The Arabesque of Disaster. A Spatial Model of Neapolitan Literature
Abstract
The essay examines briefly come significant works published between the 1950s and the first decade of the 21st century in order to show the endurance over time of a representation of the city of Naples inspired by a spatial typology that reduces verticality to a horizontal tangle and transforms historical conflict into the emergence of natural drives.
Downloads
References
Bernari, Carlo, Tre operai, Milano, Mondadori, 1979.
Id., Speranzella, Milano, Mondadori, 1949.
Id., Nota (1965), Tre operai, Milano, Mondadori, 1979.
Id., Napoli silenzio e grida, Roma, Editori Riuniti, 1977.
Bruno, Giuliana, Atlante delle emozioni. In viaggio tra arte, architettura e cinema (2002), Ed. M. Nadotti, Milano, Bruno Mondadori, 2006.
Carmosino, Daniela, Uccidiamo la luna a Marechiaro. Il Sud nella nuova narrativa italiana, Roma, Donzelli, 2009.
Didi-Huberman, Georges, Storia dell’arte e ancacronismo delle immagini, Torino, Bollati Boringhieri, 2003.
Farinelli, Franco, Geografia. Un’introduzione ai modelli del mondo, Torino, Einaudi, 2003.
Genette, Gérard, “Spazio e linguaggio”, Figure, Retorica e strutturalismo (1966), Torino, Einaudi, 1969.
Ghirelli, Antonio, Storia di Napoli, Torino, Einaudi, 1977.
Giammattei, Emma, Il romanzo di Napoli. Geografia e storia letteraria nei secoli XIX e XX, Napoli, Guida, 2003.
La Capria, Raffaele, “L’armonia perduta. Una fantasia sulla storia di Napoli” (1986), Opere, Ed. Silvio Perrella, Milano, Mondadori, 2003: 646-651.
Lakoff-Mark Johnson, Gorge, Metafora e vita quotidiana (1980), Milano, Bompiani, 1998.
Lazzarin, Stefano, “L’oro di Napoli di Giuseppe Marotta”, Critica letteraria, 36.1 (2008): 151-183.
Lotman, Jury, La semiosfera. L’asimmetria e il dialogo nelle strutture pensanti, Ed. Simonetta Salvestroni, Venezia, Marsilio, 1985.
Lotman, Jury - Uspenskj, Boris, Tipologia della cultura, Milano, Bompiani, 1975.
Lynch, Kevin, L’immagine della città (1960), Venezia, Marsilio, 2001.
Marin, Louis, Della rappresentazione, Ed. Lucia Corrain, Roma, Meltemi, 2001.
Marotta, Giuseppe, L’oro di Napoli (1947), Milano, Bompiani, 1954.
Id., San Gennaro non dice mai di no, Milano, Bompiani, 1953.
Montesano, Giuseppe, Nel corpo di Napoli (1999), Milano, Mondadori, 2000.
Moroncini, Bruno, Walter Benjamin e la moralità del moderno (1984), Napoli, Cronopio, 2009.
Orlando, Francesco, Per una teoria freudiana della letteratura, Torino, Einaudi, 1987.
Ortese, Anna Maria, “Diario del 1926-28”, Romanzi, I, Ed. Monica Farnetti, Milano, Adelphi, 2002.
Id., Il mare non bagna Napoli (1953), Milano, Adelphi, 2004.
Id., La lente scura. Scritti di viaggio, Ed. Luca Clerici, Milano, Adelphi, 2004.
Palermo, Antonio, Il vero, il reale e l’ideale. Indagini napoletane fra Otto e Novecento, Napoli, Liguori, 1995.
Palumbo, Matteo, “Domenico Rea, Le due Napoli e la ‘trasfigurazione’ letteraria”, La tradizione del “cunto” da Giovan Battista Basile a Domenico Rea, Ed. Chiara De Caprio, Napoli, Dante & Descartes, 2007: 265-286.
Pascale, Antonio, La città distratta, Torino, Einaudi, 2001.
Perrella, Silvio, “Introduzione”, Michele Prisco, La provincia addormentata, Milano, Rizzoli, 2005.
Perulli, Paolo, Visioni di città. Le forme del mondo spaziale, Torino, Einaudi, 2009.
Prisco, Michele, La provincia addormentata (1949), Milano, Rizzoli, 2005.
Id., “Una generazione senza eredi?”, Il risveglio della ragione. Quarant’anni di narrativa a Napoli. Atti del Convegno Il mare non bagna Napoli 5 aprile 1993, Ed. in Giuseppe Tortora, Cava dei Tirreni, Avagliano, 1994: 123-130.
Pugliese, Nicola, Malacqua, Torino, Einaudi, 1977.
Rea, Domenico, “Le due Napoli”, Opere, Ed. Francesco Durante, con uno scritto di Ruggero Guarini, Milano, Mondadori, 2005: 1333-1351.
Id., Ninfa plebea, Milano, Leonardo, 1993.
Id., La dismissione, Milano, Rizzoli, 2002.
Ruccello, Annibale, Teatro, Milano, Ubulibri, 2005.
Saviano, Roberto, Gomorra. Viaggio nell’impero economico e nel sogno di dominio della camorra, Milano, Mondadori, 2006.
Stierle, Karlheinz, La capitale des signes. Paris et son discours, Paris, Éditions de la Maison des sciences de l’homme, 2001.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).