Gulliver, 1979

Perna, Raffaella, Arte, fotografia e femminismo in Italia negli anni Settanta, Milano, Postmedia, 2013

Seravalli, Marta, Arte e femminismo a Roma negli anni Settanta, Roma, Biblink Editori, 2013

Published
2015-12-15
How to Cite
Casero, C. (2015). <i>Ci vediamo mercoledì. Gli altri giorni ci immaginiamo</i&gt;. A new female image in the searches of several Italian artists and photographers in the 1970s. Between, 5(10). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1709
Section
Logics of Power, Practices of Resistance