Del reale, dell’immaginario, delle rappresentazioni come forma dell’esperienza. Response a Silvano Tagliagambe
Abstract
Domenichelli’s response to Tagliagambe’s thick and powerful intervention moves from Lacan’s note on the spiderweb geometry and the wonders of the surface, and writing as the threshold of the imaginary between the real and the symbolic. The subject of Domenichelli’s response is the concept of representation as a mixture of memory and oblivion grounding the shaping of the self. The nature of representations, as Tagliagambe says, is translucent; it is semi-transparent, being both the place of Florenskji’s skvoznoj, (inner shining), as well as of opacity and darkness. Literary representations therefore, exactly because of their semitransparent nature, offer the Ansatzpunkt to Gadamer’s hermeneutic horizontverschmelzung, and a kind of impossible answer to T.S. Eliot’s radical question on the redemption of time in Burn Norton.
Downloads
Riferimenti bibliografici
Domenichelli, Mario, Lo scriba e l’oblio, Pisa, ETS, 2011.
Foucault, Michel, L’archéologie du savoir, Paris, Gallimard, 1969.
Lacan, Jacques, "Lo stadio dello specchio come formatore della funzione dell’io" (1949), Scritti, Ed. Giacomo Contri, Torino, Einaudi, 1974, I.
Lacan, Jacques, Il Seminario (1964), Ed. Giacomo Contri, Torino, Einaudi, 1983.
Informazioni sul copyright
Questa licenza permette a terzi di riprodurre, distribuire, comunicare al pubblico, esporre in pubblico, rappresentare, eseguire, recitare e modificare quest'opera, purché vengano citati l'autore e la rivista. Questa è la più ampia tra le licenze Creative Commons, rispetto alle libertà concesse a terzi sulle opere licenziate sotto Attribuzione.