Cultural nomadism. In search of the sources of the “sellotape selfie”

  • Mario Savini Università degli Studi di Teramo
Keywords: Selfie, Sellotape selfie, Social network, Posthuman, Contemporary Art

Abstract

The article proposes a reflection on the "cultural nomadism" as an interchangeability of the roles of the artist and the viewer. With the spreading of new technologies and of the web, it is unthinkable nowadays, to oppose art to non-art, since the artwork has managed to widen the borders of its representation to immerse in the experience of life. Example of this encroachment is the "sellotape selfie", sharing on social networks a self-photo with the face deformed by transparent tape, a phenomenon that began to spread via Facebook in spring 2014. The works by important contemporary artists to investigate the sources of this performative practice are presented in this article.

Author Biography

Mario Savini, Università degli Studi di Teramo
Mario Savini is a PhD candidate in “Scienze giuridiche, politiche internazionali e della comunicazione. Norme, istituzioni e linguaggi” at the University of Teramo. He has published the book Postinterface. L'evoluzione connettiva e la diffusione del pensiero plurale (2009, Plus).

References

Abruzzese, Alberto, Forme estetiche e società di massa, Venezia, Marsilio, 2011.

Alfano Miglietti, Francesca, Nessun tempo, nessun corpo… Arte, Azioni, Reazioni e Conversazioni, Ginevra-Milano, Skira, 2001.

Balzola, Andrea – Rosa, Paolo, L’arte fuori di sé. Un manifesto per l’età post-tecnologica, Milano, Feltrinelli, 2011

Bauman, Zygmunt, Globalization. The Human Consequences, Cambridge-Oxford, Polity, 1998 trad. it., Dentro la globalizzazione. Le conseguenze sulle persone, Roma-Bari, Laterza, 1999.

Bazzichelli, Tatiana, Networking. La rete come arte, Milano, Costa & Nolan, 2006.

Boccia Artieri, Giovanni, Stati di connessione, Milano, Franco Angeli, 2012.

Bolter, Jay David – Grusin, Richard, Remediation. Understanding New Media, Cambridge, The MIT Press, 1999, trad. it., Remediation. Competizione e integrazione tra media vecchi e nuovi, Milano, Guerini, 2002.

Bourriaud, Nicolas, Postproduction. La culture comme scénario: comment l'ʹart reprogramme le monde contemporain, Dijon, Les Presses du réel, 2002, trad.it., Postproduction. Come l’arte riprogramma il mondo, Milano, Postmedia, 2004.

Bourriaud, Nicolas, Radicant. Pour une esthétique de la globalisation, Paris, Denoel, 2009, trad. it., Il radicante. Per un’estetica della globalizzazione, Milano, Postmedia, 2014.

Braidotti, Rosi, The Posthuman, Cambridge, Polity, 2013, trad. it., Il Postumano. La vita oltre l’individuo, oltre la specie, oltre la morte, Roma, DeriveApprodi, 2014.

Bright, Susan, Auto Focus: The Self-Portrait in Contemporary Photography, London, Thames & Hudson, 2010, trad. it., Auto Focus: L’autoritratto nella fotografia contemporanea, Roma, Contrasto, 2010.

Cacciari, Massimo, Nomadi in prigione, La città infinita, Eds. Aldo Bonomi – Alberto Abruzzese, Milano, Mondadori, 2004

Capasso, Angelo, A.B.O. Le arti della critica, Milano, Skira, 2001.

Caronia, Antonio, “Corpi e informazioni. Il post-human da Wiener a Gibson”, Post-umano. Relazioni tra uomo e tecnologia nella società delle reti, Eds. Mario Pireddu – Antonio Tursi, Milano, Guerini e Associati, 2006.

Celant, Germano, Artmix. Flussi tra arte, architettura, cinema design, moda, musica e televisione, Milano, Feltrinelli, 2008.

Costa, Mario, Arte contemporanea ed estetica del flusso, Vercelli, Mercurio, 2010.

De Kerckhove, Derrick, Dall'alfabeto a internet. L'ʹhomme “littéré”: alfabetizzazione, cultura, tecnologia, Milano-Udine, Mimesis, 2008.

Hillman, James, “Anima Mundi”: The Return of the Soul to the World, Woodstock, CT: Spring, 1982, trad. it., L’anima del mondo e il pensiero del cuore, Milano, Adelphi, 2002.

Jenkins, Henry, Convergence culture, New York, New York University, 2006, trad. it. Cultura convergente, Milano, Apogeo, 2007.

Khanna, Ayesha - Khanna, Parag, Hybrid Reality. Thriving in the Emerging Human-Technology Civilization, New York, TED Conferences LLC, 2012, trad. it. L’età ibrida. Il potere della tecnologia nella competizione globale, Torino, Codice, 2013.

Krauss, Rosalind, A Vojage on the North Sea. Art in the Age of the Post-Medium Condition, London, Thames & Hudson, 1999, trad. it. L'ʹarte nell'ʹera post-mediale. Marcel Broodthaers, ad esempio, Milano, Postmedia, 2005.

Manovich, Lev, The Language of New Media, Cambridge, The MIT Press, 2001, trad. it., Il linguaggio dei nuovi media, Milano, Olivares, 2002.

Marchesini, Roberto, Post‑Human. Verso nuovi modelli di esistenza, Torino, Bollati Boringhieri, 2002.

Meloni, Lucilla, L’opera partecipata. L’osservatore tra contemplazione e azione, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2000.

Miscetti, Stefania – Riposati, Massimo – Schroth, Mary Angela (eds.), Orlan. 1964 – 1996, Roma, Diagonale, 1996.

Speroni, Franco, Sotto il nostro sguardo. Per una lettura mediale dell’opera d’arte, Genova, Costa & Nolan, 1995.

Valeriani, Luisa, Performers. Figure del mutamento nell’estetica diffusa, Roma, Meltemi, 2009.

Sitografia

Kaplan, Louis, “The new vision of László Moholy–Nagy”, 2012, http://www.thesip.org/language/en/lkaplanmoholynagy-en, Shpilman Institute for Photography (SIP), online (ultimo accesso 25/10/2014)

Deitch, Jeffrey, “Post Human Exhibit Catalog Essay 1992-93”, Art Institute of Chicago, 1992, http://www.artic.edu/~pcarroll/PostHuman.html, online (ultimo accesso 26/08/2014)

MediaMente, "ʺLa tecnologia per un nuovo corpo mutante"ʺ, 21.01.1999, http://www.mediamente.rai.it/home/bibliote/intervis/o/orlan.htm, online (ultimo accesso 26/08/2014)

Oxford Dictionaries, http://www.oxforddictionaries.com/definition/english

>

/selfie, online (ultimo accesso 26/08/2014)

Quaranta, Domenico, “La Condizione postmediale”, UnDo.Net, 2006, http://www.undo.net/it/magazines/1147275245, online (ultimo accesso 25/10/2014)

Russell, Scarlett, “Sellotape selfies - or sellofies! - go viral: Now people are wrapping faces in clear tape until they resemble grotesque ogres”, Daily Mail, 20.03.2014, http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2585163/Sellotape-Selfies-Sellofies‑viral‑Now-people‑wrapping‑faces-clear-tape-resemble-grotesque‑ogres.html, online (ultimo accesso 26/08/2014)

Schiller, Jakob, “With Smushed-‑Face Photos, Grotesque Hilarity Ensues”, Wired, 17.12.2012, http://www.wired.com/2012/12/zombie‑like‑smushed-tape-faces-are-this-photographers‑creative-outlet/, online (ultimo accesso 26/08/2014)

Speroni, Franco, “Il Palazzo Enciclopedico: il database e le sue metafore”, Postinterface, 23.04.2013, http://www.postinterface.com/home/270, online (ultimo accesso 26/08/2014)

Published
2015-05-26
How to Cite
Savini, M. (2015). Cultural nomadism. In search of the sources of the “sellotape selfie”. Between, 4(8). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1307
Section
Visual Technologies and Digital Arts