The Prince of Salina’s stellar desire
Abstract
If desire originates from the stars –de sideribus- and, if we agree with this etymology, the Subject’s desire coincides with the Other’s desire, Tomasi di Lampedusa’s Il Gattopardo shows one of the most fascinating and enigmatic literary figures of stellar desire, as it can be read, furthermore, in the explicit of the seventh part of the novel: «Giunta faccia a faccia con lui sollevò il velo e così, pudica ma pronto ad esser posseduta, gli apparve più bella di come mai l’avesse intravista negli spazi stellari».
Why does this female figure descending from the stellar spaces in order to yield to Don Fabrizio who has reached the final stage of his journey, embody the object of a possessive desire which, paradoxically, corresponds to death? Indeed, death marks the entire novel since its memorable incipit: «”Nunc et in hora mortis nostrae. Amen”». What kind of desire is it precisely about? What is our unexpectedly Hamlet-like hero troubled by? The cues which the novel shows for the interpretation of this desire are few but meaningful. However we could appeal to Ricordi d’Infanzia which lead to the writer’s laboratory at the time of the Gattopardo, and, perhaps, let us know the “cause” of the prince of Salina’s desire.
Downloads
References
Bertone, Manuela, Tomasi di Lampedusa, Palermo, Palumbo, 1995.
Boitani, Piero, Il grande racconto delle stelle, Bologna, Il Mulino, 2012.
Chemama, Roland – Vandermersch, Bernard (eds.), Dictionnaire de la Psychanalyse, Paris, Larousse, 1993, trad. it. Dizionario di Psicanalisi, Roma, Gremese, 2004.
Consolo, Vincenzo, “Il Gattopardo”, Id., Di qua dal faro, Milano, Mondadori, 1999: 169-174.
De Roberto, Federico, Ermanno Raeli, Mondadori, Milano-Roma, 1923.
De Roberto, Federico, Romanzi novelle e saggi, Milano,Mondadori, 1984.
De Seta, Ilaria, “La dissacrazione dei luoghi del culto”, Pirandelliana 5 (2011): 85-94.
Ferraris, Denis, “Il Gattopardo. Un livre contre la mort”, Université de la Sorbonne Nouvelle – Paris III, CIRMI, (1994): 69-82.
Fratnik, Marina, “Images et objets-images dans les textes de Giuseppe Tomasi di Lampedusa”, Travaux et documents, 38 (2008): 74.
Fusillo, Massimo, Feticci. Letteratura, cinema, arti visive, Bologna, Il Mulino, 2012.
Galvagno, Rosalba, “Forsan et haec olim meminisse iuvabit. I Ricordi di copertura e il meccanismo della memoria”, Compar(a)ison, 1-2 (2005): 167-174.
Galvagno, Rosalba, “Les ‘Souvenirs-Écrans’”, Plaisance, 18 (2009): 23-32.
Galvagno, Rosalba, “Luigi Capuana. «Ricordi d’infanzia e di giovinezza»”, Memorie, autobiografie e diari nella letteratura italiana dell’Ottocento e del Novecento, Eds. Anna Dolfi – Nicola Turi – Rodolfo Sacchettini, Pisa, ETS, 2008: 545-554.
Giarrizzo, Giuseppe (ed.), Tomasi e la cultura europea, 2 voll., Catania, 1996.
Gilmour, David, The last Leopard. A Life of Giuseppe Tomasi di Lampedusa, London, Quartet Books Ltd., 1988, trad. it. L’ultimo Gattopardo. Vita di Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Milano, Feltrinelli, 1989.
Igino, Mitologia astrale, Eds. Gioachino Chiarini – Giulio Guidorizzi, Milano, Adelphi, 2009.
La Fauci, Nunzio, “Il Gattopardo (e dintorni)”, Id., Lucia, Marcovaldo e altri soggetti pericolosi, Roma, Meltemi, 2001: 17-149.
La Fauci, Nunzio, Lo spettro di Lampedusa, Pisa, ETS, 2001.
La Fauci, Nunzio, “«Gattopardo» nel «Gattopardo»”, Lingua e stile 1 (2010): 101-16.
Lanza Tomasi, Gioacchino, Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Una biografia per immagini, Sellerio, Palermo, 1998.
Lanza Tomasi, Gioacchino, I luoghi del Gattopardo, Palermo, Sellerio 2001 (n. e. 2007).
Macchia, Giovanni, “Le stelle fredde del Gattopardo”, Id., Saggi italiani, Milano, Mondadori, 1983: 348-353.
Marrone, Gianfranco, “Valori e paesaggi nel Gattopardo”, Rassegna europea di letteratura italiana, 15 (2000): 83-108.
Monastra, Rosa Maria, “Il Gattopardo e la tradizione del romanzo storico”, Ead., L’isola e l’immaginario. Sicilia e siciliani nel Novecento, Soveria Mannelli, Rubbettino, 1998: 205-216.
Nigro, Silvano Salvatore, Il Principe fulvo, Palermo, Sellerio, 2012.
Orlando, Francesco, Ricordo di Lampedusa seguito da Distanze diverse, Torino, Bollati Boringhieri, 1996.
Orlando, Francesco, L’intimità e la storia, Torino, Einaudi, 1998.
Primo, Novella, “L’imago mortis nel Gattopardo di Tomasi di Lampedusa”, Arenaria, V (2011): 22-31.
Rodriguez, Fierro, Mercedes, “La Historia y las estrellas en Il Gattopardo”, Cuadernos de filologia italiana, 7 (2000): 799-807.
Sciascia, Leonardo, “Il Gattopardo”, in Id., Pirandello e la Sicilia, Milano, Adelphi, 1996: 173-187.
Spinazzola, Vittorio, Il romanzo antistorico, Roma, Editori Riuniti, 1990.
Tomasi di Lampedusa, Giuseppe, Il Gattopardo, Milano, Feltrinelli, 2011.
Tomasi di Lampedusa, Giuseppe, Opere, Milano, Mondadori, 2006.
Vitello, Andrea, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Sellerio, Palermo, 2008.
Zago, Nunzio, I Gattopardi e le Iene. Il messaggio inattuale di Tomasi di Lampedusa, Palermo, Sellerio, 1987.
Zago, Nunzio, Tomasi di Lampedusa, Acireale-Roma, Bonanno, 2011.
Zatti, Sergio, Tomasi di Lampedusa, Bresso, Cetim, 1972.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).