Threshold Spaces Reconfiguration: On Pinocchio’s Metamorphosis, Between Collodi and Comencini

  • Pier Paolo Argiolas University of Cagliari
Keywords: Pinocchio, Metamorphosis, Collodi, Comencini, Adaptation, Intersemiotic translation

Abstract

Metamorphosis is a threshold infringement marking the passage to a new configuration; an intersemiotic translation is also a threshold infringement and a code one. In the comparison between Collodi’s Le avventure di Pinocchio to Luigi Comencini’s 1972 TV adaptation of the same title, and taking into account three further threshold-spaces – intercodical (technical), chronological (historical), and interpretative (ethical-artistic) –, this study aims to interpret the filmic adaptation, based on the addition to the original fabula of metamorphic stages which were not in the source-text: the reversible transformations of Pinocchio the puppet in Pinocchio the boy. Recurrent metamorphoses become narrative plot, associated with a moral meaning; denying Collodi’s narrative gratuitousness and dialectics of disorientation/re-collocation, Comencini replaces these interpretative bets with inferential intuitions connected to an ethical code. Furthermore, the comparison of the TV adaptation with the source-text allows for a clarification of some unresolved or ambigous passages of the latter, casting new light right on the metamorphic nature of Collodi’s Pinocchio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pier Paolo Argiolas, University of Cagliari

Pier Paolo Argiolas holds a degree in Semiotics and a PhD in Comparative Literatures, and is postdoctoral researcher at the University of Cagliari, Department of Modern Languages and Philologies, and cultore della materia in Text Semiotics. He published on utopian and potential literature, adaptation, collection frames and authorial function, particularly in nineteenth and twentieth century authors and works. His publications include:

“Il labirinto dei percorsi possibili. Il ponte come via d’accesso privilegiata a Le città invisibili”, Portales, V. 6-7 (2005): 90-100.

“La potenzialità delle strutture fisse. L’OuLiPo e la scrittura sotto contrainte”, Portales, VI.8 (2005): 59-70.

“La mitopoiesi geometrica in Flatland di Edwin Abbott Abbott”, Portales, X.11 (2010): 29-37.

“L’atlante utopico ne Le città invisibili di Italo Calvino. Mappatura del non-luogo tra l’eretico Fourier e il dibattito novecentesco”, tesi dottorale in Letteratura Comparata, 2008, http://veprints.unica.it/122/1/argiolas_pier_paolo.pdf

“Quadri neri su cornici chiare. Derive catastrofiche e argini letterari in Italo Calvino”, intervento al seminario ‘Forme e generi della Catastrofe’, Cagliari, 2008, di prossima pubblicazione

“Il camerata Pinocchio. Riscrittura in nero”, Convegno internazionale di studi ‘Xenoi. Immagini e parole fra razzismi antichi e moderni’, Cagliari, 2010, di prossima pubblicazione.

“Sardegna isola delle storie. Le ragioni della scrittura nel cronotopo atzeniano di Passavamo sulla terra leggeri”, Insularità. Immagini e rappresentazioni nella narrativa sarda del Novecento, Ed. Ilaria Crotti, Venezia, 2010, di prossima pubblicazione.

“Narrazione breve, raccolta a cornice e liquidazione del romanzo. Sperimentazione e tradizione in Calvino e Manganelli”, Seminario di studi ‘Giuseppe Dessì e la narrativa breve’, Cagliari, 2010, di prossima pubblicazione.

“La Storia della Letteratura di Sardegna di Francesco Alziator: coordinate teoriche e sfondo storico-culturale”, XIX Convegno AIPI, Cagliari, 2010, di prossima pubblicazione.

References

Bibliografia

Annibaletto, Stefano – Luchi, Francesco, “Pinocchio da Collodi a Disney e Comencini”, Flores d’Arcais 1994: 19-27.

Asor Rosa, Alberto, “Le avventure di Pinocchio”, Letteratura italiana. Le opere. Dall’Ottocento al Novecento, Ed. Alberto Asor Rosa, To-rino, Einaudi, 1995: 879-950, III.

Baldacci, Valentino – Rauch, Andrea, Pinocchio e la sua immagine, con un saggio di Antonio Faeti, Firenze, Giunti, 2006.

Barcellona, Laura, “Il burattino itinerante: uno studio sullo spazio”, Pezzini – Fabbri 2002: 48.

Bertacchini, Renato, Il padre di Pinocchio, Milano, Camunia, 1993.

Bettella, Patrizia, “Collodi’s Puppet in Film: Disney, Comencini, Beni-gni”, Quaderni d'italianistica, 1 (2004): 9-27.

Bettetini Gianfranco (ed.), La fabbrica di Pinocchio. Le avventure di un burattino nell’industria culturale, Roma, Rai VQPT-Nuova ERI, 1994.

Cerina, Giovanna – Domenichelli, Mario – Tucci, Patrizio – Virdis, Maurizio (eds.), Metamorfosi. Mostri. Labirinti, Roma, Bulzoni, 1991 (specie la sezione Figure e tipologie: 9-136).

Collodi, Carlo, Opere, Ed. Daniela Marcheschi, Milano, Monda-dori coll. I Meridiani, 1995.

Collodi, Carlo, Le avventure di Pinocchio, Ed. Ornella Castellani Pollidori, Pescia, Fondazione Nazionale «Carlo Collodi», 1983.

Curreri, Luciano, “Play it again, Pinocchio”, postfazione a Collodi, Car-lo, Le avventure di Pinocchio. Storia di un burattino, introduzio-ne di Stefano Bartezzaghi, prefazione di Giovanni Jervis, con un saggio di Italo Calvino, Torino, Einaudi, 2002: 181-202.

D’Angelo, Marco, “Lettore avvisato, burattino salvato. Strategie seriali”, Pezzini – Fabbri 2002: 75-94.

Dedola, Rossana, Pinocchio e Collodi, Milano, Bruno Mondadori, 2002.

Dedola, Rossana – Casari Mario (eds.), Pinocchio in volo tra immagini e letterature, Milano, Bruno Mondadori, 2008.

Dusi, Nicola, Il cinema come traduzione: da un medium all'altro: lettera-tura, cinema, pittura, Torino, UTET, 2003.

Dusi, Nicola – Nergaard Siri (eds.), Sulla traduzione intersemiotica, Milano, Bompiani, 2002.

Eco, Umberto, Dire quasi la stessa cosa: esperienze di traduzione, Mi-lano, Bompiani, 2003.

Flores d’Arcais, Giuseppe (ed.), Pinocchio sullo schermo e sulla scena. Atti del convegno internazionale dell’8-9-10 novembre 1990, Scan-dicci, La Nuova Italia, 1994.

Fumagalli, Armando, I vestiti nuovi del narratore: l’adattamento da let-teratura a cinema, Milano, Il castoro, 2004.

Garroni, Emilio, Pinocchio uno e bino, Bari, Laterza, 1975.

Laura, Ernesto, “Pinocchio nel cinema mondiale: una panoramica”, Flores d’Arcais 1994: 16.

Lavagetto, Mario – Buia, Anna (eds.), Racconti di orchi, di fate e di streghe: la fiaba letteraria in Italia, Milano, Mondadori (I meridia-ni), 2008.

Maini, Roberto – Zangheri, Marta (eds.), Pinocchio e pinocchiate nelle edizioni fiorentine della Marucelliana, catalogo della mostra I volti di Pinocchio (Firenze, Biblioteca Marucelliana), Firenze, AIDA, 2000.

Manganelli, Giorgio, Pinocchio. Un libro parallelo, Torino, Einaudi, 1977.

Pezzini, Isabella – Fabbri, Paolo (eds.), Le avventure di Pinocchio. Tra un linguaggio e l'altro, Roma, Meltemi, 2002.

Pezzini, Isabella “Tra un Pinocchio e l’altro”, Pezzini – Fabbri 2002: 31, nota n. 7.

Spinazzola, Vittorio, Pinocchio & C., Milano, Il Saggiatore, 1997.

Rodari, Giovanni, Grammatica della fantasia, Torino, Einaudi, 1973.

Vitali, Alessandro, “Torna ‘Pinocchio’ di Comencini. Gioiello della te-levisione che fu”, intervista a Suso Cecchi D’Amico, la Repubbli-ca, 23 dicembre 2002.

West, Rebecca, “The Persistent Puppet: Pinocchio’s Afterlife in Twen-tieth-Century Fiction and Film”, Forum Italicum, 1 (2006): 103-117.

Zambon, Francesco (ed.), La metamorfosi, Milano, Edizioni Me-dusa, 2009.

Zanotto, Piero, Pinocchio nel mondo, Cinisello Balsamo, Edizioni Paoline, 1990.

Sitografia

Letteratura.it

Pinocchio.it

Filmografia

Le avventure di Pinocchio, Dir. Luigi Comencini, Italia, 1972 (ed. speciale dvd, Multimedia San Paolo, 2002).

Published
2011-06-02
How to Cite
Argiolas, P. P. (2011). Threshold Spaces Reconfiguration: On <i>Pinocchio’s</i&gt; Metamorphosis, Between Collodi and Comencini. Between, 1(1). https://doi.org/10.13125/2039-6597/206
Section
Myths and Themes of Crossing Over