Italian comics and cinema: forms and functions of pornographic parody

  • Mauro Giori Università degli Studi di Milano
Keywords: comics, pornography, cinema, parody

Abstract

This essay aims at analyzing an aspect of pornography as notorious as neglected by scholars: that of parodying a text of some sort. The article focuses on porn comics, which in Italy, between the 1960s and the 1980s, bloomed and contributed to prepare the way to the emergence from clandestinity of film porn industry. Considering the different relationships established between mainstream cinema and pornographic, from giving the face of a well known actor to a character to conceiving a proper film spoof, this essay will enlighten forms, characteristics and functions of parody which are specific to pornography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauro Giori, Università degli Studi di Milano

Mauro Giori is a post-doc researcher at University of Milan. The majority of his research is focused on the cultural history of Italian cinema, with a special emphasis on the representation of sexuality. He is the author of Alfred Hitchcock. Psyco (2009), Poetica e prassi della trasgressione in Luchino Visconti. 1935-1962 (2011), Luchino Visconti. Rocco e i suoi fratelli (2011), Scandalo e banalità. Rappresentazioni dell’eros nel cinema di Luchino Visconti (1963-1976) (2012), Nell’ombra di Hitchcock. Eros, morte e malattia nell’eredità di Psycho (2015), and Homosexuality and Italian Cinema 1945-1977 (forthcoming from Palgrave McMillan).

References

Abruzzese, Alberto - Barbiani, Laura (eds.), Pornograffiti: Da Jacula a Oltretomba, da Cappuccetto Rotto a Mercenari: trame e figure del fumetto italiano per adulti, Roma, Roberto Napoleone, 1980.

Andrin, Muriel, “Sexplicit: de l’évolution d’une esthétique cinématographique et de ses modes de production”, Obscénité, pornographie et censure. Les mises en scéne de la sexualité et leur (dis)qualification. (XIXe-XXIe siècles), Eds. Regine Beauthier, Jean-Matthieu Meon, Barbara Truffin, Bruxelles, Editions de l’Université de Bruxelles, 2010: 179-186.

Bachtin, Michail, Tvorcestvo Fransua Rable i narodnaja kul’tura srednevekov’ja i renesansa (1965); trad. it. L’opera di Rabelais e la cultura popolare. Riso, carnevale e festa nella tradizione medievale e rinascimentale, Torino, Einaudi, 1979.

Barbiani, Laura, “Coazione del senso e dello sguardo”, in Abruzzese – Barbiani1980: 9-76.

Buscombe, Edward, “Generic Overspill: «A Dirty Western»”, More Dirty Looks. Gender, Pornography and Power, Ed. Pamela Church Gibson, London, BFI, 2004: 27-30.

Carabba, Claudio, Il fascismo a fumetti, Rimini, Guaraldi, 1973.

Cardone, Lucia, Con lo schermo nel cuore. Grand Hôtel e il cinema (1946-1956), Pisa, ETS, 2004.

Cusani, Carlo, “’Vieni, bel pupattolone…’”, Il Borghese, 13 Ottobre 1966: 319-320.

Dyer, Richard, Stars, London, BFI, 1979; trad. it. Star, Torino, kaplan, 2003.

Eco, Umberto, “Fascio e fumetto”, L’Espresso, 28 Marzo 1971, ora in Il costume di casa. Evidenze e misteri dell’ideologia italiana negli anni sessanta, Milano, Bompiani, 2012.

Genette, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Seuil, 1982; trad. it. Palinsesti. La letteratura al secondo grado, Torino, Einaudi, 1997.

Giori, Mauro, “Quadri piccanti e spettacoli indecentissimi: la ricezione dell’osceno come attrazione”, Estetica della fruizione. Sentimento, giudizio di gusto e piacere estetico, Ed. Maddalena Mazzocut-Mis, Milano, Lupetti, 2008: 267-291.

Id., “Quando l’animazione italiana tentò la via del porno. Intorno a «Il nano e la strega» (1975) di Gibba e Libratti”, Cabiria, 178 (2014): 20-40.

Id., “A Story of Love and Blood: The Strange Connection Between Ludwig II, Luchino Visconti and Italian Pornographic Comic Books”, Porn Studies, 2.1 (2015a): 4-18.

Id., Nell’ombra di Hitchcock. Amore, morte e malattia nell’eredità di «Psycho», Pisa, ETS, 2015b.

Id., “Dall’abiura di Pasolini all’Hard-core Art. Sesso dal vero e ideologia nel cinema queer contemporaneo”, Da Pasolini a Lepage e Grant. Il queer in letteratura, al cinema, nella graphic novel e in musica, Eds. Costantino Maeder, Amandine Mélan, Louvain-la-Neuve, Presses Universitaires de Louvain, 2017: 175-186 (in stampa).

Grattarola, Franco – Napoli, Andrea, Luce rossa. La nascita e le prime fasi del cinema pornografico in Italia, Guidonia, Iacobelli, 2014.

Groensteen, Thierry, Parodies. La bande dessinée au second degré, Paris, Skira Flammarion, 2010.

Gubern, R., La imagen pornografica y otras perversiones opticas, Madrid, Akal, 1989.

Hunter, I.Q., “A Clockwork Orgy: A User’s Guide”, Peep Shows. Cult Film and the Cine-Erotic, Ed. Xavier Mendik, London/New York, Wallflover, 2012: 126-134.

McLuhan, Marshal, Understanding Media. The Extensions of Man, London/New York, Routledge, 2001 (1964).

Maina, Giovanna, “Cine & Sex. Sessualizzazione dei media e cineromanzo tra gli anni Sessanta e Settanta”, Bianco e Nero, 573 (2012): 61-71.

Méon, Jean-Matthieu, “Illégitimité culturelle et censure de la pornographie: Le contrôle des bandes dessinées et des romans pornographiques en France depuis 1970”, Obscénité, pornographie et censure. Les mises en scène de la sexualité et leur (dis)qualification (XIXe–XXe siècles), Eds. Régine Beauthier, Jean-Matthieu Méon, Barbara Truffin, Bruxelles, Editions de l’Université de Bruxelles, 2010: 127-141.

Michelson, Peter, The Aesthetics of Pornography, New York, Herder and Herder, 1971.

Morin, Edgar, Les stars, Paris, Seuil, 1957.

Nero a strisce. La reazione a fumetti, Parma, Istituto di Storia dell’Arte dell'Università, 1971.

Raabe, Juliette, “Elvifrance. Fragments arrachés au chaos”, Contre-champ 1 (1997): 49–63.

Smith, Phillip – Wright, Ellen, “A Glimpse Behind the Screen: Tijuana Bibles and the Pornographic Re-imagining of Hollywood”, intervento al convegno The Scandal in Culture. Taboo – Trend – Transgression, Uniwersytet Wrocławski, 8 novembre 2011.

Steven Marcus, The Other Victorians. A Study of Sexuality and Pornography in Mid-Nineteenth-Century England, Bantam, Toronto 1967.

Williams, Linda, Hard Core. Power, Pleasure, and the “Frenzy of the Visible”, London, Pandora, 1990.

Id., Screening Sex. Durham/London, Duke University Press, 2008.

Zimmer, Jacques, Voce “Parodia”, Dictionnaire de la pornographie (2005), trad. it. Dizionario della pornografia, Ed. Philippe Di Folco, Torino, Centro Scientifico Editore, 2006.

Published
2016-12-02
How to Cite
Giori, M. (2016). Italian comics and cinema: forms and functions of pornographic parody. Between, 6(12). https://doi.org/10.13125/2039-6597/2173
Section
Sometimes they come loose. Parody and satire through the codes