«Il sale della satira è il condimento della commedia». Elements in the European Mock-Heroic Poem

  • Luca Ferraro Università Federico II di Napoli
Keywords: heroicomic, satire, parody, paratext, secchia rapita, lutrin, rape of the lock, Giorno

Abstract

The focus of this paper is the relationship between mock-heroic and satire. The analysis will deal with the most important satirical and mock-heroic authors in Europe: Tassoni, Boileau, Pope and Parini. The purpose is to prove how the satirical element is an essential part of the genre invented by Tassoni. In the second part of the paper we will try to demonstrate that the satire becomes the main mode of the comic in mock-heroic poems after the Secchia rapita. By analyzing chronologically, the most representative works, our article proposes a reflection about the genre and the evolution of its characteristics during almost two centuries. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luca Ferraro, Università Federico II di Napoli
Addottorato all'Università di Napoli nel 2014, in cotutela con Paris 8 in Filologia moderna con una tesi sui postillati di Alessandro Tassoni. Attualmente, assegnista di ricerca presso l'Università Federico II di Napoli

References

Alfano, Giancarlo, “Una forma per tutti gli usi: l’ottava rima”, Atlante della letteratura italiana, vol. I, Eds. Sergio Luzzatto e Gabriele Pedullà, Torino, Einaudi, 2010: 31-57.

Baretti, Giuseppe, Opere scelte, ed. Bruno Maier, Torino, Utet, 1975.

Bertoni, Clotilde, “L’eroicomico”, Letteratura europea, vol. II, I generi letterari, Eds. Piero Boitani e Massimo Fusillo, Torino, UTET, 2014: 37-51.

Bertoni, Clotilde, Percorsi europei dell’eroicomico, Pisa, Nistri-Lischi, 1997.

Boileau, Nicolas, Œuvres complètes, Ed. Françoise Escal, Paris, Gallimard, 1966.

Bucchi, Gabriele,“Dopo Tassoni: il narratore eroicomico nell’«Asino» di Carlo de’ Dottori”, L’eroicomico dall’Italia all’Europa, Atti del convegno, Università di Losanna, 9-10 settembre 2011, Ed. Gabriele Bucchi, Pisa, ETS, 2013: 99-117.

Cabani, Maria Cristina, Eroi comici, Lecce, Pensa Multimedia, 2010.

Cabani, Maria Cristina, “Introduzione”, L’eroicomico dall’Italia all’Europa, Atti del convegno, Università di Losanna, 9-10 settembre 2011, Ed. Gabriele Bucchi, Pisa, ETS, 2013: 9-26.

Cavarzere, Marco, La prassi della censura nell’Italia del Seicento. Tra repressione e mediazione, Roma, edizioni di storia e letteratura, 2011.

Conrieri, Davide, Scritture e riscritture secentesche, Lucca, Pacini Fazzi, 2005.

Di Ricco, Alessandra, “La satira italiana del Settecento”, La satira in versi, storia di un genere letterario europeo, Ed. Giancarlo Alfano, Roma, Carocci, 2015: 197-216.

Fedi, Francesca, “Le officine del «Rape of the Lock»: redazioni e traduzioni da Londra a Napoli”, L’eroicomico dall’Italia all’Europa, Atti del convegno, Università di Losanna, 9-10 settembre 2011, Ed. Gabriele Bucchi, Pisa, ETS, 2013: 267-284.

Ferraro, Luca, “A proposito di re Enzo: un personaggio tassiano nella «Secchia rapita»”, L’eroicomico dall'Italia all'Europa, Atti del convegno, Université de Lausanne, 9-10 septembre 2011, Ed. Gabriele Bucchi, Pisa, ETS, 2013: 79-98.

Foscolo, Ugo, “Vestigi della storia del sonetto”, ID. Prose politiche e letterarie (edizione nazionale, vol. VIII), Firenze, Le Monnier 1972.

Genette, Gérard, Palimpsestes, Paris, Le Seuil, 1982.

Lazzarini, Andrea, “Poesia eroicomica e satira poetica: Tassoni, Bracciolini, Marino,” Nuova rivista di letteratura italiana, XVII, 1 (2014): 107-48.

Mazzacurati, Giancarlo, “Alessandro Tassoni e l’epifania dei Moderni”, Id., Rinascimenti in transito, Roma, Bulzoni, 1996: 159-185.

Mazzucchi, Andrea, “Dante «principe satirico dell’Arno»”, La satira in versi, storia di un genere letterario europeo, Ed. Giancarlo Alfano, Roma, Carocci, 2015: 85-100.

Nédélec, Claudine, Le burlesque selon les Perrault, Œuvres et critiques, Eds. Claudien Nédélec et Jean Leclerc, Paris, Champion, 2013.

Olivieri, Achille, “Satira, onore e società nell’opera di Carlo de’ Dottori”, Carlo De’ Dottori e la cultura padovana del Seicento, Atti del convegno di studi, Ed. Antonio Daniele, Padova, 26-27 novembre 1987: 205-240.

Perrault, Pierre, « Avertissement ou Reflexions sur le Poëme Italien du Seau enlevé, et sur sa traduction en prose Françoise », A. Tassoni, La secchia rapita. Le seau enlevé. Poème héroicomique du Tassoni. Nouvellement traduit d’italien en francois par P. Perrault, A Paris, chez Guillaume de Luyne, libraire juré, au palais sous la montée de la cour des Aydes, à la justice et Jean Baptiste Coignard imprimeur du roy, rue S. Jacques à la bible d’or, 1678.

Pope, Alexander, A key to the lock. Or, a treatise proving, beyond all contradiction, the dangerous tendency of a late poem, entituled, The rape of the lock. To government and religion, By Esdras Barnivelt, London, printed for J. Roberts, 1715.

Pope, Alexander, The Works of Alexander Pope: Including Several Hundred Unpublished Letters and Other New Materials (Vol. 9), London, Forgotten Books, 2013 (Original work published 1886).

Puliatti, Pietro, Bibliografia di Alessandro Tassoni (2 voll), Firenze, Sansoni, 1969-70.

Roggia, Carlo Enrico, “Il «Giorno» di Parini e l’eroicomico”, L’eroicomico dall’Italia all’Europa, Atti del convegno, Università di Losanna, 9-10 settembre 2011, Ed. Gabriele Bucchi, Pisa, ETS, 2013.

Santi, Venceslao, “Tassoni e il fico”, Memorie della R. Accademia di Scienze, Lettere ed Arti in Modena, s. 3, XIV (1921).

Settembrini, Luigi, Letteratura italiana, vol. II, Torino, Utet 1927: 272-81.

Tassoni, Alessandro, “Discorso in biasimo delle lettere”, Id., Scritti inediti, Ed. Pietro Puliatti, Modena, Aedes muratoriana, 1975: 83-112.

Tassoni, Alessandro, Lettere, Ed. Pietro Puliatti, Bari, Laterza, 1978.

Tassoni, Alessandro La Secchia rapita, Ed. Ottavio Besomi, Roma-Padova, Antenore, 1990.

Tassoni, Alessandro, La Secchia rapita e scritti poetici, Ed. Pietro Puliatti, Modena, Panini, 1989.

Zaccagnini, Guido, “L’elemento satirico nei poemi eroicomici e burleschi italiani”, in Studi di letteratura italiana, vol. III (1901), pp. 329-426.

Published
2017-01-09
How to Cite
Ferraro, L. (2017). «Il sale della satira è il condimento della commedia». Elements in the European Mock-Heroic Poem. Between, 6(12). https://doi.org/10.13125/2039-6597/2190
Section
Bakhtin's Keys to the Test of Modernity