By the back door: didactic of literature, school and University
Abstract
In Italy, humanities and liberal arts colleges are still strongly influenced by Gentilian philosophy which denied any value on practical aspects of teaching. That is why didactic of literature cant't find their own place in the Italian academic system, even tough, since 1998, university has the important task of educating the teachers-to-be in secondary school.
This paper aims to highlight the need of stronger relations between university and secondary school; both of them, indeed, must collaborate in two specific fields that are strategic to an effective educational system: teacher education and development of didactic transposition paradigms (Chevallard 1985) specific for literary education.
Downloads
References
Berruto, Gaetano, “Il laureato in lettere”, Letteratura italiana. Vol. II, Produzione e consumo, Ed. Alberto Asor Rosa, Torino, Einaudi, 1983: 994-997.
Calvani, Antonio (ed.), Fondamenti di didattica. Teoria e prassi dei dispositivi formativi, Roma, Carocci, 2010.
Caloja, Lucia Chiappetta, Il tirocinio nella didattica universitaria, Roma, Monolite, 2002.
Ceserani, Remo, “L'educazione letteraria nella scuola”, Guida allo studio della letteratura, Roma-Bari, Laterza, 1999: 392-433.
Chevallard, Yves, La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné, Grenoble, La pensée sauvage, 1985.
Colombo, Adriano , “La collaborazione negata”, Insegnare, 2 (2007): 31-32.
Gentile, Giovanni, Sommario di pedagogia come scienza filosofica. I. Pedagogia generale, Sansoni, Firenze, 1982.
– ⸻, “La preparazione degl'insegnanti medi”, La nuova scuola media, Sansoni, Firenze, 1988.
Giunta, Claudio, “La buona scuola contro la scuola reale”, Internazionale, 19 novembre 2014, http://www.internazionale.it/opinione/claudiogiunta/2014/11/19/la-buona-scuola-contro-la-scuola-reale, online (ultimo accesso 27.04.2015).
⸻– , “Lo stato non insegna niente ai suoi insegnanti”, Internazionale, 18 febbraio 2015, http://www.internazionale.it/opinione/claudio-giunta/2015/02/18/scuola-professori-precari, online (ultimo accesso 28.04.2015).
Luperini, Romano, Insegnare la letteratura oggi, Lecce, Piero Manni, 2000
– ⸻, “L'insegnamento della letteratura nei licei e le indicazioni della riforma Gelmini”, A scuola d'italiano a 150 anni dall'Unità (ed. Ugo Cardinale), Bologna, Il Mulino, 2001: 321-330.
Mordenti, Raul, “La letteratura come materia d'insegnamento: fra aggiornamento e riforma”, Letteratura italiana,Vol. II, Produzione e consumo, Ed. Alberto Asor Rosa, Torino, Einaudi, 1983: 999-1013.
Ossola, Carlo, “Testo poetico e storia letteraria”, Didattica dell'italiano (ed. Mario Ricciardi), Torino, Stampatori, 1976: 94-122.
Ricciardi, Mario, “Crisi dell'Università, nuova professionalità dell'insegnante”, Didattica dell'italiano (ed. Mario Ricciardi), Torino, Stampatori, 1976: 9-35.
– ⸻, “L'italiano, la formazione culturale e la scuola di massa”, Letteratura italiana, Vol. II, Produzione e consumo, Ed. Alberto Asor Rosa, Torino, Einaudi, 1983: 873-902.
Ricuperati, Giuseppe, “Una soluzione debole con troppi nemici”, Insegnare, 2 (2007): 33-34.
Scuola di Barbiana, Lettera a una professoressa, Firenze, Libreria Editrice Fiorentina, 1967.
Schaeffer, Jean-Marie, Piccola ecologia degli studi letterari. Come e perché studiare la letteratura? Torino, Loescher, 2014.
Tardy Michel, “La transposition didactique”, La pédagogie: une encyclopédie pour aujourd’hui (ed. Jean Houssaye ), Paris, ESF, 2002: 51-60.
Veneri, Toni, “Il diavolo si annida negli esempi. Su teoria letteraria e comparatistica nel biennio dei licei”, Between, IV.7 (maggio/may 2014) http://ojs.unica.it/index.php/between/article/view/1162, online (ultimo accesso 28/04/2015).
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).