Cultural nomadism. In search of the sources of the “sellotape selfie”
Abstract
The article proposes a reflection on the "cultural nomadism" as an interchangeability of the roles of the artist and the viewer. With the spreading of new technologies and of the web, it is unthinkable nowadays, to oppose art to non-art, since the artwork has managed to widen the borders of its representation to immerse in the experience of life. Example of this encroachment is the "sellotape selfie", sharing on social networks a self-photo with the face deformed by transparent tape, a phenomenon that began to spread via Facebook in spring 2014. The works by important contemporary artists to investigate the sources of this performative practice are presented in this article.
Downloads
References
Abruzzese, Alberto, Forme estetiche e società di massa, Venezia, Marsilio, 2011.
Alfano Miglietti, Francesca, Nessun tempo, nessun corpo… Arte, Azioni, Reazioni e Conversazioni, Ginevra-Milano, Skira, 2001.
Balzola, Andrea – Rosa, Paolo, L’arte fuori di sé. Un manifesto per l’età post-tecnologica, Milano, Feltrinelli, 2011
Bauman, Zygmunt, Globalization. The Human Consequences, Cambridge-Oxford, Polity, 1998 trad. it., Dentro la globalizzazione. Le conseguenze sulle persone, Roma-Bari, Laterza, 1999.
Bazzichelli, Tatiana, Networking. La rete come arte, Milano, Costa & Nolan, 2006.
Boccia Artieri, Giovanni, Stati di connessione, Milano, Franco Angeli, 2012.
Bolter, Jay David – Grusin, Richard, Remediation. Understanding New Media, Cambridge, The MIT Press, 1999, trad. it., Remediation. Competizione e integrazione tra media vecchi e nuovi, Milano, Guerini, 2002.
Bourriaud, Nicolas, Postproduction. La culture comme scénario: comment l'ʹart reprogramme le monde contemporain, Dijon, Les Presses du réel, 2002, trad.it., Postproduction. Come l’arte riprogramma il mondo, Milano, Postmedia, 2004.
Bourriaud, Nicolas, Radicant. Pour une esthétique de la globalisation, Paris, Denoel, 2009, trad. it., Il radicante. Per un’estetica della globalizzazione, Milano, Postmedia, 2014.
Braidotti, Rosi, The Posthuman, Cambridge, Polity, 2013, trad. it., Il Postumano. La vita oltre l’individuo, oltre la specie, oltre la morte, Roma, DeriveApprodi, 2014.
Bright, Susan, Auto Focus: The Self-Portrait in Contemporary Photography, London, Thames & Hudson, 2010, trad. it., Auto Focus: L’autoritratto nella fotografia contemporanea, Roma, Contrasto, 2010.
Cacciari, Massimo, Nomadi in prigione, La città infinita, Eds. Aldo Bonomi – Alberto Abruzzese, Milano, Mondadori, 2004
Capasso, Angelo, A.B.O. Le arti della critica, Milano, Skira, 2001.
Caronia, Antonio, “Corpi e informazioni. Il post-human da Wiener a Gibson”, Post-umano. Relazioni tra uomo e tecnologia nella società delle reti, Eds. Mario Pireddu – Antonio Tursi, Milano, Guerini e Associati, 2006.
Celant, Germano, Artmix. Flussi tra arte, architettura, cinema design, moda, musica e televisione, Milano, Feltrinelli, 2008.
Costa, Mario, Arte contemporanea ed estetica del flusso, Vercelli, Mercurio, 2010.
De Kerckhove, Derrick, Dall'alfabeto a internet. L'ʹhomme “littéré”: alfabetizzazione, cultura, tecnologia, Milano-Udine, Mimesis, 2008.
Hillman, James, “Anima Mundi”: The Return of the Soul to the World, Woodstock, CT: Spring, 1982, trad. it., L’anima del mondo e il pensiero del cuore, Milano, Adelphi, 2002.
Jenkins, Henry, Convergence culture, New York, New York University, 2006, trad. it. Cultura convergente, Milano, Apogeo, 2007.
Khanna, Ayesha - Khanna, Parag, Hybrid Reality. Thriving in the Emerging Human-Technology Civilization, New York, TED Conferences LLC, 2012, trad. it. L’età ibrida. Il potere della tecnologia nella competizione globale, Torino, Codice, 2013.
Krauss, Rosalind, A Vojage on the North Sea. Art in the Age of the Post-Medium Condition, London, Thames & Hudson, 1999, trad. it. L'ʹarte nell'ʹera post-mediale. Marcel Broodthaers, ad esempio, Milano, Postmedia, 2005.
Manovich, Lev, The Language of New Media, Cambridge, The MIT Press, 2001, trad. it., Il linguaggio dei nuovi media, Milano, Olivares, 2002.
Marchesini, Roberto, Post‑Human. Verso nuovi modelli di esistenza, Torino, Bollati Boringhieri, 2002.
Meloni, Lucilla, L’opera partecipata. L’osservatore tra contemplazione e azione, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2000.
Miscetti, Stefania – Riposati, Massimo – Schroth, Mary Angela (eds.), Orlan. 1964 – 1996, Roma, Diagonale, 1996.
Speroni, Franco, Sotto il nostro sguardo. Per una lettura mediale dell’opera d’arte, Genova, Costa & Nolan, 1995.
Valeriani, Luisa, Performers. Figure del mutamento nell’estetica diffusa, Roma, Meltemi, 2009.
Sitografia
Kaplan, Louis, “The new vision of László Moholy–Nagy”, 2012, http://www.thesip.org/language/en/lkaplanmoholynagy-en, Shpilman Institute for Photography (SIP), online (ultimo accesso 25/10/2014)
Deitch, Jeffrey, “Post Human Exhibit Catalog Essay 1992-93”, Art Institute of Chicago, 1992, http://www.artic.edu/~pcarroll/PostHuman.html, online (ultimo accesso 26/08/2014)
MediaMente, "ʺLa tecnologia per un nuovo corpo mutante"ʺ, 21.01.1999, http://www.mediamente.rai.it/home/bibliote/intervis/o/orlan.htm, online (ultimo accesso 26/08/2014)
Oxford Dictionaries, http://www.oxforddictionaries.com/definition/english
>/selfie, online (ultimo accesso 26/08/2014)
Quaranta, Domenico, “La Condizione postmediale”, UnDo.Net, 2006, http://www.undo.net/it/magazines/1147275245, online (ultimo accesso 25/10/2014)
Russell, Scarlett, “Sellotape selfies - or sellofies! - go viral: Now people are wrapping faces in clear tape until they resemble grotesque ogres”, Daily Mail, 20.03.2014, http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2585163/Sellotape-Selfies-Sellofies‑viral‑Now-people‑wrapping‑faces-clear-tape-resemble-grotesque‑ogres.html, online (ultimo accesso 26/08/2014)
Schiller, Jakob, “With Smushed-‑Face Photos, Grotesque Hilarity Ensues”, Wired, 17.12.2012, http://www.wired.com/2012/12/zombie‑like‑smushed-tape-faces-are-this-photographers‑creative-outlet/, online (ultimo accesso 26/08/2014)
Speroni, Franco, “Il Palazzo Enciclopedico: il database e le sue metafore”, Postinterface, 23.04.2013, http://www.postinterface.com/home/270, online (ultimo accesso 26/08/2014)
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).