« With what face can you look up, thou shame of heaven and man?». The monologue to one’s penis from the Satyricon to Fellini Satyricon

  • Emanuele Canzaniello Università degli Studi di Napoli Federico II
Keywords: Rewriting, Parody, Pastiche, Fellini, Satyricon

Abstract

This paper takes its departure from a specific reference to Petronius’s Satyricon CXXXII, 8-16, a fragment that represents a casual and superb monologue to his penis, a parodic calque of the Odyssey. The aim is to analyse its peculiar position within a “temperature scale” of parody. Subsequently, the aim of the study will be the analysis of the filmic rewriting and rereading of Fellini Satyricon (1969). I will take into account the variations and the techniques chosen to translate the same grade of parody, investigating what is lasting and what is lost in the change of medium. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emanuele Canzaniello, Università degli Studi di Napoli Federico II

Attualmente assegnista di ricerca Programma STAR linea 1 Dipartimento Studi Umanistici presso l’Università degli Studi di Napoli Federico II in Critica letteraria e letterature comparate. Nel maggio 2013 conclude un dottorato presso l’Università di Bari, nell’ambito delle letterature comparate, dove si è proposto di rintracciare un’estetica del romanzo totalitario tra Francia e Italia. Ha tradotto alcuni lavori di Harald Weinrich. Ha pubblicato recensioni cinematografiche e articoli in «Le Parole e le Cose», «Nazione Indiana» e altre riviste. Un suo saggio sul caso e la letteratura è apparso nel volume Delle coincidenze, ad est dell’equatore, 2012. Nel 2015 cura con Elisabetta Abignente la pubblicazione de Le Attese, Opificio di letteratura reale/2 (Napoli, Ad est dell’equatore) e pubblica al suo interno il saggio «Nostalgia dell’inorganico». Interventi di critica e teoria della letteratura sono apparsi in «Between» e «Status Quæstionis».

References

Arbasino, Alberto, Fratelli d’Italia (1963), Milano, Adelphi, 2000.

Id., Super-Eliogabalo (1969), Milano, Adelphi, 2001.

Canali, Luca, “Neutralità e vittoria di Petronio”, Petronio, Satyricon, Ed. Ugo Dettore, Milano, Rizzoli, 1981.

Deleuze, Gilles, L'immagine-tempo, Milano, Ubulibri, 1989.

Federico, A.C., Disegni per il Satyricon di Federico Fellini, Ed. Laura Betti, Milano, Milano Libri Edizioni, 1970.

Fellini, Federico, Fare un film (1980), Torino, Einaudi, 2000.

Lago, Paolo, L’ombra corsara di Menippo. La linea culturale menippea, fra letteratura e cinema, da Pasolini a Arbasino e Fellini, Firenze, Le Monnier, 2007.

Pasolini, Pier Paolo, Romanzi e racconti, vol. II (1962-1975), Milano, Mondadori, 1998.

Id., Saggi sulla letteratura e sull’arte, vol. II, Eds. W. Siti - S. De Laude, Milano, Mondadori, 1999.

Petronio, Satyricon, trad. it. Luca Canali, Milano, Bompiani, 2001.

AA.VV., Fellini-Satyricon: l’immaginario dell’antico, I Quaderni di Acme, Milano, 2009.

Sutterlin, Axel, Petronius Arbiter und Federico Fellini: ein Strukturanalytischer Vergleich, Frankfurt am Main, Lang, 1996.

Published
2016-11-30
How to Cite
Canzaniello, E. (2016). « With what face can you look up, thou shame of heaven and man?». The monologue to one’s penis from the Satyricon to Fellini Satyricon. Between, 6(12). https://doi.org/10.13125/2039-6597/2448
Section
Bakhtin's Keys to the Test of Modernity