To say, to act, to see. Visual Rethorics in Pasolini Project by Motus

  • Stefania Rimini Università di Catania
Keywords: Motus, Pasolini, Body, Performance, Visual rethorics

Abstract

The aim of paper is to analyze the principal visual strategies performed by Motus in Pasolini Project, which consists of two multimedia shows. In Like a dog without a master, inspired by Oil, and in The Guest, inspired by Theorem, Motus’ tested a new performative code, based on the so-called “literature’s film”. In each of these scenes, performers interact with a visual machinery that becomes an interesting rethorical mark. Through the concept of ‘writing stage’, the essay aims to identify the main semantic aspects of Pasolini Project, including multimedia patterns and cinematic frames.

Author Biography

Stefania Rimini, Università di Catania

Stefania Rimini is Assistant Professor at the University of Catania, where she teaches History of Drama and Multimedia Performing Arts. Her research interests mainly concern the relationship between drama and film studies, performing arts, multimedia, and the history of Italian contemporary theater. She has written on European and Italian filmmakers (Krzysztof Kieslowski, Jean-Pierre and Luc Dardenne, Pier Paolo Pasolini, Gianni Amelio, Roberto Rossellini), and contemporary performers and dramaturg (Carmelo Bene, Giovanni Testori, Ascanio Celestini, Sarah Kane, Vincenzo Pirrotta, Gabriele Vacis, Marco Paolini). Among her most recent publications: «Le voci di dentro». Fantasmi audiovisivi nel cinema di Alina Marazzi, Arabeschi, I, 2, 2013: 19-35;ImmaginAzioni. Riscritture e ibridazioni fra teatro e cinema (Bonanno, 2012); “Il mito in rivolta. Motus e il progetto Syrma Antigones”, Dioniso, n. s., II, 2, 2012: 341-65; “Il sipario strappato. Scene di teatro nel cinema”, Parole rubate, 5, 2012: 61-85; “Pasolini vs Testori. Nel ventre del teatro italiano del secondo dopoguerra”, Pasolini e il teatro, Eds. Casi, Stefano - Felice, Angela - Guccini, Gerardo, Marsilio, Venezia, 2012: 97-107.

References

Angelini, Sandra, “Organizzare in movimento, Prove di drammaturgia, XVII, 2, (dicembre 2011): 17-18.

Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, “Autoscopia”, Nodi, 1996.

Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, Io vivo nelle cose. Appunti di viaggio da “Rooms” a Pasolini, Milano, Ubulibri, 2006.

Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, Motus 991_011, Cerasolo Ausa di Coriano, NdA Press, 2011.

Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, “Dossier: una scena pop in Italia?”, Prove di drammaturgia, XII, 1, (settembre 2011): 48-50.

Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, “Una drammaturgia del montaggio”, La scena tecnologica. Dal video in scena al teatro interattivo, Ed. Balzola, Andrea, Roma, Dino Audino Editore, 2011: 99-107.

Chinzari, Stefania – Ruffini, Paolo, Nuova scena italiana. Il teatro dell’ultima generazione, Roma, Castelvecchi, 2000.

Costa, Gioia (ed.), Sguardi dentro e fuori dall’arte, Roma, Editoria & Spettacolo, 2002.

Lagani, Chiara, “Le figure migliori sono quelle che non dimostrano di essere una figura”, La scena tecnologica. Dal video in scena al teatro interattivo, Ed. Balzola, Andrea, Roma, Dino Audino Editore, 2011: 109-17.

Mango, Lorenzo, La scrittura scenica. Un codice e le sue pratiche nel teatro del Novecento, Roma, Bulzoni, 2003.

Molinari, Renata – Cristina Ventrucci (eds), Certi prototipi di teatro. Storie, poetiche, sogni di quattro gruppi teatrali, Milano, Ubulibri, 2000.

Nicolò, Daniela, “Il virus del qui e ora”, Motus 991_011, Eds. Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, NdA Press, Cerasuolo Ausa di Coriano, 2010: 7-12.

Ead., “Amo il teatro, odio il teatro”, Motus 991_011, Eds. Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, NdA Press, Cerasuolo Ausa di Coriano, 2010: 93-4.

Ead., “Teatro e metafiction, Motus 991_011, Eds. Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, NdA Press, Cerasuolo Ausa di Coriano, 2010: 105-15.

Ead., “Come trasformare l’indignazione in azione”, Prove di drammaturgia, XVII, 2, (dicembre 2011): 18-20.

Ortese, Anna Maria, Corpo celeste, Milano, Adelphi, 1997.

Pasolini, Pier Paolo, “Appunti per un film su San Paolo”, Per il cinema, II, Milano, Mondadori, 2001.

Id., “Teorema”, Romanzi e racconti 1962-1975, Milano, Mondadori, 2000.

Id., “Bestia da stile”, Teatro, Milano, Mondadori, 2002.

Rimini, Stefania, “Atti con parole. Il presente scenico di Motus”, Uzak, IV, 14 (primavera 2014), http://www.uzak.it/component /content/article/71-figura-intera/567-atti-con-parole-il-presente-scenico-di-motus.html (ultima consultazione 24 aprile 2014).

Ruffini, Paolo (ed.), Ipercorpo. Spaesamenti nella creazione contemporanea, Roma, Editoria & Spettacolo, 2005.

Santini, Gilberto, Lo spettatore appassionato. Appunti dal teatro del presente, Pisa, Edizioni ETS, 2004.

Valenti, Cristina, “The plot is the revolution. Un progetto di Motus, Acting Archives Review, I, 2, (novembre 2011): 169-187, http://www.actingarchives.unior.it/rivista/RivistaIframe.aspx?ID=211ad455-d208-4505-9f0a-a35bc6576517 (ultima consultazione 24 aprile 2014).

Valentini, Valentina, Mondi, corpi materie. Il teatro del secondo Novecento, Milano, Bruno Mondadori, 2007.

Ead., Drammaturgie sonore. Teatri del secondo Novecento, Bulzoni, Roma, 2012.

Published
2014-06-01
How to Cite
Rimini, S. (2014). To say, to act, to see. Visual Rethorics in Pasolini Project by Motus. Between, 4(7). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1164
Section
Contemporary Dynamics of the Actio. Poetics and Politics of the Theatre