Auto- ed eterorappresentazione nella propaganda della Grande Guerra. Alcuni esempi dalle pagine della Tradotta e della Tiroler Soldaten-Zeitung
Abstract
The main aim of this work is to identify, analyse and propose to modern readers and scholars, in an imagological perspective, how war propaganda, through trench papers, was able to create a group identity and a war mentality during the Great War.
In particular, this article concentrates on the vis-à-vis between Italy and Austria examining both an italian and an austrian trench paper (“La Tradotta” and the “Tiroler Soldaten-Zeitung”).
Through the comparison between some of the most interesting pieces of the two, the author tried to make the reader understand how war propaganda worked with language and how important it was in the creation of consent.
It emerges a skilful use of persuasion strategies which can be also seen in a more current perspective and can be useful for the study of modern mass media and their capacity to drive people’s way of thinking and behaviour.Downloads
Riferimenti bibliografici
Beller, Manfred - Leersen, Joep (ed.), Imagology, Amsterdam, Rodopi, 2007.
Dacrema, Nicoletta, Il volto del nemico. Scrittori e propaganda bellica (1915-1918) nell’Austria di Francesco Giuseppe, Firenze, La Nuova Italia, 1998.
Id. (ed.), Felix Austria. Italia infelix? , Roma, Aracne, 2004.
Gibelli, Antonio, L’officina della Guerra (1991), Torino, Bollati Boringhieri, 1998.
Isnenghi, Mario, Giornali di trincea (1915-1918), Torino, Einaudi, 1977.
Id., Il mito della Grande Guerra, Bologna, Il Mulino, 1997.
Jeismann, Michael, Das Vaterland der Feinde. Studien zum nationalen Feindbegriff und Selbstverständnis, Stuttgart, Klett-Cotta,1992.
Leed, Eric J., Terra di Nessuno, Bologna, Il Mulino, 1984.
Moll, Nora, “Immagini dell’altro”, Introduzione alla Letteratura Comparata, Ed. Armando Gnisci, Milano, Mondadori, 2002.
Orlandi, Fernando (ed.), La guerra parallela, Rovereto, Nicolodi, 2003.
Informazioni sul copyright
Questa licenza permette a terzi di riprodurre, distribuire, comunicare al pubblico, esporre in pubblico, rappresentare, eseguire, recitare e modificare quest'opera, purché vengano citati l'autore e la rivista. Questa è la più ampia tra le licenze Creative Commons, rispetto alle libertà concesse a terzi sulle opere licenziate sotto Attribuzione.