Laboratorio di Comunicazione Militante: the disclosure of the media rhetoric

Cristina Casero

Abstract


At the end of the 1960s, the awareness of the non-objectivity of images, even photographic ones, spread in Italy, as well as in the rest of the world.  Moreover, several artists and photographers dedicated their research to the reflection on the rhetoric of the media image, that started being perceived as a weapon at the service of the system. In this context, the initiatives of the Laboratorio di Comunicazione Militante, concerning a wide range of experiences, proposed an analysis of visual communication, aimed at exposing the manipulations and distortions by the system.  The essay attempts to give a concise account of these researches, their formal procedure and the results they achieved

Keywords


Commitment; 70s; Mass Media; Rhetoric; Photography

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Altamira, Adriano, “La fotografia postconcettuale negli anni '70”, Gli anni '70. Lo sguardo, la foto, Bologna, Nuova Alfa Editoriale, 1993: 7-16.

Crispolti, Enrico, “Padiglione Italia”, La Biennale di Venezia. Settore arti visive e architettura. Catalogo generale, vol I. Ambiente, partecipazione, strutture culturali, Venezia, Edizioni La Biennale di Venezia, 1976.

L'arma dell'immagine. Esperimenti di animazione sulla comunicazione visiva, Milano, Mazzotta, 1977

Casero, Cristina, “L’obiettivo non è obiettivo. Considerazioni sulla fotografia come strumento di denuncia in Italia tra gli anni sessanta e settanta”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Eds. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009: 133 – 152.

Fadda, Simonetta, Definizione Zero, Genova, Costa & Nolan, 1999.

Fedi, Fernanda, Collettivi e gruppi artistici a Milano. Ideologie e percorsi 1968 -1985, Milano, Edizioni Endas, 1986.

Lombardi, Ada, “Video & Arte, inizia una storia a volte impegnata politicamente…”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Eds. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009: 153 – 170.

Longari, Elisabetta, “Chiamata collettiva. Per una storia dell’arte sociale a Milano”, Anni ’70: l’arte dell’impegno. I nuovi orizzonti culturali, ideologici e sociali nell’arte italiana, Eds. Casero Cristina, Di Raddo Elena, Cinisello Balsamo, Silvana Editoriale, 2009: 49 – 68.

Meloni, Lucilla L'immagine come controinformazione. Le esperienze del Laboratorio di Comunicazione militante e di Videobase, Napoli, Electa, 2009.

Madesani, Angela (a cura di), Armamentari d'arte e comunicazione. L'esperienza del “Laboratorio” di Brunone, Columbu, Pasculli, Rosa negli anni della rivolta creativa, Milano, Dalai Editore, 2012.

Mulas, Ugo, La fotografia, Torino, Einaudi, 1973.




DOI: http://dx.doi.org/10.13125/2039-6597/1140

NBN: http://nbn.depositolegale.it/urn%3Anbn%3Ait%3Aunica-17100

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Between Journal is published by the University of Cagliari - Maintenance for this OJS installation is provided by UniCA  Open Journals, hosted by Sistema Bibliotecario di Ateneo.

Between Journal is published with the funding of the Bank of Sardinia Foundation.

ISSN 2039-6597

CC-By lockssDOAJ seal SPARC Europe