Trasgressori e assassini di bussole: scrittori sul confine
Abstract
Amitav Ghosh's novel The Shadow Lines (1988) is probably the most important fictional work to have appeared in South Asian literature in the last quarter of a century: it sums up and fictionalises all the major issues of Postcolonial literature – the search for identity, the need for independence and the difficult relationship with colonial culture, the rewriting of colonial past, an attempt at creating a new language and a new narrative form and the use of personal memory to understand communal past. In this article I try to show how Ghosh manages to do so by continually transforming the title metaphor, thus ever changing its meaning. The first part of the essay is devoted to the use of the image of borders in Postcolonial theory, and especially in Salman Rushdie’s critical essays, while the last section deals with a novel where the extreme possibilities of the same metaphor are exploited: Rayuela (Hopscotch) by Julio Cortázar.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Albertazzi, Silvia, “Crossing the Shadow Lines”, Interactions. Essays on the Literature and Culture of the Asia-Pacific Region, Eds. Dennis Haskell - Ron Shapiro, Nedlands, Western Australia, University of Western Australia Press, 2000.
Conrad, Joseph, The Shadow Line, Ed. Jacques Berthoud, London, Penguin, 1986.
Cortázar, Julio, Rayuela, Buenos Aires, Editorial Sudamericana, 1966, trad. it. Il gioco del mondo, Torino, Einaudi, 1966.
Gasparini, Adalinda, Aladino e la lampada meravigliosa, Firenze, Ponte alle Grazie, 1995.
Ghosh, Amitav, The Shadow Lines, London, Bloomsbury, 1988.
Hanimann Joseph, Un parlamento immaginario? Conversazione con Salman Rushdie, Wole Soyinka e Russell Banks, Torino, Bollati Boringhieri, 2004.
Rushdie, Salman, The Satanic Verses, London, Viking, 1988.
Rushdie, Salman, Across this Line, New York, Random House, 2002.
Salmon, Christian - Hanimann, Joseph (eds.), Divenire minoritari. Per una nuova politica della letteratura, Torino, Bollati Boringhieri, 2004.
Turner Hospital, Janette, Borderline, Toronto, McC1elland and Stewart, 1985.
Zullo, Federica, Il cerchio della storia. Conflitti e paure nell’opera di Amitav Ghosh, Padova, Il Poligrafo, 2009.
Sitografia
Bergonzoni, Alessandro, “Inedito per la Biblioteca Sala Borsa di Bologna”, http://www.bibliotecasalaborsa.it/eventi/1498, web.
Bergonzoni, Alessandro, Presentazione di Paolo Conte al Teatro Comunale di Bologna, 18/12/2000, http://www.alessandrobergonzoni.it/speciale/volo.htm, web.
Informazioni sul copyright
Questa licenza permette a terzi di riprodurre, distribuire, comunicare al pubblico, esporre in pubblico, rappresentare, eseguire, recitare e modificare quest'opera, purché vengano citati l'autore e la rivista. Questa è la più ampia tra le licenze Creative Commons, rispetto alle libertà concesse a terzi sulle opere licenziate sotto Attribuzione.