Animation of Armor. The Nonexistent Knight by Italo Calvino and Pino Zac

  • Pier Paolo Argiolas University of Cagliari
Keywords: Calvino, Pino Zac, Nonexistent Knight, Armor, Rewriting, Metatextuality

Abstract

Pino Zac, eclectic director and designer, is the author of the eponymous film adaptation of the novel parodic medieval The Nonexistent Knight by Italo Calvino, made by the director with mixed media - actors and cartoons. The intrinsic value of these texts allows a comparative analysis involving at the same time the specific grammar of the medium used and fundamental questions of interpretation, avoiding the risk of reducing the comparison to the measurement of mechanical differences and invariant in the transition from one code to another. Intersemiotic translation system between literary and filmic system places the author in front of choices of a formal nature, ethics and aesthetics ranging from compliance with the genetic code of the source text and the cohesion of its rewriting process, this allows two way in cases best, like this, to penetrate more deeply into the sides in the shade of the original text, through a new version of the same with certain critical value.

Author Biography

Pier Paolo Argiolas, University of Cagliari

Pier Paolo Argiolas has a degree in Semiotics and a PhD in Comparative Literature, is currently a research fellow at the Department of Philology and Modern Literature at the University of Cagliari and expert on the subject (FIL/LET14). He was involved in writing utopian potential literature, rewrites, framed miscellany and authorial function, especially in the works and authors eight-twentieth century. Among his publications are:

 “L’atlante utopico ne Le città invisibili di Italo Calvino. Mappatura del non-luogo tra l’eretico Fourier e il dibattito novecentesco”: 2008.

“La mitopoiesi geometrica in Flatland di Edwin Abbott”: 2010.

“Il camerata Pinocchio. Riscrittura in nero”: 2010.

“Sardegna isola delle storie. Le ragioni della scrittura nel cronotopo atzeniano di Passavamo sulla terra leggeri”: 2010.

“Narrazione breve, raccolta a cornice e liquidazione del romanzo. Sperimentazione e tradizione in Calvino e Manganelli”: 2010.

“Riconfigurazione di spazi-soglia. Sulle metamorfosi di Pinocchio, tra Collodi e Comencini: 2011.

“Tra apertura potenziale e chiusura autoriale. L’ibrido saggistico in Raymond Queneau”: 2012.

References

Bibliografia

Almansi, Guido, “Il mondo binario di Italo Calvino”, Paragone Letteratura, XXII, 258 (1971): pp. 95-110.

Asor Rosa, Alberto, Stile Calvino, Torino, Einaudi, 2001.

Barenghi, Mario, Italo Calvino, le linee e i margini, Bologna, il Mulino, 2007.

Berta, Luca, Oltre la mise en abyme. Teoria della metatestualità in letteratura e filosofia, Milano, Franco Angeli, 2006.

Bertone, Giorgio, Italo Calvino. Il castello della scrittura, Torino, Einaudi, 1994.

Bucciantini, Massimo, Italo Calvino e la scienza, gli alfabeti del mondo, Roma, Donzelli, 2007.

Calvino, Italo, I nostri antenati (1960), ora in Id., Romanzi e racconti I,ed. diretta da C. Milanini, a cura di M. Barenghi e B. Falcetto, Milano, Mondadori, 1991.

Calvino, Italo, Orlando furioso di Ludovico Ariosto raccontato da Italo Calvino. Con una scelta del poema,Torino, Einaudi, 1970.

Calvino, Italo, “Ariosto geometrico”, Italianistica, III, 3 (1974): pp. 657-658.

Calvino, Italo, Il cavaliere inesistente (1959), ora in Id., Romanzi e racconti I, ed. diretta da C. Milanini, a cura di M. Barenghi e B. Falcetto, Milano, Mondadori, 1991-1994.

Calvino, Italo, Postfazione ai “Nostri Antenati” (Nota 1960), in Id., Romanzi e racconti I, ed. diretta da C. Milanini, a cura di M. Barenghi e B. Falcetto, Milano, Mondadori, 1991-1994.

Cosulich, Oscar, “Un infarto ha stroncato Pino Zac”, La Repubblica, 27 agosto 1985.

Dällenbach, Lucien, Le Récit spéculaire. Essai sur la mise en abyme, Éditions du Seuil, Paris, 1977, trad. it. di Bianca Concolino Mancini, Il racconto speculare. Saggio sulla mise en abyme, Parma, Nuova Pratiche Editrice, 1994.

Deidier, Roberto, Le forme del tempo. Miti, fiabe, immagini di Italo Calvino, Palermo, Sellerio, 2004.

Dusi, Nicola, Il cinema come traduzione: da un medium all'altro: letteratura, cinema, pittura, Torino, UTET, 2003.

Dusi, Nicola – Nergaard Siri (eds.), Sulla traduzione intersemiotica, Milano, Bompiani, 2002.

Eco, Umberto, Dire quasi la stessa cosa: esperienze di traduzione, Milano, Bompiani, 2003.

Hagen, Margareth, “La seduzione del cavaliere inesistente”, Romansk Forum, 16 (2002/2): pp. 875-885.

Hutcheon, Linda, A Theory of Adaptation, New York-London, Routledge, 2006, trad. it. di Giovanni Vito Distefano, Teoria degli adattamenti. I percorsi delle storie fra letteratura, cinema, nuovi media, Roma, Armando Editore, 2011.

Lacirignola Chiara, Italo Calvino e i cavalieri fantastici, Bari, Stilo Editrice, 2010.

Lavagetto, Mario, Dovuto a Calvino, Torino, Bollati Boringhieri, 2001.

Mengaldo, “La lingua dello scrittore”, in Italo Calvino. Atti del Convegno internazionale, Firenze 26-28 febbraio 1987, a cura di G. Falaschi, Milano, Garzanti, 1988, p. 217.

Mereghetti, Paolo, Il Mereghetti. Dizionario dei film 2011, Milano, Baldini Castoldi Dalai, 2010.

Milanini, Claudio, L'utopia discontinua. Saggio su Italo Calvino, Milano, Garzanti, 1990.

Morandini, Laura, Luisa e Morando, Il Morandini: dizionario dei film 2012, Bologna, Zanichelli, 2011.

Rutelli, Romana, Dal libro allo schermo: sulle traduzioni intersemiotiche dal testo verbale al cinema, Pisa, ETS, 2004.

Sabouraud, Frederic, L'adaptation au cinema: le cinema a tant besoin d'histoires, Paris, Sceren-CNDP, 2006, trad. it. di Elga Mugellin, L’adattamento cinematografico, Torino, Lindau 2007.

Vecellio, Valter, Pino Zac - Una vita contro, Roma, Stampa Alternativa, 2000.

Sitography

Paolo Motta, “Il Cavaliere inesistente”, www.terrediconfine.eu, febbraio 2007, web (ultimo accesso 30.08.2012).

www.Cinematografo.it, web (ultimo accesso 30.08.2012)

www.TntVillage.org, web (ultimo accesso 30.08.2012)

Filmografia

Il cavaliere inesistente, Dir. Pino Zac, Italia, 1971, 97 min.

Published
2012-11-30
How to Cite
Argiolas, P. P. (2012). Animation of Armor. The Nonexistent Knight by Italo Calvino and Pino Zac. Between, 2(4). https://doi.org/10.13125/2039-6597/818