Threshold Spaces Reconfiguration: On Pinocchio’s Metamorphosis, Between Collodi and Comencini
Abstract
Metamorphosis is a threshold infringement marking the passage to a new configuration; an intersemiotic translation is also a threshold infringement and a code one. In the comparison between Collodi’s Le avventure di Pinocchio to Luigi Comencini’s 1972 TV adaptation of the same title, and taking into account three further threshold-spaces – intercodical (technical), chronological (historical), and interpretative (ethical-artistic) –, this study aims to interpret the filmic adaptation, based on the addition to the original fabula of metamorphic stages which were not in the source-text: the reversible transformations of Pinocchio the puppet in Pinocchio the boy. Recurrent metamorphoses become narrative plot, associated with a moral meaning; denying Collodi’s narrative gratuitousness and dialectics of disorientation/re-collocation, Comencini replaces these interpretative bets with inferential intuitions connected to an ethical code. Furthermore, the comparison of the TV adaptation with the source-text allows for a clarification of some unresolved or ambigous passages of the latter, casting new light right on the metamorphic nature of Collodi’s Pinocchio.
Downloads
References
Bibliografia
Annibaletto, Stefano – Luchi, Francesco, “Pinocchio da Collodi a Disney e Comencini”, Flores d’Arcais 1994: 19-27.
Asor Rosa, Alberto, “Le avventure di Pinocchio”, Letteratura italiana. Le opere. Dall’Ottocento al Novecento, Ed. Alberto Asor Rosa, To-rino, Einaudi, 1995: 879-950, III.
Baldacci, Valentino – Rauch, Andrea, Pinocchio e la sua immagine, con un saggio di Antonio Faeti, Firenze, Giunti, 2006.
Barcellona, Laura, “Il burattino itinerante: uno studio sullo spazio”, Pezzini – Fabbri 2002: 48.
Bertacchini, Renato, Il padre di Pinocchio, Milano, Camunia, 1993.
Bettella, Patrizia, “Collodi’s Puppet in Film: Disney, Comencini, Beni-gni”, Quaderni d'italianistica, 1 (2004): 9-27.
Bettetini Gianfranco (ed.), La fabbrica di Pinocchio. Le avventure di un burattino nell’industria culturale, Roma, Rai VQPT-Nuova ERI, 1994.
Cerina, Giovanna – Domenichelli, Mario – Tucci, Patrizio – Virdis, Maurizio (eds.), Metamorfosi. Mostri. Labirinti, Roma, Bulzoni, 1991 (specie la sezione Figure e tipologie: 9-136).
Collodi, Carlo, Opere, Ed. Daniela Marcheschi, Milano, Monda-dori coll. I Meridiani, 1995.
Collodi, Carlo, Le avventure di Pinocchio, Ed. Ornella Castellani Pollidori, Pescia, Fondazione Nazionale «Carlo Collodi», 1983.
Curreri, Luciano, “Play it again, Pinocchio”, postfazione a Collodi, Car-lo, Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino, introduzio-ne di Stefano Bartezzaghi, prefazione di Giovanni Jervis, con un saggio di Italo Calvino, Torino, Einaudi, 2002: 181-202.
D’Angelo, Marco, “Lettore avvisato, burattino salvato. Strategie seriali”, Pezzini – Fabbri 2002: 75-94.
Dedola, Rossana, Pinocchio e Collodi, Milano, Bruno Mondadori, 2002.
Dedola, Rossana – Casari Mario (eds.), Pinocchio in volo tra immagini e letterature, Milano, Bruno Mondadori, 2008.
Dusi, Nicola, Il cinema come traduzione: da un medium all'altro: lettera-tura, cinema, pittura, Torino, UTET, 2003.
Dusi, Nicola – Nergaard Siri (eds.), Sulla traduzione intersemiotica, Milano, Bompiani, 2002.
Eco, Umberto, Dire quasi la stessa cosa: esperienze di traduzione, Mi-lano, Bompiani, 2003.
Flores d’Arcais, Giuseppe (ed.), Pinocchio sullo schermo e sulla scena. Atti del convegno internazionale dell’8-9-10 novembre 1990, Scan-dicci, La Nuova Italia, 1994.
Fumagalli, Armando, I vestiti nuovi del narratore: l’adattamento da let-teratura a cinema, Milano, Il castoro, 2004.
Garroni, Emilio, Pinocchio uno e bino, Bari, Laterza, 1975.
Laura, Ernesto, “Pinocchio nel cinema mondiale: una panoramica”, Flores d’Arcais 1994: 16.
Lavagetto, Mario – Buia, Anna (eds.), Racconti di orchi, di fate e di streghe: la fiaba letteraria in Italia, Milano, Mondadori (I meridia-ni), 2008.
Maini, Roberto – Zangheri, Marta (eds.), Pinocchio e pinocchiate nelle edizioni fiorentine della Marucelliana, catalogo della mostra I volti di Pinocchio (Firenze, Biblioteca Marucelliana), Firenze, AIDA, 2000.
Manganelli, Giorgio, Pinocchio. Un libro parallelo, Torino, Einaudi, 1977.
Pezzini, Isabella – Fabbri, Paolo (eds.), Le avventure di Pinocchio. Tra un linguaggio e l'altro, Roma, Meltemi, 2002.
Pezzini, Isabella “Tra un Pinocchio e l’altro”, Pezzini – Fabbri 2002: 31, nota n. 7.
Spinazzola, Vittorio, Pinocchio & C., Milano, Il Saggiatore, 1997.
Rodari, Giovanni, Grammatica della fantasia, Torino, Einaudi, 1973.
Vitali, Alessandro, “Torna ‘Pinocchio’ di Comencini. Gioiello della te-levisione che fu”, intervista a Suso Cecchi D’Amico, la Repubbli-ca, 23 dicembre 2002.
West, Rebecca, “The Persistent Puppet: Pinocchio’s Afterlife in Twen-tieth-Century Fiction and Film”, Forum Italicum, 1 (2006): 103-117.
Zambon, Francesco (ed.), La metamorfosi, Milano, Edizioni Me-dusa, 2009.
Zanotto, Piero, Pinocchio nel mondo, Cinisello Balsamo, Edizioni Paoline, 1990.
Sitografia
Filmografia
Le avventure di Pinocchio, Dir. Luigi Comencini, Italia, 1972 (ed. speciale dvd, Multimedia San Paolo, 2002).
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).