The Robb’d that Smiles: Pasolini’s Humorous Tragedy

Stefano Casi

Abstract


In the studies about Pasolini’s work the analysis of the use of comedy and humor is often ignored. This article analyzes the relationship of Pasolini with the forms of comedy, from the indication of Charlot as emblematic point of reference for his own intellectual commitment to the development of an original meaning of the concept of humor. By analyzing statements and plays, a new aspect of Pasolini comes to light. In a conscious and tormented way, Pasolini adheres to humor as the main means of the bourgeoisie, entrusting to it much of its work in the last decade of his life. For Pasolini humor is the communication code of the bourgeoisie, that bourgeoisie uses to distance itself from reality. Thus, by using humor as alienating weapon inside the form-tragedy, Pasolini plans to fight bourgeoisie, challenging it on the ground of the theatrical representation of reality, through its own communication means.


Keywords


Pasolini; Tragedy; Humor; Comedy; Bourgeoisie

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Barilli, Fabiana, "’Ironia’ e ‘umorismo’ in Pasolini", Maratona Pasolini, Ed. Rinaldo Rinaldi, Milano, Unicopli, 2007: 76-83.

Beckett, Samuel, Teatro completo, Ed. Paolo Bertinetti, Torino – Parigi, Einaudi – Gallimard, 1994.

Cascetta, Annamaria, Il tragico e l’umorismo. Studio sulla drammaturgia di Samuel Beckett, Firenze, Le Lettere, 2003.

Casi, Stefano, I teatri di Pasolini, Milano, Ubulibri, 2005.

Casi, Stefano, “Beckett-kitsch o i giorni felici di pessimo gusto”, Non io nei giorni felici. Beckett, Adriatico e il teatro del desiderio, Ed. Stefano Casi, Corazzano, Titivillus, 2010.

De Giusti, Luciano – Chiesi, Roberto (eds.), Accattone. L’esordio di Pier Paolo Pasolini raccontato dai documenti, Bologna – Pordenone, Cineteca di Bologna – Cinemazero, 2015.

Donnarumma, Raffaele, "Maschere della violenza. Teorie e pratiche dell’umorismo fra modernismo e avanguardia: Pirandello, Gadda, Palazzeschi", Modi di ridere. Forme spiritose e umoristiche della narrazione,Ed. Emanuele Zinato, Pisa, Pacini, 2015: 171-207.

Freud, Sigmund, Opere. Il motto di spirito e altri scritti. 1905-1908, Torino, Bollati Boringhieri, 1972, V.

Guareschi, Giovannino, L’umorismo, Poschiavo, L’ora d’oro, 2015.

Kris, Ernst, Ricerche psicoanalitiche sull’arte (1952), Torino, Einaudi, 1973.

Palazzeschi, Aldo, Il controdolore: manifesto futurista, Milano, Direzione del Movimento futurista, 1913.

Pasolini, Pier Paolo, Il caos, Ed. Gian Carlo Ferretti, Roma, Editori Riuniti, 1979.

Pasolini, Pier Paolo, I dialoghi, Ed. Giovanni Falaschi, Roma, Editori Riuniti, 1992.

Pasolini, Pier Paolo, Romanzi e racconti, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 1998, II.

Pasolini, Pier Paolo, Saggi sulla letteratura e sull’arte, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 1999a.

Pasolini, Pier Paolo, Saggi sulla politica e sulla società, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 1999b.

Pasolini, Pier Paolo, Per il cinema, Eds. Walter Siti – Franco Zabagli, Milano, Mondadori, 2001a, 2 voll.

Pasolini, Pier Paolo, Teatro, Eds. Walter Siti – Silvia De Laude, Milano, Mondadori, 2001b.

Pasolini, Pier Paolo, Tutte le poesie, Ed. Walter Siti, Milano, Mondadori, 2003, I.

Pirandello, Luigi, L’umorismo, Lanciano, Carabba, 1908.

Pisanelli, Flaviano, "Dall’umorale all’umorismo: per una dizione totale della realtà. Lettura di Trasumanar e organizzar e Petrolio", Contributi per Pasolini, Ed. Giuseppe Savoca, Firenze, Leo S. Olschki, 2002: 129-141.

Sebastiani, Alberto, "Sul lessema ‘umorismo’: uso e significato in Teorema di Pier Paolo Pasolini", Studi e problemi di critica testuale, 75 (2007): 169-200.

Vincieri, Michele, Il teatro italiano contemporaneo, Torino, Paravia, 1942.

Filmography

Accattone, Dir. Pier Paolo Pasolini, Italia, 1961.

La ricotta, Dir. Pier Paolo Pasolini, Italia-Francia, 1962.

La rabbia, Dir. Giovanni Guareschi – Pier Paolo Pasolini, Italia, 1963.

La terra vista dalla luna, Dir. Pier Paolo Pasolini, Italia-Francia, 1966.

Che cosa sono le nuvole?, Dir. Pier Paolo Pasolini, Italia, 1967.

Edipo re, Dir. Pier Paolo Pasolini, Italia, 1967.

I racconti di Canterbury, Dir. Pier Paolo Pasolini, Italia-Francia, 1971.

Salò o Le 120 giornate di Sodoma, Dir. Pier Paolo Pasolini, Italia-Francia, 1975.




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/2217

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-20264

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal is published with the funding of the Bank of Sardinia Foundation.

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe