Interweaving of art and literature on an ideal journey with Marisa Volpi
Abstract
The author recalls the figure of Marisa Volpi (Macerata 1928- Rome 2015) in her dual role as an art historian and writer, focusing on the close relations between the two activities, starting from the second half of 1970. The “memory" path, even through personal experiences, is always supported by a critical reading of passages from his writings, in the desire to remember with affection and rigor a prominent personality of the world of culture and art. Indeed, from the evocative writing of the Volpi, great art historians emerge with the same extraordinary vividness, such as Roberto Longhi, Giulio Carlo Argan, Corrado Maltese and artists who have marked the nineteenth and twentieth centuries, from Impressionism to Italian art and American from the sixties onwards.
References
Bibliografía
Benedetti M.T., Rivosecchi V. (2007) [ed.], Antonio Donghi 1897–1963 (Mostra: Roma, Complesso del Vittoriano, 16 febbraio – 18 marzo 2007), Milano: Skira.
Borghi C.A. (2015), Marisa Volpi, Sardegna soprattutto, 21 maggio.
Conte L., Iamurri L., Martini V. (2012) [ed.], Carla Lonzi. Scritti sull’arte, Milano: et al./
EDIZIONI.
Chianchiano S. (2014), Intervista a Marisa Volpi: ritratto di una ritrattista d’arte, Senza cornice. Rivista on line di arte contemporanea e critica, n. 10, aprile-giugno.
Garboli C. (1993) [ed.], prefazione a Berenson B., Longhi R., Lettere e scartafacci 1912-1957, Milano: Adelphi.
Ghirra G. (2004), Marisa Volpi si racconta attraverso i suoi uomini, L’Unione Sarda, 9 giugno.Volpi M. (1998), Fatali stelle, Milano: Longanesi.
Iamurri L. (2016), Un margine che sfugge. Carla Lonzi e l’arte in Italia 1955-1970, Macerata: Quodlibet.
Pozzati M. [ed.], Artiste della critica, Mantova: Corraini, 78-91.
Loy R. (2018), Cesare, Torino: Einaudi.
Longhi R. (1934), Officina ferrarese, Spoleto: Le Edizioni d’Italia.
Sbrilli A. (2015), Marisa Volpi: legami a doppio filo tra pittura, scrittura, lettura, in
Sbrilli A. (2017), Ricerca e narrazione. La storia dell’arte di Marisa Volpi, in Barrese M., Gandolfi R., Onori, M. [ed.], Le storie dell’arte alla Sapienza. Linee di ricerca, docenti e didattica del Dipartimento di Storia dell’arte dalla fondazione ad oggi, Atti della giornata di studi (19 novembre 2014), Roma: Edizioni Nuova Cultura, 63-72.
Volpi M. (1969), Arte dopo il 1945 U.S.A., Bologna: Cappelli Editore.
Volpi M. (1970), Roberto Longhi, Annali delle Facoltà di Lettere, Filosofia e Magistero dell’Università di Cagliari, estratto vol. XXXIII, parte II.
Volpi M. (1973), Costantino Nivola, Cagliari: S.T.E.F.
Volpi M. (1986), Il maestro della betulla, Firenze: Vallecchi.
Volpi M. (1993), Cavaliere senza destino, Firenze: Giunti. Tradotto in francese da Malettra F. (1996): Cavalier sans destin, Arles: Actes Sud.
Volpi M. (1993), La casa di via Tolmino, Milano: Garzanti. Tradotto in francese da Fontana M. (1994), La maison de la rue Tolmino, La Tour d’Aigues: Editions de l’Aube.
Volpi M. (2004), Uomini, Milano: Mondadori.
Volpi M. (2008), L’occhio senza tempo. Saggi di critica e storia dell’arte contemporanea (Prefazione e cura di Antonella Sbrilli), Roma: Lithos.Gauna C. (2004), Emilio Cecchi e Roberto Longhi “ad annum”: appunti su arte e critica (1909 - 1928), Polittico, III, 187-196.
Volpi M. (2010a), Le ore, i giorni. Diari 1978-2007, Milano: Edizioni Medusa.
Volpi M. (2010b), Costantino Nivola, in Volpi M., Frongia M.L., Ladogana R.P. (2010) [ed.], Carlo Bavagnoli. Costantino Nivola. Ritorno a Itaca, Nuoro: Ilisso.
Venditti V. (2017), Carla Lonzi. Un’arte della vita, Roma: DeriveApprodi.
www.marisavolpi.it. Progetto e coordinamento: Sbrilli A. (2015), in continuo aggiornamento.
Authors publishing on this journal will accept the following conditions:
Authors keep the copyright on their work and transfer it for the first publication to the publisher with a parallel license Creative Commons - Attribution - No derivatives 4.0 International, crediting others to share a work by specifying the intellectual authorship and the first publication on this journal.
Authors can support further non-exclusive license agreements for the distribution of the published version (e.g. registering it in an institutional archive or publishing it in a monograph), provided it is specified it was first published on this journal.
Authors can publicize their work online (e.g. in institutional repositories or on their web sites) before and during the submission procedure, as it may result in fruitful exchanges and increase the citations of the published work (See The Effect of Open Access).