Intermediality and the Aesthetic of the Pastiche: "Little me"

Massimo Fusillo

Abstract


The pastiche is not strictly confined to the realm of comic or humour: sometimes it can be a pure exercise of rewriting or linguistic contamination in a total neutral way. Nevertheless, it is true that its dominant feature is usually a joking one, in all its possible shades, from aggressive laugh to the finest irony.  The present article will start from a theoretical definition of  pastiche, as usually opposed to parody, and will shed light on how the pastiche fits perfectly the new textual configurations of our contemporary era, expecially if we look at intermedial phenomena. In the last part, an example of an unknown example of intermedial pastiche (a camp rewrting of classic cinema) will be provided. 


Keywords


pastiche; intermediality; Patrick Dennis; Little me; camp

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Bertoni, Clotilde, Percorsi europei dell’eroicomico, Pisa, Nistri Lischi, 1997.

Bottiroli, Giovanni, Che cos’è la teoria della letteratura? Fondamenti e problemi, Torino, Einaudi, 2006.

Bolter, Jay David – Grusin, Richard, Remediation. Understanding New Media, Camdridge-London, The MIT Press, 1999; trad. it. Remediation. Competizione e integrazione fra media vecchi e nuovi, Firenze, Guerini, 2003.

Codignola, Matteo, Il lato oscuro di Zia Mame, in Dennis 2010: 335-341.

Dennis, Patrick, Little Me. The Intimate Memoirs of That Great Star of Stage, Screen, & Television, Belle Poitrine, as told to P.D. (1961), New York, Broadway Books, 2002; trad. it. Povera piccina. Le memorie intime di Belle Poitrine, diva del teatro, del cinema e della televisione, raccolte da P.D., fotografie di Cris Alexander, a cura di Matteo Codignola, Milano, Adelphi, 2010.

Dousteyssier-Khoze, Catherine - Place-Verghnes, Floriane (Eds), Poétiques de la parodie et du pastiche de 1850 à nos jours, Oxford, Lang, 2006.

Dusi, Nicola - Speziante, Lucio (Eds), Remix-Remake. Pratiche di replicabilità, Roma, Meltemi, 2007.

Ercolino, Stefano – Fusillo, Massimo – Lino, Mirko – Zenobi, Luca (Eds), Imaginary Films in Literature, Amsterdam, Rodopi, 2015.

Fusillo, Massimo, Dal testo all’opera. Le chiusure impossibili di Gérard Genette, in Eds. Stefano Lazzarin – Mariella Colin, La critique littéraire du XXe siècle en France et en Italie, Caen, Presses Universitaires de Caen, 2007, 161-170.

Fusillo, Massimo, Replicabilità e potenzialità. Sull’estetica postmoderna del pastiche, in Eds. Giovanni Sertoli – Carla Vaglio Marengo - Chiara Lombardi (a cura di), Comparatistica e intertestualità. Studi in onore di Franco Marenco, Torino, Edizioni dell’Orso, 2010, vol. II, pp. 861-870.

Fusillo, Massimo, Intermedialità, Enciclopedia Italiana, Nona Appendice, Roma, Istituto della Enciclopedia Italiana, 2015, pp. 703-706.

Genette, Gérard, Palinsesti. La letteratura al secondo grado (1982), Torino, Einaudi, 1997.

Hoesterey, Ingeborg, Pastiche. Cultural Memory in Art, Film, Literature, Bloomington and Indianapolis, Indiana University Press, 2001.

Houdart-Mérot, Violaine, Le pastiche du genre entre feinte et réflexivité, in Dousteyssier-Khoze - Place-Verghnes 2006: 289-297.

Hutcheon, Linda, A Theory of Parody. The Teachings of Twentieth-Century Art Forms, New York-London, Methuen, 1985

Hutcheon, Linda, A Poetics of Postmodernism. History, Theory, Fiction, London, Routledge, 1988.

Jameson, Fredric, Postmodernismo, ovvero la logica culturale del tardo capitalismo (1991), Prefazione dell’autore all’edizione italiana, Postfazione di Daniele Giglioli, Roma, Fazi, 2007.

Karrer, Wolfgang, Parodie, Travestie, Pastiche, München, Fink, 1977.

Kemp, Simone, «Parler une langue morte»: Fredric Jameson et le pastiche postmoderne, in Dousteyssier-Khoze - Place-Verghnes 2006.

Mazzarella, Arturo, La grande rete della scrittura. La letteratura dopo l’età digitale, Torino, Bollati Boringhieri, 2008.

McLuhan, Marshall, Gli strumenti del comunicare (1967), Milano, Il Saggiatore, 2007.

Mariniello, Silvestra, L’intermedialità dieci anni dopo, in Luciano De Giusti (Ed.), Immagini migranti. Forme intermediali del cinema nell’era digitale, Venezia, Marsilio, 2008, pp. 21-36.

Mildonian , Paola (ed.), Parodia, Pastiche, Mimetismo, Roma, Bulzoni, 1997.

Prete, Antonio, “Scir detarnegòl bara letzafra”. Sulla biblioteca fantastica di Leopardi, in Mildonian 1997, 143-150.

Rajewski, Irina, Intermedialität, Tübingen, Francke, 2002.

Suvin, Darko, Against Originals: «Honkadori» and the Horizon of Pastiche, in Mildonian 1997: 65-80.




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/2521

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-18879

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal is published with the funding of the Bank of Sardinia Foundation.

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe