The "Ridiculous Poetry: Models for a European Satire in the Modern Era

  • Antonio Gargano Università di Napoli Federico II
Keywords: Satire, Subjectivity, Metaphor, Court, City

Abstract

Taking into consideration three famous texts (by Ariosto, Góngora and Mandeville), which have in common significant morphological and thematic elements, this contribution aims at giving a typological-comparative frame of the “European genre” of satirical poetry. Depending on the social and historical conditions, what changes is not only the target but also “the image of the ego” of the authors described by their verses. The styles chosen by the writers change, varying from the wide argumentation in Ariosto’s text to the agudezas by Góngora. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Gargano, Università di Napoli Federico II

Antonio Gargano insegna Letteratura spagnola presso l’Università di Napoli Federico II, dove ha a lungo ricoperto anche la cattedra di Letterature Comparate. Tra i suoi volumi più recenti, Le arti della pace. Tradizione e rinnovamento letterario nella Spagna dei re cattolici (Liguori 2008; tradotto in spagnolo nel 2012) e La sombra de la teoría. Ensayos de literatura hispánica del ‘Cid’ a ‘Cien años de soledad’ (Ediciones de la Universidad de Salamanca 2007). Ha curato “Dificil cosa el no escribir sátiras”. La sátira en verso en la España de los Siglos de Oro (Editorial Academia del Hispanismo 2012) e “Però convien ch'io canti per disdegno”. La satira in versi tra Italia e Spagna dal Medioevo al Seicento (Liguori 2012).

References

Alfano, Giancarlo, “Introduzione”, La satira in versi. Storia di un genere letterario europeo, Ed. Giancarlo Alfano, Roma, Carocci, 2015: 13-25.

Alonso, Dámaso, Góngora y el Polifemo, Madrid, Gredos, 1980, 3 voll.

Ariosto, Ludovico, Satire, Ed. Alfredo D’Orto, Parma, Fondazione Pietro Bembo - Ugo Guanda Editore, 2002.

Artigas, Miguel, Don Luis de Góngora y Argote. Biografía y estudio crítico, Madrid, Real Academia Española, 1925.

Correas, Gonzalo, Vocabulario de refranes y frases proverbiales (1627), Ed. Louis Combet, Bordeaux, Université de Bordeaux, 1967.

Covarrubias, Sebastián de, Tesoro de la lengua española o castellana (1611), Madrid, Turner, 1977.

Diccionario de Autoridades (1726), Madrid, Gredos, 1969, 3 voll.

Donati, Riccardo, Le ragioni di un pessimista. Mandeville nella cultura dei Lumi, Pisa, ETS, 2011.

Góngora, Luis de, Obras completas, I, Ed. Antonio Carreira, Madrid, Fundación José Antonio de Castro, 2000.

Jammes, Robert, La obra poética de Don Luis de Góngora y Argote, Madrid, Castalia, 1987.

Mandeville, Bernard, The Fable of the Bees, or Private Vices, Publick Benefits, with a Commentary critical, historical and explanation by Frederick Benjamin Kaye, Oxford, Oxford University Press, 2001 (1924).

Id., La favola delle api, ovvero vizi privati, pubblici benefici con un saggio sulla carità e le scuole di carità e un’indagine sulla natura della società, Ed. Tito Magri, Roma-Bari, Laterza, 2011b (1987).

Id., Liberi pensieri sulla Religione, la Chiesa e il felice stato della Nazione, Ed. Alfredo Sabetti, Napoli, Liguori, 1985.

Riga, Pietro Giulio, «La satira italiana del Seicento», La satira in versi. Storia di un genere letterario europeo, Ed. Giancarlo Alfano, Roma, Carocci, 2015: 163-182.

Saccone, Edoardo, “Riflessione e invenzione: il caso delle Satire dell’Ariosto”, Ritorni. La seconda lettura, con una Introduzione di Matteo Palumbo, Napoli, Liguori, 2010: 83-99.

Segre, Cesare, “Premessa”, Ludovico Ariosto, Satire, Ed. Cesare Segre, Torino, Einaudi, 1987: VII-XI.

Simonazzi, Mauro, Le favole della filosofia. Saggio su Bernard de Mandeville, Milano, FrancoAngeli, 2008.

Published
2016-11-30
How to Cite
Gargano, A. (2016). The "Ridiculous Poetry: Models for a European Satire in the Modern Era. Between, 6(12). https://doi.org/10.13125/2039-6597/2607
Section
Parody, Satire, Humour. Seven Lectures and a Memory