Figure dell’ascesi e dell’ascesa: l’esplorazione polare da Verne ad Amundsen

  • Lucia Claudia Fiorella
Parole chiave: polar expeditions, exploration narrative, Arctic, (Jules) Verne, (Matthew Phipps) Shiel

Abstract

What we know of polar expeditions coincides with a number of fictional and non fictional representations using different registers: the iconic-technical-scientific, the auto/biographical, the literary/fictional. This paper draws a comparison between texts featuring contrasting views on the character and purposes of polar expeditions, their supposed usefulness and political consequences, and the certification procedures of scientific knowledge, reflecting broader concerns about the idea of progress, the man/environment relation, and international relations.

Fictional and non fictional texts are involved in this ideological confrontation in varying degrees of urgency. However, one cannot fail to note ongoing competition between the two, if only for the fact that the explorers’ accounts take pains to produce hallmarks of authenticity, veridicality and reliability in order not to be mixed up with fiction; on the other hand, fiction makes use of mimetic strategies achieving an amazing effect of realism.

The contributor offers a thematic reading of ascent-related tropes, focusing on Jules Verne’s Captain Hatteras (1866) as an example of critical optimism in contrast with the apocalyptic Purple Cloud (1901) by M.P. Shiel, as well as with R.E. Amundsen’s My Polar Flight (1925) – which features an optimism that has lost its Promethean overtones and comes closer to the elation for a sporting achievement.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Lucia Claudia Fiorella
Addottorata in Anglistica presso l'Università di Firenze, dove ha insegnato Letteratura Inglese come docente a contratto. Ha pubblicato la prima monografia in Italia su J.M. Coetzee (Figure del Male nella narrativa di J.M. Coetzee, ETS, 2006) e ha scritto otto voci per il Dizionario dei Temi Letterari (UTET, 2007). Si è occupata di questioni epistemologiche relative all'autobiografismo, della critica dell’entusiasmo religioso nell’età dei Lumi, dell’opera di Wilkie Collins; attualmente lavora sul rapporto fra documento e finzione nella narrativa sulle esplorazioni polari di inizio Novecento.

Riferimenti bibliografici

Amundsen, Roald Engelbert, Il mio volo polare fino a 88° di latitudine Nord, Milano, Mondadori, 2002.

Coleridge, Samuel Taylor, La ballata del vecchio marinaio e altre poesie, Milano, Mondadori, 1987.

Imbert, Bertrand, Le Grand Défi des poles, Paris, Gallimard, 1996.

Peary, Robert Edwin, The North Pole: its discovery in 1909 under the auspices of the Peary Arctic Club, New York, Frederick A. Stokes Co., 1910.

Peisson, Edouard, Poli, Milano, Baldini & Castoldi, 1953.

Poe, Edgar Allan, Le avventure di Gordon Pym, Milano, Mondadori,1984.

Pozzo, Felice, “Io terrei assaissimo che questo volume fosse una glorificazione del valore italiano”, Salgari, Emilio, La Stella Polare e il suo viaggio avventuroso, Torino, Viglongo, 2001.

Salgari, Emilio, La Stella Polare e il suo viaggio avventuroso, Torino, Viglongo, 2001.

Scarano, Emanuella, La voce dello storico, Napoli, Liguori, 2004.

Scott, Robert Falcon, Journals, Oxford, Oxford University Press, 2005.

Searle, John, “The Logical Status of Fictional Discourse”, New Literary Theory,6.2 (1975): 325.

Shelley, Mary, Frankenstein, Milano, Garzanti, 1992.

Shiel, Matthew Phipps, La nube purpurea, Milano, Bompiani, 1981.

Svevo, Italo, “[diario di bordo]”, Tutte le opere. Racconti e scritti autobiografici, Ed. Clotilde Bertoni, Milano, Mondadori, 2004, II.

Verne, Jules, Il Capitano Hatteras, Edizione integrale di tutti I viaggi straordinari di Jules Verne, Milano, Mursia, 1967, IV.

Viglongo, Giovanna, “L’editore ai lettori”, Salgari, Emilio, La Stella Polare e il suo viaggio avventuroso, Torino, Viglongo, 2001.

Pubblicato
2011-05-13
Come citare
Fiorella, L. C. (2011). Figure dell’ascesi e dell’ascesa: l’esplorazione polare da Verne ad Amundsen. Between, 1(1). https://doi.org/10.13125/2039-6597/97
Sezione
Miti e temi di superamento