The Literary Education: Some memos by a XXIth Century Teacher

  • Federico Bertoni Università di Bologna
Keywords: literary education, university

Abstract

This paper deals with the condition and the historical role of the literary education, taking its cue from the contradictions of the humanities in the present state. Moving backward from the present to a not so remote past, i.e. the situation of italian culture during the Fascism and the Second World War, with particular reference to authors such as Primo Levi, Luigi Meneghello and Beppe Fenoglio, it points out some shadows and ideological ambiguities in the tradition of humanities that we should consider in any problematic reflection about the aims and methods of the literary education. Lastly, the paper comes back to the present and poses some critical remarks about the “posthistorical university” (Bill Readings), with some possible advices to survive in these “ruins”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor, Negative Dialektik (1966), trad. it. Dialettica negativa, Torino, Einaudi, 1970.

Barthes, Roland, Critique et vérité (1966), trad. it. Critica e verità, Torino, Einaudi, 1985.

Bloom, Harold, The Western Canon (1994), trad. it. Il canone occidentale, Milano, Bompiani, 1996.

Calvino, Italo, Il sentiero dei nidi di ragno (1947), Id., Romanzi e racconti, Eds. Mario Barenghi e Bruno Falcetto, Milano, Mondadori, 1991, I.

Calvino, Italo, “Il midollo del leone”(1955), Id., Saggi, vol. I, Ed. Mario Barenghi, Milano, Mondadori, 1999.

Calvino, Italo, “Prefazione 1964 al Sentiero dei nidi di ragno” (1964), Calvino 1991, I.

Ceserani, Remo, Guida allo studio della letteratura, Roma-Bari, Laterza, 1999.

Ceserani, Remo, Convergenze. Gli strumenti letterari e le altre discipline, Milano, Bruno Mondadori, 2010 (cfr. l’intervista “La letteratura al crocevia dei saperi”, Ed. Federico Bertoni, TransPostCross, 2010, I, http://www.transpostcross.it/images/stories/sito/Interfacce/2011/Bertoni_Ceserani.pdf, online).

Chiarini, Luigi, “Fascismo e letteratura”, Quaderni dell’Istituto Nazionale Fascista di Cultura, Serie sesta, 1936, Roma, Istituto Nazionale Fascista di Cultura, 1936, VI.

Contini, Gianfranco, Dove va la cultura europea?, Ed. Luca Baranelli, Macerata, Quodlibet, 2012.

Fenoglio, Beppe, Il partigiano Johnny, Torino, Einaudi, 2005.

Gadda, Carlo Emilio, “I viaggi la morte” (1958), Saggi giornali favole I, Ed. Dante Isella, Milano, Garzanti, 1991.

Gadda, Carlo Emilio, “Eros e Priapo (da furore a cenere)” (1967), Saggi giornali favole II, Ed. Dante Isella, Milano, Garzanti, 1992.

Gadda, Carlo Emilio, “Meditazione milanese” (1974), Scritti vari e postumi, Ed. Dante Isella, Milano, Garzanti, 1993.

Giglioli, Daniele, “Oltre la critica”, XXI secolo. Comunicare e rappresentare, II, Istituto della Enciclopedia Italiana, http://www.treccani.it/enciclopedia/oltre-la-critica_%28XXI-Secolo%29/, online.

Gobetti, Piero, “Le parole”, Rivoluzione Liberale, 1922, 15.

Golino, Enzo, Parola di Duce. Il linguaggio totalitario del fascismo e del nazismo, Milano, Rizzoli, 2010.

Isnenghi, Mario, "L’educazione dell’italiano", L’Italia del Fascio, Firenze, Giunti, 1996.

Lavagetto, Mario, Eutanasia della critica, Torino, Einaudi, 2005.

Levi, Primo, Il sistema periodico, Torino, Einaudi, 1994.

Levi, Primo, Dialogo con Tullio Regge, Torino, Einaudi, 1984.

Levi, Primo, “Conversazione con Anthony Rudolf” (1986), Primo Levi, Ed. Marco Belpoliti, «Riga», 1997, 13.

Lukács, György, Die Seele und die Formen. Essays (1910), trad. it. L’anima e le forme, Milano, SE, 2002.

Luzzatto, Sergio, «Partigia». Una storia della Resistenza, Milano, Mondadori, 2013.

Meneghello, Luigi, I piccoli maestri (1964), Opere, Ed. Francesca Caputo, Milano, Rizzoli, 1997, II.

Meneghello, Luigi, Fiori italiani (1976), Opere, Ed. Francesca Caputo, Milano, Rizzoli, 1997, II.

Meneghello, Luigi, Martedì mattina (1986), Opere, Ed. Francesca Caputo, Milano, Rizzoli, 1997, II.

Milza, Pierre – Bernstein, Serge, Le Fascisme italien 1919-1945 (1980), trad. it. Storia del fascismo, Milano, Rizzoli, 2004.

Milza, Pierre – Bernstein, Serge – Tranfaglia, Nicola – Mantelli, Brunello (eds.), Dizionario dei fascismi. Personaggi, partiti, culture e istituzioni in Europa dalla Grande guerra a oggi, Milano, Bompiani, 2002.

Nussbaum, Martha, Not for Profit. Why Democracy needs the Humanities (2010), trad. it. Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica, Bologna, il Mulino, 2011.

Paulhan, Jean, Les Fleurs de Tarbes (1936), trad. it. I fiori di Tarbes, Genova, Marietti, 1989.

Pedullà, Gabriele (ed.), Racconti della Resistenza, Torino, Einaudi, 2005.

Readings, Bill, The University in Ruins, Cambridge (Ma.)−London, Harvard University Press, 1996.

Reiss, Timothy J., The Meaning of Literature, Ithaca, Cornell University Press, 1992.

Semprún, Jorge, L’Écriture ou la vie (1994), trad. it. La scrittura o la vita, Parma, Guanda, 1996.

Todorov, Tzvetan, La Littérature en peril (2007), trad. it. La letteratura in pericolo, Milano, Garzanti, 2008.

Turi, Gabriele, Lo Stato educatore. Politica e intellettuali nell’Italia fascista, Roma-Bari, Laterza, 2002.

Venturi, Franco, Il regime fascista (II), AA.VV., Trent’anni di storia italiana. Dall’antifascismo alla Resistenza, Torino, Einaudi, 1961.

Viadotto, Vittorio (ed.), Atlante del Ventesimo secolo. I documenti essenziali 1919-1945, Roma-Bari, Laterza, 2010.

Published
2013-12-07
How to Cite
Bertoni, F. (2013). The Literary Education: Some memos by a XXIth Century Teacher. Between, 3(6). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1018
Section
Discussing and Experiencing Teaching