Post-Apocalypse Now. Cinema and Zombie Series as a Pre-mediation of Contagion: Spaces, Media and Lockdowns

  • Mirko Lino Università degli Studi di Palermo- Università degli studi dell'Aquila
Keywords: Zombie studies, Film and media studies, Pre-mediation, Coronavirus, Lockdown

Abstract

The article aims to analyse the relationship between post-apocalyptic imagery of cinema and TV series and the reality of the Coronavirus pandemic focussing on the zombie as an allegory of the biological virus. Broadening this allegoric perspective, zombie fiction will be used as an epistemological model to explain unpredicted manifestations of catastrophic large-scale phenomena in a way that resembles Richard Grusin’s notion of “pre-mediation” (2010; 2017). In detail, the analysis will focus on the viral media representations of open and closed spaces during the 2020 lockdown, aiming at illustrating the capacity of cinema and TV series to offer the tools to interpret the symbolic interaction between humans and the virus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirko Lino, Università degli Studi di Palermo- Università degli studi dell'Aquila

Università Palermo: Dipartimento di Culture e Società, Cultore della materia "Cinema e Media"

Università dell'Aquila: Dipartimento di Scienze Umane; Docente a contratto di Storia del cinema e critica letteraria

References

Augé, Marc, Le nuove paure. Cosa temiamo oggi?, Torino, Bollati Boringhieri, 2013

Barra, Luca - Scaglioni, Massimo, “Zombie televisivi: politiche della rappresentazione e sistema dei media”, Rivista di Politica, 2, (2017): 191-202.

Bishop, Kyle W., “Dead Man Still Walking. Explaining the Zombie Renaissance”, Journal of Popular Film and Television, 1 (2009): 16-25.

Id., American Zombie Gothic. The Fall (and Rise) of the Walking Dead in Popular Culture, Jefferson, McFarland, 2010.

Id., How Zombie Conquered Popular Culture. The Multifarious Walking Dead in the 21st Century, Jefferson, McFarland, 2015.

Boni, Federico, The Watching Dead. I media dei morti viventi, Milano-Udine Mimesis, 2016.

Brooks, Max, Manuale per sopravvivere agli zombie, Torino, Einaudi, 2018.

Buzzolan, Dario, George A. Romero, La notte dei morti viventi, Torino, Lindau, 1998.

Coulombe, Maxime, Piccola filosofia dello zombie; o come riflettere attraverso l’orrore, Milano-Udine, Mimesis, 2012.

Dendle Peter, “The Zombie as Barometer of Cultural Anxiety”, Monsters and the Monstrous Myths and Metaphors of Enduring Evil, ed. Niall Scott, Leiden-Boston, Brill, 2007: 45-57.

Dragosei, Francesco, Lo squalo e il grattacielo. Miti e fantasmi dell’immaginario americano, Bologna, Il Mulino, 2002.

Deuze, Mark, “Living as a Zombie in Media (is the Only Way to Survive)”, MATRIZes, 7 n. 2 (2013): 1-19.

Eugeni, Ruggero, La condizione postmediale. Media, linguaggi e narrazioni, Milano, La Scuola, 2015.

Id, “ACT. Guardare il virus, vedere il nemico”, Atlante Magazine – Treccani, 2020: https://www.treccani.it/magazine/atlante/cultura/Guardare_il_virus_vedere_il_nemico.html (ultimo accesso maggio 2021)

Fojas, Camilla, Zombies, Migrants, and Queers: Race and Crisis Capitalism in Pop Culture, Champaign, Illinois University Press, 2017.

Foucault, Michel (1966) Le parole e le cose. Un’archeologia delle scienze umane, Milano, BUR, 1998.

Grusin, Richard, Premediation: Affect and Mediality After 9/11, London, Palgrave Macmillan, 2010.

Grusin, Richard, Radical Mediation. Cinema, estetica e tecnologie digitali, Ed. Angela Maiello, Cosenza, Pellegrini, 2017.

Han, Byung-Chul (2013) Nello sciame. Visioni del digitale, Roma, Nottetempo, 2015.

Hertz, Garnet - Parikka, Jussi, “Zombie Media : Circuit Bending Media Archaeology into an Art Method”, Leonardo, 5 (2012): 424-430.

Lauro, Sarah J. - Embry Karen, “A Zombie Manifesto: The Non-Human Condition in the Era of Advanced Capitalism”, boundary 2, 1 (2008): 85-108.

Ead., “Playing Dead: Zombies Invade Performance Art…and Your Neighborhood”, Better Off Dead. The Evolution of the Zombie as Post-Human, Eds. Deborah Christie, Sarah Juliet Lauro, New York, Fordham University Press, 2011: 205-231.

Lino, Mirko, “«E la morte fuggirà loro». Post-zombie e ritornanti. Elementi formali e tematici per un’apocalittica delle serie Tv”, Variazioni sull’Apocalisse. Un percorso nella cultura occidentale dal Novecento ai giorni nostri, Eds. Alessandro Baldacci, Anna Małgorzata Brysiak, Tomasz Skocki, New York, Peter Lang, 2021.

Id., “Transcodificare lo zombie”, Digicult. Scientific Journal on Digital Cultures, 2 (2020): 1-7.

Id., L’apocalisse postmoderna tra letteratura e cinema. Catastrofi, oggetti, metropoli, corpi, Firenze, Le Lettere, 2014.

Id., “Riletture, rifigurazioni e sopravvivenza del living dead. Dal cinema alle narrazioni crossmediali”, Between, 2, n. 4 (2012): 1-12.

Luckhurst, Roger, Zombies. A cultural History, London, Reaktion, 2013.

Magistrale, Tony, Abject Terrors: Surveying the Modern and Postmodern Horror Film, Peter Lang, New York 2005.

Maiello, Angela, “Viralità postmediale. Quando il medium (del virus) siamo noi”, Virale. Il presente al tempo dell’epidemia, Eds. Roberto De Gaetano, Angela Maiello, Cosenza, Pellegrini editore, 2020 (ebook): 591-617.

Martino, Caterina, “Fotogenia del virus. Il ritratto del nemico invisibile”, Virale. Il presente al tempo dell’epidemia, Eds. Roberto De Gaetano, Angela Maiello, Cosenza, Pellegrini editore, 2020 (ebook): 545-571.

O’Connell, Mark, Appunti da un’Apocalisse. Viaggio alla fine del mondo e ritorno, Milano, ilSaggiatore, 2021.

Parikka, Jussi (2012) Archeologia dei media. Nuove prospettive per la storia e la teoria della comunicazione, Roma, Carocci, 2019.

Pedroni, Marco, “Apologia del runner”, Virale. Il presente al tempo dell’epidemia, ed. Roberto De Gaetano, Angela Maiello, Cosenza, Pellegrini editore, 2020 (ebook): 709-732.

Pokornowski, Steven, “Burying the Living with the Dead: Security, Survival and the Sanction of Violence”, We’re All Infected”: Essays on AMC’s The Walking Dead and the Fate of the Human, Ed. Dawn Keetley, Jefferson, McFarland, 2014: 41-55.

Quiggin, John, Zombie Economics: How Dead Ideas Still Walk among Us, Princeton, Princeton University Press, 2010, tr. it. Zombie Economics. Le idee fantasma da cui liberarsi, Milano, Università Bocconi Editore, 2012.

Roth, Steffen, “The Great Reset. Restratification for Lives, Livelihoods, and the Planet”, Technological Forecasting & Social Change, 166 (2021): 1-8.

Russell, Jamie, The Book of the Dead. The Complete History of Zombie Cinema, London, Titan Books, 2014.

Simpson, Philip. L., “The Zombie Apocalypse Is Upon Us! Homeland Insecurity”, We’re All Infected”: Essays on AMC’s The Walking Dead and the Fate of the Human, ed. Dawn Keetley, Jefferson, McFarland, 2014: 28-40.

Smith?, Robert, Mathematical Modelling of Zombies, Ottawa, Ottawa University Press, 2014.

Smith, Tara, “Zombie Infections: Epidemiology, Treatment, and Prevention”, British Medical Journal, 2015, 8038 (2015): https://www.bmj.com/content/351/bmj.h6423 (ultimo accesso 25/5/2021)

Tirino, Mario, “La generazione morente. Cosplay zombie come atto di rivendicazione politica”, Funes. Journal of Narratives and Social Sciences 2 (2018): 72-88.

Filmografia

Days Later, Dir. Danny Boyle, Regno Unito, 2002.

Weeks Later, Dir. Juan Carlos Fresnadillo, Regno Unito, Spagna, 2007.

Dawn of the Dead, Dir. George A. Romero, Usa, 1978.

Day of the Dead, Dir. George A. Romero, Usa, 1985.

Dead Set, Dir. Charlie Brooker, Regno Unito, 2008.

Diary of the Dead, Dir. George A. Romero, Usa, 2007.

I Am a Legend, Dir. Francis Lawrence, Usa, 2007.

In the Flesh, Dir. Dominic Mitchell, Regno Unito, 2013-2014.

Land of the Dead, Dir. George A. Romero, Usa, 2005.

Night of the Living Dead, Dir. George A. Romero, Usa, 1968.

Pontypool, Dir. Bruce McDonald, Canada, 2008.

RealityZ, Dir, Claudio Torres, Brasile, 2020

The Last Man on Earth, Dir. Ubaldo Ragona/Sidney Salkow, Italia/Usa, 1964.

The Return of the Living Dead, Dir. Dan O’Bannon, Usa, 1985.

The Walking Dead, Dir. Frank Darabont/Robert Kirkman, Usa, 2010- in corso

World War Z, Dir. Marc Forster, Usa, Regno Unito, 2013.

Z-Nation, Dir. Karl Schaefer e Craig Engler, Usa, 2014-2018.

Published
2021-11-30
How to Cite
Lino, M. (2021). Post-Apocalypse Now. Cinema and Zombie Series as a Pre-mediation of Contagion: Spaces, Media and Lockdowns. Between, 11(22), 114-138. https://doi.org/10.13125/2039-6597/4911