The Benevento Exultet of the cathedral of Pisa in the local artistic and cultural panorama (12th-13th centuries)

  • Fabiana Susini ricercatore indipendente
Keywords: Exultet, miniature, sculpture, Pisa

Abstract

The making and use of the Exultet rotuli constitutes a phenomenon strictly limited to southern Italy attributable to the 11th and 12th centuries. In this context, the presence in Pisa of three examples of this handwork constitutes a completely singular case: the oldest is probably of Beneventan-Cassinese origin, dates back to the mid-eleventh century and has arrived in Pisa in a manner still to be clarified, probably at the beginning of the following century. After a careful analysis of the manuscript, the main objective of this study is to compare its rich and articulated iconographic cycle with other artistic works of the Pisan area made starting from the second half of the 12th century: as already observed by other scholars, a direct connection with the initial miniatures of the Exultet is offered by the iconography of some Christological scenes carved in the pulpit of the Pisan cathedral (now kept in Cagliari) by master Guglielmo. Other similar iconographic references can be found in some scenes of the door of the cathedral, graven by master Bonanno around 1180, or in the central architrave of the parish church of San Casciano, carved by the master Biduino in the same period. In conclusion, through direct comparison and analysis of contemporary works of different types, we will verify the fundamental contribution made by the Exultet of Benevento to the birth of a new figurative language in the Pisan territorial context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ascani V. (1992), Biduino, in Enciclopedia dell’arte medievale, Treccani. Disponibile su:
http://www.treccani.it/enciclopedia/biduino_%28Enciclopedia-dell%27-Arte-Medievale%29/

Avery M. (1936), The Exultet Rolls of South Italy, Princeton: Princeton University Press.

Bacci M. (2007), Pisa bizantina. Alle origini del culto delle icone in Toscana, in Intorno al Sacro Volto. Genova, Bisanzio e il Mediterraneo (secoli XI-XIV), Calderoni Masetti A. R. [ed.], Venezia: Marsilio, 63-78.

Bannister H. M. (1909), The Vetus Itala Text of the Exultet, in Journal of Theological Studies 11, 43–54.

Baracchini C. (1995), Bonanno, Porta di San Ranieri, in Il duomo di Pisa, a cura di A. Peroni, Franco Cosimo Panini, Modena 1995, 384-398.

Baracchini C. (1993) [ed.], I marmi di Lasinio: la collezione di sculture medievali e moderne nel Camposanto di Pisa (30 luglio-31 ottobre 1993), Firenze: SPES.

Baracchini C., Filieri M.T. (2014), Armonie di pietra. Scultura a Lucca, XI-XII secolo, in Scoperta armonia: arte medievale a Lucca, Bozzoli C. [ed.], Lucca, 225-246.

Banti O. (1999) [ed.], La porta di Bonanno nel Duomo di Pisa e le porte bronzee medioevali europee: arte e tecnologia, Atti del convegno internazionale di studi, Pisa 6 - 8 maggio 1993, Pontedera (Pisa).

Belli Barsali I. (1969), Bonamico, in Dizionario biografico degli italiani, vol. 11, Treccani. Disponibile su:
http://www.treccani.it/enciclopedia/bonamico_%28Dizionario-Biografico%29/

Benoit-Castelli G. (1953), Le ‘Praeconium Paschale’, in Ephemerides Liturgicae, 67, 309-334.

Burresi M., Carletti L., Giometti C. (2002), I pittori dell'oro. Alla scoperta della pittura a Pisa nel Medioevo, Pisa: Pacini Editore.

Calderoni Masetti A. R., Fonseca C. D., Cavallo G. (1989), L’Exultet "Beneventano" del Duomo di Pisa, Galatina.

Calderoni Masetti A. R. (1984), L’Exultet duecentesco del museo nazionale di Pisa, in Studi di storia dell’arte in memoria di Mario Rotili, Napoli, 211-220.

Calderoni Masetti A.R. (1994), Pisa, Museo dell’Opera del Duomo, Exultet 1, 2, 3, in Rotoli liturgici del medioevo meridionale, Cavallo [ed.], Roma, 151-174, 457-476.

Calderoni Masetti A. R. (2000), Il pergamo di Guglielmo per il duomo di Pisa oggi a Cagliari, Opera della Primaziale Pisana, Pisa.

Calderoni Masetti A.R. (2017), Intrecci mediterranei: Pisa tra Maiorca e Bisanzio, Pisa: ETS

Calderoni Masetti A. R. (2018), A Pisa, intorno al 1160 in E la Parola si fece bellezza: atti del Convegno internazionale sugli amboni istoriati toscani, Verdon T. [ed.], Firenze: Mandragora, 151-160.

Castelnuovo E. (1992) [ed.], Niveo de Marmore: l’uso artistico del marmo di Carrara dall’XI al XV secolo, Genova: Colombo.

Cavallo G. (1973a), Rotoli di Exultet dell’Italia Meridionale, Bari.

Cavallo G. (1973b), La genesi dei rotoli liturgici beneventani alla luce del fenomeno storico-librario in Occidente ed Oriente, in Miscellanea in memoria di Giorgio Cencetti, Torino, 213-229.

Cavallo G. (1994), I rotoli di ‘Exultet’: Rappresentazione e messaggio, in La pittura in Italia: L’altomedioevo, Bertelli C. [ed.], Milano, 390–402.

Cavallo G., Orofino G., Pecere O. (1994), Rotoli liturgici del medioevo meridionale, catalogo della mostra (Montecassino 1994), Roma.

Cherchi Chiarini G. (1995), Il cervo e il dragone. Simboli cristiani e immagini cosmiche sulla facciata della pieve di San Casciano di Cascina, Pisa.

Dalli Regoli G. (1979), Miniatura a Pisa fra i secoli XII-XI: elementi di continuità e divergenze in La miniatura italiana in età romanica e gotica. Atti del I Congresso di Storia della Miniatura Italiana, (Cortona 26-28 maggio 1978), Firenze, 23-50.

Dalli Regoli G. (1980) La miniatura, Torino: Einaudi.

Dalli Regoli G. (2001), Marmi che si piegano e altri artifici: note sui rilievi della Pieve di San Casciano a Settimo presso Pisa, in Arte cristiana, 89, 1-4.

Dalli Regoli G. (2011), Il tema dell'Entrata in Gerusalemme nelle interpretazioni di Biduino, in Forme e storia, Roma, 223-232.

Dalli Regoli G. (2015), Iconologia e stile. Un rapporto da indagare, la traccia offerta dal pergamo pisano di Guglielmo, in Critica d'arte, LXXV, 55-56, 2015, 7-18.

De Luca E. (2008), Il canto dell'«Exultet» nella liturgia beneventana, in Rivista internazionale di musica sacra, 29/1, 65-104.

Ducci A. (2002), I capitelli e la lastra con iscrizione della pieve di Mensano: precisazioni su Bonamico, in Burresi M. [ed.], Medioevo a Volterra, Pisa, 113-140.

Garzelli A. (2003), Bonusamicus magister, i capitelli di Mensano e il cantiere della Torre di Pisa, in Medioevo: immagine e racconto, atti del Convegno internazionale di studi, Parma, 27-30 settembre 2000, Quintavalle A.C. [ed.], Milano: Electa, 300-318.

Garzelli A. (1979), La Deposizione dell’Exultet nel Duomo di Pisa; un problema della cultura figurativa pisana del secolo XIII, in La miniatura italiana in età romanica e gotica, Atti del I Congresso di Storia della Miniatura Italiana, (Cortona 26-28 maggio 1978), Firenze, 51-62.

Gyug R. F. (1999), Du rite Bénéventain à l’usage de Bénévent, in La Cathédrale de Bénévent, Forrest Kelly T. [ed.], Gent, 67–89.

Glass D.F. (1997), Portals, pilgrimage and crusade in western Tuscany, Princeton: Princeton University Press.

Glass D. F. (2002), "Then the eyes of the blind shall be opened": a lintel from San Cassiano a Settimo, in Reading medieval images, Arbor A. [ed.], 143-150.

Kelly T. F. (1989), The Beneventan Chant, New York.

Kelly T.F. (1995), Structure and Ornament in Chant: The Case of the Beneventan Exultet, in FsHughes, 249-276.

Kelly T.F. (1996), The Exultet in Southern Italy, New York- Oxford.

Kelly T.F. (2016), The pictures in Exultet rolls, in Il libro miniato e il suo committente, Padova, 13-24.

Kelly T.F., M. Peattie M. (2016), The Music of the Beneventan Rite, in Monumenta monodica medii aevii, 9, Kassel.

Melczer W. (1988), La porta di Bonanno nel Duomo di Pisa. Teologia e immagine, Pisa.

Milone A. (2004), Bonanno Pisano: il bronzo e la scultura, in Artifex bonus, il mondo dell’artista medievale, Castelnuovo E. [ed.], 82-89.

Milone A. (2008), Il duomo di Pisa. Arte e città nel XII secolo, in Storie di artisti, storie di libri. Scritti in onore di Cosimo Panini Editore, 69-84.

Milone A. (2016), Architettura e decorazione del Duomo di Pisa alla metà del XII secolo, in Arte magistri, intarsio marmoreo in Toscana nel XII-XIII secolo: atti del convegno di studi, Empoli 30 ottobre 2015 Matteuzzi N., Naldi A., Terreni L.G. [ed.], Empoli, 9-35.

Pace V. (1994), I rotoli miniati dell'Exultet nell'Italia meridionale medievale, in Lecturas de historia del arte 4, 15-33.

Pace V. (2017), Uno sguardo dal sud: amboni dell’Italia meridionale. In Puglia, in Campania e in Abruzzo tra l’XI secolo e gli inizi del XIII, in E la Parola si fece bellezza’, Atti del Convegno internazionale sugli amboni istoriati toscani (19-28 maggio 2016), Verdon T., Serafini G., [ed.], Firenze, 235-248.

Pala A. (2021), Prime riflessioni su alcuni manufatti medievali reimpiegati in età moderna nel meridione della Sardegna, in Mélanges de L'École Française de Rome. Moyen Age, vol. 133-1, 77-90.

Pentcheva Bissera V. (2020), Performative Images and cosmic Sound in the Exultet Liturgy of Southern Italy, in Speculum, Chicago, Ill Vol. 95, No. 2, 396-466.

Peroni A. (1995) [ed.], Il duomo di Pisa, 3 voll., Modena: Cosimo Panini Editore.

Russo S. (2017) [ed.], La Bibbia di Calci. Un capolavoro della miniatura romanica in Italia, Pisa.

Tangheroni M. (2003) [ed.], Pisa e il mediterraneo: uomini, merci e idee dagli Etruschi ai Medici, Milano: Skira.

Taddei C. (2005), Lucca tra XI e XII secolo: territorio, architetture, città, Parma.

Taddei C. (2010), Un miracolo di san Nicola e l’officina di Biduino, in Medioevo: le officine. Atti del Convegno internazionale di studi Parma, Quintavalle A. C. [ed.], 420-426.

Tigler G. (2009), La conformazione originaria del pulpito di Guglielmo nel Duomo di Pisa, II, in Commentari d’arte: rivista di critica e storia dell’arte, 42/43, 1 /2, 5-37.

Tigler G. (1996), Bonusamicus, in Allgemeine Kunstlerlexikon, 624-625.

Zchomelidse N. (2011), Descending Word and Resurrecting Christ: Moving Images in Illuminated Liturgical Scrolls of Southern Italy, in Meaning in Motion. The Semantics of Movement in Medieval Art, Zchomelidse N., Freni G. [ed.], Princeton University Press, 3-34.
Published
2021-12-07
How to Cite
Susini, F. (2021). The Benevento Exultet of the cathedral of Pisa in the local artistic and cultural panorama (12th-13th centuries). ABside, 3, 149-172. https://doi.org/10.13125/abside/4896
Section
Essays