Laboratorio di Comunicazione Militante: the disclosure of the media rhetoric
Abstract
At the end of the 1960s, the awareness of the non-objectivity of images, even photographic ones, spread in Italy, as well as in the rest of the world. Moreover, several artists and photographers dedicated their research to the reflection on the rhetoric of the media image, that started being perceived as a weapon at the service of the system. In this context, the initiatives of the Laboratorio di Comunicazione Militante, concerning a wide range of experiences, proposed an analysis of visual communication, aimed at exposing the manipulations and distortions by the system. The essay attempts to give a concise account of these researches, their formal procedure and the results they achievedDownloads
References
Altamira, Adriano, “La fotografia postconcettuale negli anni '70”, Gli anni '70. Lo sguardo, la foto, Bologna, Nuova Alfa Editoriale, 1993: 7-16.
Crispolti, Enrico, “Padiglione Italia”, La Biennale di Venezia. Settore arti visive e architettura. Catalogo generale, vol I. Ambiente, partecipazione, strutture culturali, Venezia, Edizioni La Biennale di Venezia, 1976.
L'arma dell'immagine. Esperimenti di animazione sulla comunicazione visiva, Milano, Mazzotta, 1977
Casero, Cristina, “L’obiettivo non è obiettivo. Considerazioni sulla fotografia come strumento di denuncia in Italia tra gli anni sessanta e settanta”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Eds. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009: 133 – 152.
Fadda, Simonetta, Definizione Zero, Genova, Costa & Nolan, 1999.
Fedi, Fernanda, Collettivi e gruppi artistici a Milano. Ideologie e percorsi 1968 -1985, Milano, Edizioni Endas, 1986.
Lombardi, Ada, “Video & Arte, inizia una storia a volte impegnata politicamente…”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Eds. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009: 153 – 170.
Longari, Elisabetta, “Chiamata collettiva. Per una storia dell’arte sociale a Milano”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Eds. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009: 49 – 68.
Meloni, Lucilla L'immagine come controinformazione. Le esperienze del Laboratorio di Comunicazione militante e di Videobase, Napoli, Electa, 2009.
Madesani, Angela (a cura di), Armamentari d'arte e comunicazione. L'esperienza del “Laboratorio” di Brunone, Columbu, Pasculli, Rosa negli anni della rivolta creativa, Milano, Dalai Editore, 2012.
Mulas, Ugo, La fotografia, Torino, Einaudi, 1973.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).