To say, to act, to see. Visual Rethorics in Pasolini Project by Motus
Abstract
The aim of paper is to analyze the principal visual strategies performed by Motus in Pasolini Project, which consists of two multimedia shows. In Like a dog without a master, inspired by Oil, and in The Guest, inspired by Theorem, Motus’ tested a new performative code, based on the so-called “literature’s film”. In each of these scenes, performers interact with a visual machinery that becomes an interesting rethorical mark. Through the concept of ‘writing stage’, the essay aims to identify the main semantic aspects of Pasolini Project, including multimedia patterns and cinematic frames.
Downloads
References
Angelini, Sandra, “Organizzare in movimento”, Prove di drammaturgia, XVII, 2, (dicembre 2011): 17-18.
Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, “Autoscopia”, Nodi, 1996.
Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, Io vivo nelle cose. Appunti di viaggio da “Rooms” a Pasolini, Milano, Ubulibri, 2006.
Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, Motus 991_011, Cerasolo Ausa di Coriano, NdA Press, 2011.
Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, “Dossier: una scena pop in Italia?”, Prove di drammaturgia, XII, 1, (settembre 2011): 48-50.
Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, “Una drammaturgia del montaggio”, La scena tecnologica. Dal video in scena al teatro interattivo, Ed. Balzola, Andrea, Roma, Dino Audino Editore, 2011: 99-107.
Chinzari, Stefania – Ruffini, Paolo, Nuova scena italiana. Il teatro dell’ultima generazione, Roma, Castelvecchi, 2000.
Costa, Gioia (ed.), Sguardi dentro e fuori dall’arte, Roma, Editoria & Spettacolo, 2002.
Lagani, Chiara, “Le figure migliori sono quelle che non dimostrano di essere una figura”, La scena tecnologica. Dal video in scena al teatro interattivo, Ed. Balzola, Andrea, Roma, Dino Audino Editore, 2011: 109-17.
Mango, Lorenzo, La scrittura scenica. Un codice e le sue pratiche nel teatro del Novecento, Roma, Bulzoni, 2003.
Molinari, Renata – Cristina Ventrucci (eds), Certi prototipi di teatro. Storie, poetiche, sogni di quattro gruppi teatrali, Milano, Ubulibri, 2000.
Nicolò, Daniela, “Il virus del qui e ora”, Motus 991_011, Eds. Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, NdA Press, Cerasuolo Ausa di Coriano, 2010: 7-12.
Ead., “Amo il teatro, odio il teatro”, Motus 991_011, Eds. Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, NdA Press, Cerasuolo Ausa di Coriano, 2010: 93-4.
Ead., “Teatro e metafiction”, Motus 991_011, Eds. Casagrande, Enrico – Nicolò, Daniela, NdA Press, Cerasuolo Ausa di Coriano, 2010: 105-15.
Ead., “Come trasformare l’indignazione in azione”, Prove di drammaturgia, XVII, 2, (dicembre 2011): 18-20.
Ortese, Anna Maria, Corpo celeste, Milano, Adelphi, 1997.
Pasolini, Pier Paolo, “Appunti per un film su San Paolo”, Per il cinema, II, Milano, Mondadori, 2001.
Id., “Teorema”, Romanzi e racconti 1962-1975, Milano, Mondadori, 2000.
Id., “Bestia da stile”, Teatro, Milano, Mondadori, 2002.
Rimini, Stefania, “Atti con parole. Il presente scenico di Motus”, Uzak, IV, 14 (primavera 2014), http://www.uzak.it/component /content/article/71-figura-intera/567-atti-con-parole-il-presente-scenico-di-motus.html (ultima consultazione 24 aprile 2014).
Ruffini, Paolo (ed.), Ipercorpo. Spaesamenti nella creazione contemporanea, Roma, Editoria & Spettacolo, 2005.
Santini, Gilberto, Lo spettatore appassionato. Appunti dal teatro del presente, Pisa, Edizioni ETS, 2004.
Valenti, Cristina, “The plot is the revolution. Un progetto di Motus, Acting Archives Review, I, 2, (novembre 2011): 169-187, http://www.actingarchives.unior.it/rivista/RivistaIframe.aspx?ID=211ad455-d208-4505-9f0a-a35bc6576517 (ultima consultazione 24 aprile 2014).
Valentini, Valentina, Mondi, corpi materie. Il teatro del secondo Novecento, Milano, Bruno Mondadori, 2007.
Ead., Drammaturgie sonore. Teatri del secondo Novecento, Bulzoni, Roma, 2012.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).