Those Obscure Objects: Projections and Puppets of Desire Between Literature and Cinema
Abstract
The paper deals with one of the most popular female projections or phantoms of male desire, that is the charmer who never cedes, by comparing some literary and cinematic texts. This “allumeuse” which turns men into puppets in a dynamic of impossible seduction is the protagonist of La Femme et le Pantin (1898) by Pierre Louÿs (1870-1925), whose unforgettable Conchita from Sevilla was inspired by the young Charpillon who maddened the expert seducer Casanova. Conchita’s fame was deepened by the numerous adaptations of the text for the screen, especially von Sternberg’s The Devil is a Woman (1935) starring Marlene Dietrich, Duvivier’s La Femme et le Pantin (1959) with Brigitte Bardot, and Buñuel’s free and outstanding reinterpretation in Cet obscur objet du désir (1977). In the end, the adaptation of the novel Singularidades de uma Rapariga Loura (1874) by Portuguese Eça de Queirós (1845-1900) which Manoel de Oliveira directed in 2009 will be evoked to argue that the unattainable female character could represent a projection of the male protagonists’ desire and romantic idealizations as well as of their fears and bourgeois conventions.
Downloads
References
Abruzzese, Alberto - Masi, Stefano, I film di Luis Buñuel, Roma, Gremese, 1980.
Bertetto, Paolo, L’enigma del desiderio: Buñuel, Un chien andalou e L’âge d’or, Roma, Biblioteca di B&N / Fondazione Scuola Nazionale di Cinema, 2001.
Buñuel, Luis, Dei miei sospiri estremi (1982), trad. it. Di Dianella Selvatico Estense, Milano, SE, 1991.
Casanova, Giacomo, Mémoires de J. Casanova de Seingalt, Paris, Garnier, 1880, VI.
Casanova, Giacomo, Storia della mia vita, Ed. Piero Chiara, trad. it. di Giancarlo Buzzi, Milano, Mondadori, 1965a, III.
Casanova, Giacomo, Storia della mia vita, Ed. Piero Chiara, trad. it. di Giovanni Arpino e Vincenzo Abrate, Milano, Mondadori, 1965b, V.
Cattini, Alberto, Luis Buñuel, Milano, Il Castoro / L’Unità, 1995.
Cescotti, Diego, (ed.), Riccardo Zandonai: Conchita. Rassegna della stampa d’epoca, Lavis, AlcionEdizioni, 2012.
Cescotti, Diego, (ed.), Di donne, burattini, armi ed amori, atti del Convegno L’enigma-Conchita indagato da letteratura, teatro, musica, cinema ed arti figurative (Rovereto, 13-14 ottobre 2006), Lavis, AlcionEdizioni, 2009.
Costantini, Costanzo, Le Regine del Cinema, Roma, Gremese, 1997.
Cristalli, Paola, “La femme et le pantin. Il film”, Catalogo della “XXIV Mostra Internazionale del Cinema Libero. Il Cinema Ritrovato” (Bologna, 24 giugno – 1° luglio 1995), Bologna, 1995.
Da Costa, Joāo Bénard, “Pietra di paragone. Il cosiddetto eterno femminile nell’opera di Manoel de Oliveira”, Manoel de Oliveira, Ed. Simona Fina - Roberto Turigliatto, Torino, Torino Film Festival, 2000: 161-187.
Dalì, Salvador, “L’Ane pourri”, Le Surréalisme au service de la Révolution, 1.1, (1930): 9-12.
Delon, Michel, “Préface”, La Femme et le Pantin, Paris, Gallimard, 1990: 7-24.
Di Maio, Mariella, Pierre Louÿs e i miti decadenti, Roma, Bulzoni, 1979.
Eco, Umberto, Il superuomo di massa, Milano, Bompiani, 1978.
Eco, Umberto, Il pendolo di Foucault, Milano, Bompiani, 1988.
Fleming, Ian, Live and let die, London, Cape, 1954.
Gara, Eugenio (ed.), Carteggi Pucciniani, Milano, Ricordi, 1958.
Goujon, Jean-Paul, Pierre Louÿs. Une vie secrète (1870-1925), Paris, Seghers / Jean-Jacques Pauvert, 1988.
Louÿs, Pierre, Conchita. La donna e il fantoccio, trad. it. di Matneer, prefazione critico-biografica di Achille Macchia e illustrazioni di C. Vasquez, Napoli, F. Bideri, 1915.
Louÿs, Pierre, La donna e il burattino, trad. it. di Martino Conserva, Milano, SE, 2001.
Masi, Stefano, “Il divismo europeo dagli anni sessanta”, Storia del cinema mondiale, Torino, Einaudi, 1999: 953-991, I.
Maynial, Édouard Casanova et son temps, Paris, Mercure de France, 1911.
Miller, Andrew, Casanova in love, London, Hodder and Stoughton, 1998, trad. it. di Sergio Claudio Perroni, Casanova innamorato, Milano, Bompiani, 2000.
Miller, Henry, Opus pistorum, trad. it. di Pier Francesco Paolini, Milano, Feltrinelli, 1984.
Mirandola, Giorgio, Pierre Louÿs, Milano, Mursia, 1974.
Praz, Mario, La carne, la morte e il diavolo nella letteratura romantica (1948), Firenze, Sansoni, 1986.
Puccini, Dario, Il segno del presente. Studi di letteratura spagnola, Alessandria, Ed. dell’Orso, 1992.
Queirós, Eça de, “Singolarità di una ragazza bionda”, Antologia del racconto portoghese, Ed. João de Melo, trad. it. di Vincenzo Barca, Roma, Cavallo di Ferro, 2006: 39-66.
Russo, Mariagrazia, “Note traduttologiche queirosiane”, Tra centro e periferia. Intorno alla lingua portoghese: problemi di diffusione e traduzione, Ed. Mariagrazia Russo, Viterbo, Sette Città, 2007: 127-145.
Sollers, Philippe, Une curieuse solitude, Paris, Seuil, 1958.
Turrent, Tomas Pérez - La Colina, José de, Conversations avec Luis Buñuel. Il est dangereux de se pencher au-dedans, Paris, Cahiers du cinéma, 1993.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).