Bob Dylan and the Strummers. Popular Music in Italian Narrative after 1977
Abstract
In this article I will analyse a corpus of Italian narratives set in Italy in the second half of the 1970s. My purpose is to show that the act of listening to popular music and sometimes singing or writing songs as represented in these narratives is part of young characters’ dissent towards the political and social system of those years. In the first section I will give a short survey of the methodological and cultural premises of this study. In particular, I will pay attention to the musical debate of those years, which tended to praise political songwriting against pop music. In the following sections I will tackle the various nuances of the relationship between representations of dissent and musical references, especially to Italian ‘cantautori’ and Bob Dylan, in Porci con le ali by Rocco and Antonia (1976), Boccalone by Enrico Palandri (1979), Altri libertini by Pier Vittorio Tondelli (1980), and other works that have marked the rise of Italian new fiction between the late Seventies and the beginning of the Eighties. In the final Appendix I will briefly examine two novels of the first decade of the 21st Century – Occidente per principianti by Nicola Lagioia (2004) and Piove all’insù by Luca Rastello (2006) – suggesting that literary references to Bob Dylan and popular music have lost their direct connection to dissent.
Downloads
References
Borgna, Gianni, “ Giovani” , Dal ’68 a oggi. Come siamo e come eravamo , Roma-Bari, Laterza, 1979: 371-419.
Carrera, Alessandro, “ Oh, the Streets of Rome: Dylan in Italy” , Highway 61 Revisited , Ed. Collen J. Sheehy - Thomas Swiss, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2009 : 84-105.
Casini, Bruno (ed.) , Tondelli e la musica. Colonne sonore per gli anni Ottanta (1994), Milano, Baldini&Castoldi, 1998.
Cossu, Andrea, “Localising Dylan: political and musical narratives in Italy”, Refractions of Bob Dylan. Cultural appropriations of an American Idol , Ed. Eugen Banauch, Manchester, Manchester University Press, 2015: 36-50.
Ceserani, Remo, Il romanzo sui pattini , Ancona, Transeuropa, 1990.
Chambers, Iain, Urban Rhythms. Pop Music and Popular Culture , London, Palgrave Macmilian, 1985, trad. it. Ritmi urbani. Pop music e cultura di massa , Milano, Meltemi, 2018.
Corrias, Pino, Inverno , Roma, Savelli, 1980.
De Angelis, Milo, Tutte le poesie. 1969-2015 , Milano, Mondadori, 2017.
Dessì, Simone, Quel che occorre è il metodo della brezza e della rugiada , in Cercando un altro Egitto. Canzonettiere ad uso delle giovani e giovanissime generazioni , Roma, Savelli, 1976.
Donadio, Francesco - Giannotti, Marcello, Teddy-boys rockettari e cyberpunk. Tipi mode e manie del teenager italiano dagli anni Cinquanta a oggi , Roma, Editori Riuniti, 1996.
Donati, Riccardo, “ Una storia vera piena di bugie. Falsificazione e dissimulazione nel Boccalone di Enrico Palandri” , Allegoria , 78 (2018): 43-53.
Fabretti, Claudio, Fra le pagine chiare e le pagine scure (2011), Roma, Arcana, 2017 (edizione digitale).
Fabbri, Franco , “Perché la chiamiamo popular music?”, Il suono in cui viviamo. Saggi sulla popular music , Milano, il Saggiatore, 2008 3 .
Fenoglio, Beppe, Lettere. 1940-1962 , Ed. Luca Bufano, Torino, Einaudi, 2002.
Lagioia, Nicola, Occidente per principianti (2004), Torino, Einaudi, 2015.
Leandri, Daniele, Scusa i mancati giorni , Torino, Einaudi, 1987.
Middleton, Richard, Studying Popular Music (1990), trad. it. Studiare la popular music , Ed. Franco Fabbri, Milano, Feltrinelli, 2001.
Mondello, Elisabetta, In principio fu Tondelli. Letteratura, merci, televisione nella narrativa degli anni novanta , Milano, il Saggiatore, 2017.
Palandri, Enrico, Boccalone. Storia vera piena di bugie (1979), Milano, Bompiani, 2002.
Piersanti, Claudio, Casa di nessuno , Milano, Feltrinelli, 1981.
Porciani, Elena, “ Dal ‘Leitmotiv’ al ‘sample’. Colonne sonore e insonore della postmodernità” (2003), Le voci del testo. Identità letteraria e differenza culturale , Soveria Mannelli (CZ), Rubbettino, 2008: 101-122.
Id. , “‘From A for Abba to Z for ZZ Top’: Studying the Theme of Popular Music in Contemporary Fiction” , Interconnecting Music and the Literary Word , Eds. Fausto Ciompi - Roberta Ferrari - Laura Giovannelli, Cambridge, Cambridge Scholars Publishing, 2018: 124-137.
Rastello, Luca, Piove all’insù , Torino, Bollati Boringhieri, 2006.
Rocco e Antonia [Marco Lombardo Radice e Lidia Ravera], Porci con le ali (1976), Milano, Mondadori, 2001.
Russi, Roberto, Letteratura e musica , Roma, Carocci, 2005.
Saviane, Caterina, Ore perse. Vivere a sedici anni , Milano, Feltrinelli, 1978.
Tani, Stefano, Il romanzo di ritorno. Dal romanzo medio degli anni sessanta alla giovane narrativa degli anni ottanta , Milano, Mursia, 1990.
Tomatis, Jacopo, Storia culturale della canzone italiana , Milano, il Saggiatore, 2019.
Tondelli, Pier Vittorio, Altri libertini (1980), Milano, Feltrinelli, 1993.
Id. , Opere. Romanzi, teatro, racconti , Milano, Bompiani, 2000.
Van Straten, Giorgio, Generazione , Milano, Garzanti, 1987.
Copyright (c) 2020 Between
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).