Existential Peripheries. The Artistic Innovation of the Stream of Consciousness
Abstract
Through a collection from the University of Turin, composed of works created by psychiatric patients between the 19th and 20th centuries, it traces the history of « asylum » artistic productions that evolved from objects of scientific interest to sources of inspiration for 20th-century artistic and literary movements such as Surrealism and Modernism, attracted by the creativity of the « mad ». Hans Prinzhorn, with his book Bildnerei der Geisteskranken (1922) influenced figures like André Breton and Jean Dubuffet: the latter coined the term Art Brut in 1945 to describe the spontaneous art of the marginalized, now recognized internationally. This heritage, often considered « peripheral », has gained recognition thanks to curators like Roger Cardinal and Bianca Tosatti; currently, the interest in these artistic expressions is reflected in mainstream events like the Venice Biennale, which has highlighted outsider artists, showcasing the relevance of these works in the contemporary socio-political and cultural context.
References
Baldacci C. (2017), Archivi impossibili. Un’ossessione dell’arte contemporanea, Milano: Johan & Levi Editore.
Bassan F. (2009), Al di là della psichiatria e dell'estetica. Studio su Hans Prinzhorn, Roma: Lithos Editrice.
Benjamin W. (2014), L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, Torino: Einaudi.
Beuvin, F. (2022), Aux zones frontières de l’art brut : entre appropriation et dépendance au territoire de l’autre de l’art, Déméter, 8. Disponibile su : www.peren-revues.fr/demeter/813
Borghi R. (2020), Decolonialità e privilegio. Pratiche femministe e critica al sistema-mondo, Milano: Meltemi.
Brandi, C. (1973), A cena con Mirò, Corriere della Sera, 9 gennaio 1973.
Breton A. (1924), Manifeste du surréalisme, Paris : Éditions du Sagittaire.
Breton A., Soupault P. (1979), I campi magnetici, Roma: Newton Compton Editori.
Cardinal R. (1972), Outsider Art, London: Studio Vista.
Capt, V. (2104), Travailler sud des objets en faisant se confronter les points de vue. Regards croisés sur le langage fou : l’exemple des écrits bruts, Les Cahiers de l’École du Louvre, 4, 67-75.
Castellana, R. (2010), Realismo modernista. Un’idea del romanzo italiano (1915-1925), Italianistica, 39 (1), 23-44.
Cilli, M. (2021), Liberiamo il Nuovo Mondo, in Sono altro, sono altrove, Taramino T., Capannolo M., Mastroianni R. [eds.], Torino: Prinp Editoria d’arte, 52-69.
Delavaux C. (2018), L’Art brut, un fantasme de peintre, Paris : Palette.
Di Carlo C. (2011), L’arte dei folli. L’attività plastica dei malati mentali, Milano - Udine: Mimesis.
Dubuffet, J. (2022), L’Art Brut preferita alle arti culturali, in Joë Bousquet. Il gioco della vita. Lettere a Jean Dubuffet (1945-1949), Marchetti A. [ed.], Milano – Udine: Mimesis, 180-190.
Forno M. (1965), Museo di Etnografia di Torino, Torino: Grafica Moderna.
Fumagalli, S. (1958), Una curiosità museologica, Rivista di Scienze Naturali, 49, 2-14.
Gioni, M. (2024), Adriano Pedrosa. Forme biografiche, in Caffè Paradiso. La Biennale di Venezia raccontata dalle sue direttrici e dai suoi direttori, Gioni M. [ed.], Milano: Johan & Levi Editore, p. 176-195.
Goffman E. (2003), Stigma. L’identità negata. Verona: Ombre corte.
Gramsci A. (1917), Sul Piacere dell’onestà, Avanti!, 29 novembre 1917.
Grechi G. (2021), Decolonizzare il museo. Mostrazioni, pratiche artistiche, sguardi incarnati, Milano-Udine: Mimesis.
Lombardi S., Zanzi A., Brun B. (2024), Dubuffet e l'art brut. L'arte degli outsider. Catalogo della mostra, Milano: 24ore Cultura.
Lombroso, C., du Camp, M. (1880), L’arte nei pazzi, Archivio di psichiatria, antropologia criminale e scienze penali per servire allo studio dell’Uomo alienato e delinquente, 1, 424-437.
Malerba, S. (2024), Biennale 2024: l’outsider art non è mai stata così “in”, Artuu, 27 marzo 2024. Disponibile su:
www.artuu.it/biennale-2024-loutsider-art-non-e-mai-stata-cosi-in/
Autore. (2021), Incidere oltre il pregiudizio: i muri tra arte outsider e insider, Altre Modernità, 25, 137-152.
Autore, Balma-Tivola, C. (2020), Arte irregolare in Italia. Storie, passaggi e connessioni, Medea. Rivista di Studi interculturali, 6 (1), pp. 1-21.
Autore, Zanelli, B. (2021), Sguardi paralleli sull’Arte Irregolare: dalla critica d’arte all’arte dei ‘pazzi’ al MAET, Critica d’Arte, 7-8, 123-136.
Marro G. (1916), Arte primitiva e arte paranoica. Memoria preliminare, Torino: Tip. Cooperativa.
Mina G. (2009), Ossessioni. Un antropologo e un artista nel manicomio di Collegno, Lecce: Besa Editrice.
Morgenthaler W. (2007), Arte e follia in Adolf Wölfli, Milano: ALET Edizioni.
Peiry L. (2004), Le Nouveau Monde, Lausanne : Collection de l’Art Brut.
Prinzhorn H. (1922), Bildnerei der Geistkranken. Ein Beitrag zur Psychologie und Psychopathologie der Gestaltung, Berlin : Spinger.
Taramino T. (2021) [ed.], TRANSIZIONI. Percorsi fra arte contemporanea, arte irregolare, antropologia, psichiatria e servizi sociali, Torino: Prinp Editoria d’arte.
Tosatti B. (2006), Oltre la ragione: le figure, i maestri, le storie, dell’arte irregolare, Milano: Skira,
Tozzi F. (1928), Realtà di ieri e di oggi, Milano: Alpes.
Tozzi F. (2001) [1919], Con gli occhi chiusi, Milano: Mondadori.
Woolf, V. (1919), Modern Fiction, The Times Literary Supplement, 10 aprile 1919.
Authors publishing on this journal will accept the following conditions:
Authors keep the copyright on their work and transfer it for the first publication to the publisher with a parallel license Creative Commons - Attribution - No derivatives 4.0 International, crediting others to share a work by specifying the intellectual authorship and the first publication on this journal.
Authors can support further non-exclusive license agreements for the distribution of the published version (e.g. registering it in an institutional archive or publishing it in a monograph), provided it is specified it was first published on this journal.
Authors can publicize their work online (e.g. in institutional repositories or on their web sites) before and during the submission procedure, as it may result in fruitful exchanges and increase the citations of the published work (See The Effect of Open Access).