Egon Schiele and the Representation of the Pathology
Abstract
This article aims to establish some common points between the pictures taken inside the Parisian Salpetriere Hospital and the aestethic vision of Schiele. Egon Schiele, more than any artist of his period, deals with anxiety. With the nevrotic agility of his strokes, Schiele reveals the mechanism of the unconscious. He analyzes the pictures of Salpetriere's patients, which he found in a book published by Charcot in 1875. Schiele also directly observes patients, by visiting the Viennese psychiatric institutions.
Downloads
References
AA.VV. 1984 = AA.VV., Le arti a Vienna. Dalla Secessione alla caduta dell'impero austriaco, Mazzotta, Milano, 1984
AA.VV. 2000 = AA.VV., Egon Schiele e l’Espressionismo in Austria: 1908-1925, Skira, Milano 2000.
AA.VV. 2002 = AA.VV., Klimt, Kokoschka, Schiele. Dall’Art Nouveau all’Espressionismo, Mazzotta, Milano 2002.
AA.VV. 2006 = AA.VV., La storia dell’arte. Le avanguardie, Skira, Milano 2006.
Altea 2012 = G. Altea, Il fantasma del decorativo, Il saggiatore, Milano 2012.
Bonito Oliva 1984 = A. Bonito Oliva, La crisi e le spoglie dell’arte, in Klimt Kokoschka Schiele. Disegni e acquarelli, Mazzotta, Torino 1984
Boström 2012 = A. Boström, Messerschmidt and modernity, Paul Getty Museum, Los Angeles 2012.
Blackshaw 2007 = G. Blackshaw, The pathological body: modernist strategising in Egon Schiele’s Self-Portraiture, “Oxford Art Journal”, XXX, 3, 2007, 377-401.
Blackschaw 2014 = G. Blackshaw, The radical nude, Paul Holberton Publishing, Londra 2014.
Bogousslavsky, Hennerici, Bäzner, Bassetti 2010 = J. Bogousslavsky, M.G. Hennerici, H. Bäzner, C. Bassetti (eds), Neurological Disorders in Famous Artists - Part 3, Frontiers of Neurology and Neuroscience, 27, Karger, Basel, 2010.
Bossaglia 1984 = R. Bossaglia, Kunst-Enthusiasmus. Le arti a Vienna. Dalla Secessione alla caduta dell'impero asburgico, Mazzotta Editore, Milano 1984.
Cacciari 1980 = M. Cacciari, Dallo Steinhof. Prospettive viennesi del primo Novecento, Adelphi, Milano 1980.
Charcot 1888 = J. M. Charcot, Nouvelle Iconographie de la Salpêtrière, La Tourette, Parigi 1888.
Comini 1976 = A. Comini, Egon Schiele, George Braziller, Seuil 1976.
Di Stefano 1998 = E. Di Stefano, Schiele, Giunti, Firenze 1998.
Di Stefano 1999 = E. Di Stefano, Secessione viennese. Da Klimt a Wagner, Giunti, Firenze 1999.
Di Stefano 2003 = E. Di Stefano, Schiele. Gli autoritratti, Giunti, Firenze 2003.
Di Stefano 2011 = E. Di Stefano, Klimt. Il modernismo, Giunti, Firenze 2011.
Didi-Huberman 2008 = G. Didi-Huberman, L’invenzione dell’isteria. Charcot e l’iconografia fotografica della Salpêtrière, Marietti, Milano 2008.
Ferrari 1998 = S. Ferrari, La psicologia nel ritratto nell’arte e nella letteratura, Laterza, Bari 1998.
Gaddi, Smola 2006 = S. Gaddi, F. Smola, Egon Schiele, Silvana Editoriale, Nuoro 2006.
Gaddi, Smola 2008 = S. Gaddi, F. Smola, L’abbraccio di Vienna. Klimt, Schiele e i capolavori del Belvedere, Silvana Editoriale, Milano 2008.
Kandel 2012 = E. R. Kandel, L’età dell’inconscio. Arte, mente e cervello dalla grande Vienna ai giorni nostri, Raffaello Cortina Editore, Milano 2012.
Messer 1975 = T. Messer, Egon Schiele, Verlag, Monaco 1975.
Nebehay 1989 = C. M. Nebehay, Egon Schiele. Dallo schizzo al quadro, Rizzoli, Milano 1989.
Roessler 2010 = A. Roessler, Diario dal carcere, Skira, Milano 2010.
Sabarsky1984 = S. Sabarsky, Klimt, Kokoshka, Schiele. Disegni e acquarelli, Mazzotta, Torino 1984.
Schiele 2012 = E. Schiele, Ritratto d’artista, Abscondita, Milano 2007.
Schröder 2000 = K. A. Schröder, Egon Schiele e la “finis Austriae”, Skira, Milano 2000.
Steiner 2000 = R. Steiner, Schiele. 1890-1918. L’anima notturna dell’artista, Taschen, Colonia 2000.
Villatora 1990 = O. Villatora, Schiele attraverso Schiele. 1890-1918. Profilo biografico, aspetti dinamico creativi, Interpretazione psicologica, Giampiero Casagrande Editore, Lugano 1990.
Wright, Vergo, Blackshaw 2014 = B. Wright, P. Vergo, G. Blackshaw, Egon Schiele. The Radical Nude, Paul Holberton Publishing, London 2014.
Copyright (c) 2016 Federica Usai

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
Medea, having published these contributions, will have the right to publish them integrally or partially as reprints or as monographic issues, both in electronic version and in printed copies.