The "cosification" of man in Parise's Il padrone. Corporate work between neo-feudal dynamics and liturgical rituals

  • Niccolò Amelii Ph.D. Candidate at 'G. d'Annunzio' University of Chieti-Pescara
Keywords: Il padrone, Goffredo Parise, cosification, alienation, neo-Darwinism

Abstract

Il padrone (1965) is the novel with which Goffredo Parise enters in a new phase of his artistic parable, leaving behind the previous decade. At the beginning of the sixties, Parise embraced a neo-Darwinian vision of individual and collective existence, which reverberated strongly in the poetic motifs of his texts. The primary objective of the essay is to analyze the original authorial posture with which Parise decides to interrogate narratively the process of “cosification” set in motion in the advanced stage of the neo-capitalist system and, at the same time, the expressive instances and the thematic nuclei through which the novel represents the transition from “the natural man” to the “artificial man.”

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altarocca, Claudio, Goffredo Parise, Firenze, La Nuova Italia, 1977.

Attanasio, Elisa, Goffredo Parise. I sillabari della percezione, Milano, Mimesis, 2019.

Barbato, Andrea, “Il Colosseo di plastica”, L’Espresso, 11 aprile 1965.

Basaglia, Franco, Scritti, vol. I, a cura di F. Ongaro Basaglia, Torino, Einaudi, 1981.

Debenedetti, Giacomo, “Parise? L’unico erede di Kafka”, L’Espresso, 11 gennaio 1987; ora in Goffredo Parise, numero monografico di Riga, a cura di M. Belpoliti e A. Cortellessa, Milano, Marcos y Marcos, 2016: 278-79.

Gialloreto, Andrea, “Cronaca di un servo felice: Il padrone di Parise e gli uomini a una dimensione”, Italianistica, 45, 3 (2016): 149-61.

Naldini, Nico (a cura di), Con Goffredo Parise: atti del Convegno in occasione della nona edizione del Premio Giovanni Comisso, Zoppelli, Treviso, 1987.

Grazzini, Alice, “La performance identitaria. Un’analisi queer de Il padrone di Goffredo Parise”, Whatever, 3 (2020): 419-52.

Ottiero, Ottieri, L’irrealtà quotidiana, Milano, Bompiani, 1966.

Parise, Goffredo, “Sto cercando di capire che cosa vuol dire felicità”, intervista a cura di E. Fabiani, Gente, 4 novembre 1972.

Parise, Goffredo, Il padrone (1965), Milano, Adelphi, 2011.

Parise, Goffredo, Quando la fantasia ballava il boogie, Milano, Adelphi, 2005.

Parise Goffredo, Opere (1987), Milano, Mondadori, 1998.

Parise Goffredo, Verba volant: profezie civili di un anticonformista, a cura di S. Perrella, Firenze, Liberal libri, 1998.

Perrella, Silvio, Fino a Salgareda: la scrittura nomade di Goffredo Parise, Milano, Rizzoli, 2003.

Piovene, Guido, “Il nuovo romanzo di Parise”, Successo, VII, 6 giugno 1965; ora in Goffredo Parise, a cura di M. Belpoliti e A. Cortellessa, cit.: 272-77.

Rimini, Thea, “L’avventura editoriale di Goffredo Parise”, Nuovi Argomenti, lug.-sett. (2011): 84-98.

Scarpa, Domenico, “Goffredo Parise tra Darwin e Montale”, Belfagor, 53, 6 (1999): 671-92.

Urettini, Luigi (a cura di), Lettere a Giovanni Comisso di Goffredo Parise, Lugo, Edizioni del bradipo, 1995.

Zanzotto, Andrea, Introduzione, in G. Parise, Opere (1987), Milano, Mondadori, 1998: XI-XXXVII.

Published
2023-11-30
How to Cite
Amelii, N. (2023). The "cosification" of man in Parise’s <em>Il padrone</em&gt;. Corporate work between neo-feudal dynamics and liturgical rituals. Between, 13(26), 1-18. https://doi.org/10.13125/2039-6597/5722