Erratic fragments and sacred space: inside and around the cathedral of Matera
Abstract
The talk opens with the presentation of some erratic sculptural fragments dated to the 13th century and currently preserved in the Stone Materials Depot of the National Archaeological Museum in Matera. Through stylistical analysis and through archival documentation, the pieces are contextualized within the medieval artistic setting of Matera. Among the materials taken into consideration, a homogeneous group of fragments likely pertaining to a lost liturgical furniture, of which the paper offers a hypothetical and preliminary visual restitution, appears particularly noteworthy. On the other hand, the second part of the paper focuses on several zoomorphic sculptures of thirteenth-century workmanship reused within one of the chapels of the Cathedral dedicated to Santa Maria della Bruna and Sant'Eustachio. For all these materials, finally, the hypothesis of their original provenance from the Mother Church of the city is proposed and differently argued.
References
Altavilla, A. (1995), Altobello Persio (1507-1593). 10. Storie di Sant’Antonio da Padova, in Restauri in Basilicata: 1988-1993, Altavilla A. [ed.], Matera: Ministero per i Beni Culturali e Ambientali, 34-38.
Audizi, C. (in corso di stampa), L’arredo liturgico medievale della cattedrale di Matera: storia di una scomparsa tra frammenti, fonti e confronti, in Mappare lo spazio sacro: dal frammento al contesto (Italia, XI-XIV sec.) (atti del convegno Roma 2023), Gianandrea M., Longo R., Scirocco E., Michalsky T. [ed.].
Basile, A. (1998), Presepe, in Restauri in Basilicata 1993-1997, Savona V., Francione M. [ed.], Matera: La tipografica, 22-26.
Belli D’Elia, P. (1985), La Basilica di S. Nicola a Bari. Un monumento nel tempo, Galatina: Congedo Editore.
Belli D’Elia, P. (2003), Puglia Romanica, Milano: Jaca Book.
Bertaux, É. (ed. 1968), L’Art dans l’Italie méridionale, 3 voll., Paris: Boccard (1a edizione 1903), aggiornamento a cura di Adriano Prandi [ed.], vol. 2.
Calò Mariani M. S., Guglielmi Faldi C., Strinati C., (1978), La cattedrale di Matera nel Medioevo e nel Rinascimento, Cinisiello Balsamo: Pizzi.
Calò Mariani, M. S. (1984), L’arte del Duecento in Puglia, Torino: Istituto Bancario San Paolo.
Calò Mariani, M. S. (2009), Puglia e Terrasanta. I segni della devozione, In La Terrasanta e il crepuscolo della crociata. Oltre Federico II e dopo la caduta di Acri, Calò Mariani M. S. [ed], Bari: Adda, 3-82.
Cappelletti, G. (1866), Le chiese d’Italia dalla loro origine sino ai nostri giorni, vol. 20, Venezia: Antonelli.
Caragnano, D. (2023), I dipinti ritrovati durante lo scavo archeologico nella Cappella del Presepe della Cattedrale di Matera, Mathera, anno VII, n. 23, 10-19.
Centonze, S. (2023), Dopo l’interramento cinquecentesco riemerge un ampio corpus graffito sotto la Cappella del Presepe a Matera. Il labirinto, la croce e altre attestazioni del repertorio simbolico, Mathera, anno VII, n. 23,158-165.
Demetrio, R. (2009), Matera: forma et imago urbis, Irsina: Barile.
Derosa, L. (2012), Storia di un edificio della Puglia storica. La chiesa di Santa Maria la Nova a Matera, in Da Accon a Matera. Santa Maria la Nova, un monastero femminile tra dimensione mediterranea e identità urbana (XIII-XVI secolo), Panarelli F. [ed.], Berlin: Lit-Verl, 207-254.
Di Pede, M. (2001), La chiesa di S. Maria della Valle a Matera. Storia, arte e fede in un santuario rupestre, Matera: Altrimedia edizioni.
Fonseca C. D., Demetrio R., Guadagno G. (1999), Matera, Roma: Laterza.
Foti, C. (1996), Ai margini della città murata. Gli insediamenti monastici di S. Domenico e S. Maria La Nova a Matera, Venosa: Osanna.
Gattini, G. (1882), Note storiche sulla città di Matera, Napoli: Perrotti.
Gattini, G. (1913), La Cattedrale illustrata, Matera: Tip. Commerciale.
Gelao, C. (1977), Tra Lucania, Puglia e Sicilia: “Aurelius de Basilicata” e Altobello Persio di Montescaglioso, Storia dell’Arte, LXXXIX, 37-66.
Gelao, C. (1992), Altobello Persio e “chompagni”: i presepi di Matera, Altamura e Tursi con un intermezzo a Gallipoli, in Il presepe pugliese: Arte e Folklore, Gelao C. e Tragni B. [ed.], Bari: Adda, 63-81.
Grillo, A. (1994), Acerenza e Matera: la visita pastorale nella Diocesi (1543-1544), Lavello: Finiguerra.
La Scaletta (1966) [ed.], Le chiese rupestri di Matera, con una premessa di Salmi M., Roma: De Luca.
Longo S., Canosa M. G. (1980) [ed.], Matera: Il Museo Nazionale Archeologico Domenico Ridola, Matera: Grafiche Paternoster.
Maragno, R. (2001), Immagini da recuperare: Santa Maria della Valle, Matera, Matera: BMG.
Persia A., Di Marzio R., Pentasuglia F. (2014) [ed.], Matera, Cattedrale-Episcopio: lavori di consolidamento e restauro,1990-2014, Matera: Centrostampa.
Morelli, M. (1963), Storia di Matera, Matera: Montemurro.
Il Museo Nazionale Ridola di Matera (1976), Matera: Meta.
Nelli, N. D. (ed. 2018), Descrizione della città di Matera, Fontana M. V. [ed.], Matera: Giannatelli (1a edizione 1751).
Padula, M. (1981), Presenza benedettina a Matera, Matera: BMG.
Padula, S. (1986), 4. Acquasantiera. VII decennio del sec. XIII, in Matera, Piazza S. Francesco d’Assisi. Origine ed evoluzione di uno spazio urbano, Matera: Editrice BMG, 280-283.
Padula M., Motta C. (1991), Antonio e Ascanio Persio: il filosofo e il filologo, Matera: Amministrazione Provinciale.
Panarelli, F. (2018), Capitolo e cattedrale: il caso di Matera tra XII e XV secolo, in Ingenitas Curiositas. Studi sull’Italia medievale per Giovanni Vitolo, Figliuolo B., Di Meglio R., Ambrosio A. [ed.], vol. 1, Battipaglia: Laveglia&Carlone, 469-483.
Paternoster L. (1994) [ed.], Presepe della cattedrale di Matera. Istrumento per Notar Marco Antonio Sanità, anno 1534, Matera.
Il Restauro della Cattedrale di Matera (2019), Roma: Arti grafiche editoriali.
Ridola, D. (1906), Le origini di Matera, Roma: Unione Cooperativa Editrice.
Rota, L. (2019), Matera: storia di una città, Matera: Giannatelli.
Rota L., Tommaselli M., Conese F. (1981), Matera: storia di una città, Matera: BMG.
Viscogliosi, A. (2021), La cattedrale di Matera: non federiciana o antifedericiana?, in Federico II e l’architettura sacra tra regno e impero (atti del convegno Roma 2016), Gangemi F., Michalsky T. [ed.], Cinisiello Balsamo - Milano: SilvanaEditoriale, 197-211.
Authors publishing on this journal will accept the following conditions:
Authors keep the copyright on their work and transfer it for the first publication to the publisher with a parallel license Creative Commons - Attribution - No derivatives 4.0 International, crediting others to share a work by specifying the intellectual authorship and the first publication on this journal.
Authors can support further non-exclusive license agreements for the distribution of the published version (e.g. registering it in an institutional archive or publishing it in a monograph), provided it is specified it was first published on this journal.
Authors can publicize their work online (e.g. in institutional repositories or on their web sites) before and during the submission procedure, as it may result in fruitful exchanges and increase the citations of the published work (See The Effect of Open Access).