Existential Peripheries. The Artistic Innovation of the Stream of Consciousness

  • Gianluigi Mangiapane Università degli Studi di Torino, Sezione Sistema Museale di Ateneo
  • Valentina Sant

Abstract

Through a collection from the University of Turin, composed of works created by psychiatric patients between the 19th and 20th centuries, it traces the history of « asylum » artistic productions that evolved from objects of scientific interest to sources of inspiration for 20th-century artistic and literary movements such as Surrealism and Modernism, attracted by the creativity of the « mad ». Hans Prinzhorn, with his book Bildnerei der Geisteskranken (1922) influenced figures like André Breton and Jean Dubuffet: the latter coined the term Art Brut in 1945 to describe the spontaneous art of the marginalized, now recognized internationally. This heritage, often considered « peripheral », has gained recognition thanks to curators like Roger Cardinal and Bianca Tosatti; currently, the interest in these artistic expressions is reflected in mainstream events like the Venice Biennale, which has highlighted outsider artists, showcasing the relevance of these works in the contemporary socio-political and cultural context.

References

Artaud, A. (1925), Lettre aux médecins-chefs des asiles de fous, La Révolution surréaliste, 15 aprile 1925.
Baldacci C. (2017), Archivi impossibili. Un’ossessione dell’arte contemporanea, Milano: Johan & Levi Editore.
Bassan F. (2009), Al di là della psichiatria e dell'estetica. Studio su Hans Prinzhorn, Roma: Lithos Editrice.
Benjamin W. (2014), L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, Torino: Einaudi.
Beuvin, F. (2022), Aux zones frontières de l’art brut : entre appropriation et dépendance au territoire de l’autre de l’art, Déméter, 8. Disponibile su : www.peren-revues.fr/demeter/813
Borghi R. (2020), Decolonialità e privilegio. Pratiche femministe e critica al sistema-mondo, Milano: Meltemi.
Brandi, C. (1973), A cena con Mirò, Corriere della Sera, 9 gennaio 1973.
Breton A. (1924), Manifeste du surréalisme, Paris : Éditions du Sagittaire.
Breton A., Soupault P. (1979), I campi magnetici, Roma: Newton Compton Editori.
Cardinal R. (1972), Outsider Art, London: Studio Vista.
Capt, V. (2104), Travailler sud des objets en faisant se confronter les points de vue. Regards croisés sur le langage fou : l’exemple des écrits bruts, Les Cahiers de l’École du Louvre, 4, 67-75.
Castellana, R. (2010), Realismo modernista. Un’idea del romanzo italiano (1915-1925), Italianistica, 39 (1), 23-44.
Cilli, M. (2021), Liberiamo il Nuovo Mondo, in Sono altro, sono altrove, Taramino T., Capannolo M., Mastroianni R. [eds.], Torino: Prinp Editoria d’arte, 52-69.
Delavaux C. (2018), L’Art brut, un fantasme de peintre, Paris : Palette.
Di Carlo C. (2011), L’arte dei folli. L’attività plastica dei malati mentali, Milano - Udine: Mimesis.
Dubuffet, J. (2022), L’Art Brut preferita alle arti culturali, in Joë Bousquet. Il gioco della vita. Lettere a Jean Dubuffet (1945-1949), Marchetti A. [ed.], Milano – Udine: Mimesis, 180-190.
Forno M. (1965), Museo di Etnografia di Torino, Torino: Grafica Moderna.
Fumagalli, S. (1958), Una curiosità museologica, Rivista di Scienze Naturali, 49, 2-14.
Gioni, M. (2024), Adriano Pedrosa. Forme biografiche, in Caffè Paradiso. La Biennale di Venezia raccontata dalle sue direttrici e dai suoi direttori, Gioni M. [ed.], Milano: Johan & Levi Editore, p. 176-195.
Goffman E. (2003), Stigma. L’identità negata. Verona: Ombre corte.
Gramsci A. (1917), Sul Piacere dell’onestà, Avanti!, 29 novembre 1917.
Grechi G. (2021), Decolonizzare il museo. Mostrazioni, pratiche artistiche, sguardi incarnati, Milano-Udine: Mimesis.
Lombardi S., Zanzi A., Brun B. (2024), Dubuffet e l'art brut. L'arte degli outsider. Catalogo della mostra, Milano: 24ore Cultura.
Lombroso, C., du Camp, M. (1880), L’arte nei pazzi, Archivio di psichiatria, antropologia criminale e scienze penali per servire allo studio dell’Uomo alienato e delinquente, 1, 424-437.
Malerba, S. (2024), Biennale 2024: l’outsider art non è mai stata così “in”, Artuu, 27 marzo 2024. Disponibile su:
www.artuu.it/biennale-2024-loutsider-art-non-e-mai-stata-cosi-in/
Autore. (2021), Incidere oltre il pregiudizio: i muri tra arte outsider e insider, Altre Modernità, 25, 137-152.
Autore, Balma-Tivola, C. (2020), Arte irregolare in Italia. Storie, passaggi e connessioni, Medea. Rivista di Studi interculturali, 6 (1), pp. 1-21.
Autore, Zanelli, B. (2021), Sguardi paralleli sull’Arte Irregolare: dalla critica d’arte all’arte dei ‘pazzi’ al MAET, Critica d’Arte, 7-8, 123-136.
Marro G. (1916), Arte primitiva e arte paranoica. Memoria preliminare, Torino: Tip. Cooperativa.
Mina G. (2009), Ossessioni. Un antropologo e un artista nel manicomio di Collegno, Lecce: Besa Editrice.
Morgenthaler W. (2007), Arte e follia in Adolf Wölfli, Milano: ALET Edizioni.
Peiry L. (2004), Le Nouveau Monde, Lausanne : Collection de l’Art Brut.
Prinzhorn H. (1922), Bildnerei der Geistkranken. Ein Beitrag zur Psychologie und Psychopathologie der Gestaltung, Berlin : Spinger.
Taramino T. (2021) [ed.], TRANSIZIONI. Percorsi fra arte contemporanea, arte irregolare, antropologia, psichiatria e servizi sociali, Torino: Prinp Editoria d’arte.
Tosatti B. (2006), Oltre la ragione: le figure, i maestri, le storie, dell’arte irregolare, Milano: Skira,
Tozzi F. (1928), Realtà di ieri e di oggi, Milano: Alpes.
Tozzi F. (2001) [1919], Con gli occhi chiusi, Milano: Mondadori.
Woolf, V. (1919), Modern Fiction, The Times Literary Supplement, 10 aprile 1919.
Published
2025-05-26
How to Cite
Mangiapane, G., & Sant, V. (2025). Existential Peripheries. The Artistic Innovation of the Stream of Consciousness. ABside, 7, 73-86. https://doi.org/10.13125/abside/6568
Section
Essays