Question of plots. The subversive elements and motifs of the marvelous tale in the art of Maria Lai

  • Camilla Mattola Università degli Studi di Sassari
Keywords: Maria Lai, popular fairy tales, retelling, fiber art, gender studies

Abstract

The article examines, through a multidisciplinary approach that combines contemporary art history with folklore studies, the presence of fairy tale tropes in the artistic production of Maria Lai (Ulassai, 1919 – Cardedu, 2013).

Critics have always emphasized the crucial role of narration and its symbolic connection to weaving in the artist's poetics. The polymaterial sculptures and the Stitched Books adopt the abstract communicative style of the marvelous tale; the Geographies, created with embroidered fabric, highlight the invisible connections between the particular and the universal and recall the one-dimensionality of the fairy tale; the Stitched Fairy Tales draw from Sardinian legends and convey metaphors about art and life. The fairy tale is flexible, has a social function, and a subversive nature. In contemporary art, the marvelous tale, provocatively reworked through retellings, has become a tool for female empowerment. Maria Lai was never a political artist, but the semiotic universe she built through fairy tale motifs, the reuse of traditional techniques, and the research developed in conceptual and relational art fields allowed her to create a space for self-expression.

Author Biography

Camilla Mattola, Università degli Studi di Sassari

Nata a Sassari, ha conseguito la laurea triennale in Lingue e Culture dell'Asia e dell'Africa presso l'Università degli Studi di Torino. Ha concluso il percorso di studi presso l'Università degli Studi di Sassari con la laurea magistrale in Lettere, Filologia moderna e Industria culturale. 

Si interessa agli studi post-coloniali e al rapporto tra musei, arte e attivismo.

Al momento detiene una borsa di ricerca a tempo determinato con l'Università degli Studi di Sassari, Dipartimento di Scienze Umanistiche e Sociali, e collabora con riviste dedicate al settore delle arti. 

References

Altea G. (2023), “Featuring” e collaborazione creativa nelle arti visive. Maria Lai e Antonio Marras, in Predella, 53, 111 – 126.

Altea G. (2019), L'effetto etnografico. Costantino Nivola, Maria Lai e la documentazione della performance, in Arte e fotografia. Tracce, passaggi, testimonianze, Villanova Monteleone: Soter editrice, 15 – 25. Disponibile su: https://www.academia.edu/40960025/Leffetto_etnografico_Costantino_Nivola_Maria_Lai_e_la_documentazione_della_performance

Bacchilega C. (1999), Postmodern Fairy Tales: Gender and Narrative Strategies, University of Pennsylvania Press.

Barsotti S. (2015), The fairy tale: recent interpretations, female characters and contemporary rewriting. Considerations about an “irresistible” genre, in Journal of Theories and Research in Education 10, 2, Disponibile su: https://rpd.unibo.it/article/view/5356/5090

Bottinelli S., Gastaldon G. (2020) [ed.], Introduction, in Palinsesti, 9, I – V. Disponibile su: https://teseo.unitn.it/palinsesti/article/view/2082/2177

Cambosu S. (1954), Miele amaro, Firenze: Vallecchi, 1954.

Campus, S. (2012), Storie intrecciate di arte e letteratura nelle opere di Maria Lai, in Oblio, II, 15 – 26. Disponibile su: http://www.progettoblio.com/downloads/Oblio,II,8.pdf

Casavecchia B., Giusti L., Montaldo A. M. (2015) [ed.], Maria Lai: Ricucire il mondo, Cinisello Balsamo: Silvana.

Cozzi, L. (2013), Notes on the Index, Continued: Italian Feminism and the Art of Mirella Bentivoglio and Ketty La Rocca, in Cahiers d’études italiennes [En ligne], 16, 213 – 234. Disponibile su: https://journals.openedition.org/cei/1238

Cuccu G. (2002), Le ragioni dell'arte: cose tanto semplici che nessuno capisce, Cagliari: Arte Duchamp.
De Pirro, A. Materializzazione del linguaggio. Su Mirella Bentivoglio, in Antinomie, 12 settembre 2022. Disponibile su: https://antinomie.it/index.php/2022/09/12/materializzazione-del-linguaggio-su-mirella-bentivoglio/
Fiz A., Maria Lai, vita e opere della celebre artista tessile, in Finestre sull’arte. Disponibile su: https://www.finestresullarte.info/arte-base/maria-lai-vita-e-opere-artista-tessile

Foster, H. (2017), 1975°, in Arte del 900, Foster H. et al. [ed.], Bologna: Zanichelli, 654 – 659.

Lai G. R (2001), L’erede del corbulaio, Cagliari: A.D. arte Duchamp.

Lai M. (2002), Curiosape, Cagliari: A.D. arte Duchamp.

Lai M. (2014), Maria Pietra, Nuoro: Ilisso.

Ladogana P. R. (2014), Fiabe intrecciate. Il Monumento ad Antonio Gramsci di Maria Lai, in Maremuro, appunti per un dialogo realmeraviglioso, Cagliari: CUEC Editrice. Disponibile su: https://www.academia.edu/9619193/Fiabe_intrecciate_Il_Monumento_ad_Antonio_Gramsci_di_Maria_Lai

Linker K. (2008), Le livre d’artiste comme espace alternatif, in Nouvelle revue d’esthétique, 2, 13 – 17. Disponibile su: file:///C:/Users/user/Downloads/DOC-20240624-WA0010._ha%20modificato%20(1).pdf

Lonardelli L. (2020), Maria Lai. Disperdersi nell’opera, in Vesper. Rivista di architettura, arti e teoria, 2, 100 – 113. Disponibile su: file:///C:/Users/user/Downloads/Vesper2-11-Lonardelli%20(1).pdf

Lonardelli L. (2020), Maria Lai, figlia d’anima, in Palinsesti, 9, 1 – 30. Disponibile su: https://teseo.unitn.it/palinsesti/article/view/2083/2204

Lonardelli L. (2019), Catalogo della mostra Tenendo per mano il sole, Roma: MAXXI, 18 – 25.

Lüthi M. (1986), The European Folktale: Form and Nature, Bloomington: Indiana University Press – Traduzione inglese da testo originale Lüthi M. (1947), Das europaische Volksmarchen Form und Wesen, Bern: Fracke.

Parker R. (1984), The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine, London: Women’s Press.

Pietromarchi B., Lonardelli L. (2019) [ed.], Tenendo per mano il sole, Roma: MAXXI.

Pontiggia E. (2017), Maria Lai: arte e relazione, Nuoro: Ilisso.

Rattalino E. (2020), “Sono rimasta sorpresa: nella piazza ho notato un albero fiorito”. Notes on Mirella Bentivoglio’s Participation in Gubbio ’76, in Palinsesti, 9, 52 – 72. Disponibile su: https://teseo.unitn.it/palinsesti/article/view/2197

Seddone G. (2020), Maria Lai e Wittgenstein: Linguaggio, arte, appartenenza e legami sociali, in Filosofia.it. Disponibile su: http://www.filosofia.it/senza-categoria/maria-lai-wittgenstein-linguaggio-arte-appartenenza-legami-sociali/

Warner M. (2021), C'era una volta. Piccola storia della fiaba, B. Lazzaro [trad.], Roma: Donzelli Editore.

Zipes, J. (2021), La fiaba irresistibile: storia culturale e sociale di un genere, Giovenale M. [trad.] Roma: Donzelli.


Sitografia
Fondazione Maria Lai.
https://fondazionemarialai.it/

Fondazione Mirella Bentivoglio
https://mirellabentivoglio.it/

Sardinia Digital Library, Maria Lai: la storia di Maria Pietra, in Archivio della memoria, RAI Sardegna. Disponibile su: https://www.sardegnadigitallibrary.it/detail/6499b899e487374c8f801887
Published
2023-07-23
How to Cite
Mattola, C. (2023). Question of plots. The subversive elements and motifs of the marvelous tale in the art of Maria Lai. ABside, 5, 61-74. https://doi.org/10.13125/abside/6319
Section
Essays