«Literary Criticism is Petulant!». An Experience of Teaching Critical Skills

  • Elena Porciani
Keywords: Teaching, Literary theory, Critical methodology, Comparative literature

Abstract

This contribution is an account of four courses in Literary Criticism and Comparative Literature I taught at the Second University of Naples. In particular, the focus of my teaching was on critical methodology and literary theory, so that students could develop skills of analysis and interpretation, and in so doing, could understand the fundamental role of literary criticism in their academic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Porciani

Elena Porciani insegna Critica letteraria e Letterature comparate presso la Seconda Università degli Studi di Napoli. Ha pubblicato i volumi L’alibi del sogno nella scrittura giovanile di Elsa Morante (Iride, 2006), Studi sull’oralità letteraria (ETS, 2008), Le voci del testo. Identità letteraria e differenza culturale (Rubbettino, 2008) e L’autore nel testo. Sette casi di finti diari, implicature e autofinzioni (Giulio Perrone Editore, 2012). 

References

Ceserani, Remo, Guida allo studio della letteratura, Roma-Bari, Laterza, 1999.

Ceserani, Remo, Convergenze. Gli strumenti letterari e le altre discipline, Milano, Bruno Mondadori, 2010.

Lavagetto, Mario, Eutanasia della critica, Torino, Einaudi, 2005.

Luperini, Romano, Il dialogo e il conflitto. Per un’ermeneutica materialista, Roma-Bari, Laterza, 1999.

Orlando, Francesco, “Dodici regole per la costruzione di un paradigma testuale”, L’asino d’oro, 1.1 (1990).

Policastro, Gilda – Zinato, Emanuele (eds.), «Cinque domande sulla critica», Allegoria, 24.64-65 (2012): 9-99.

Published
2013-12-08
How to Cite
Porciani, E. (2013). «Literary Criticism is Petulant!». An Experience of Teaching Critical Skills. Between, 3(6). https://doi.org/10.13125/2039-6597/1042
Section
Discussing and Experiencing Teaching