Dissolution and dissoluteness: forms of desire and tonal crisis

  • Elisabetta Fava Università degli Studi di Torino
Keywords: musical theatre, desire, tonal crisis

Abstract

Harmonic evolution seems to be related to the various forms of desire we can find in the operatic theatre. Aim of this essay is to show how tonal and harmonic solutions give expression to different desires in some crucial operas like Strauss's Elektra (1905), Schoenberg's Erwartung (1909), Schreker's Die Gezeichneten (1916) and Hindemith's Cardillac (1926).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elisabetta Fava, Università degli Studi di Torino

ricercatrice in Musicologia e Storia della musica

Università degli Studi di Torino - Dipartimento di Studi Umanistici

References

Baudelaire, Charles, Richard Wagner et "Tannhäuser à Paris, Paris, Dentu, 1861.

Blanc, Elisabeth, L'opéra et le désir: passe et impasse de la voix, Paris, L'Harmattan, 2004.

Bruhn, Siglind, Hindemiths grosse Bühnenwerke, Waldkirch, Gorz, 2009.

Budden, Julian, Puccini. His Life and Works, Oxford, Oxford University Press, 2002, trad. it. Puccini, Roma, Carocci, 2005.

d'Amico, Fedele, “Tristan und Isolde (1865)”, Forma divina. Saggi sull'opera lirica e sul balletto, Ed. Fedele d’Amico, Firenze, Olschki, 2012, I: 228-236.

Danuser, Hermann, Die Musik des 20. Jahrhundert, Laaber, Laaber Verlag, 1984.

Gilliam, Bryan, Richard Strauss's Elektra, Oxford, Clarendon Press, 1991.

Girardi, Michele, Giacomo Puccini: l'arte internazionale di un musicista italiano, Venezia, Marsilio, 1995.

Gommel, Caroline, Prosa wird Musik: von Hoffmanns "Fräulein von Scudéry" zu Hindemiths Cardillac, Freiburg in Breisgau, Rombach, 2002.

Hutcheon, Linda, Opera: desire, disease, death, Lincoln, University of Nebraska Press, 1996.

Kramer, Lawrence, Opera and Modern Culture: Wagner and Strauss, Berkeley, University of California Press, 2004.

Kurth, Ernst, Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners 'Tristan', Berlin, Hesses Verlag, 1920.

Norbert Bolin (ed.), Paul Hindemith: Komponist zwischen Tradition und Avantgarde, Mainz, Schott, 1999.

Piccardi, Carlo (ed.), Paul Hindemith nella cultura tedesca degli Anni Venti, «Quaderni di Musica/Realtà» 25, Milano, Unicopli, 1991.

Rognoni, Luigi, La scuola musicale di Vienna, Torino, Einaudi, 1966.

Schmierer, Elisabeth, "Neue Sachlichkeit und Künstleroper. Zu Hindemiths erster Fassung von Cardillac", Hindemith-Jahrbuch 30 (2001): 126-147.

Schubert, Giselher, “La concezione della musica nell'opera ‘Cardillac’”, Paul Hindemith nella cultura tedesca degli Anni Venti, Ed. Carlo Piccardi, «Quaderni di Musica/Realtà» 25, Milano, Unicopli, 1991: 184-196.

Published
2013-06-27
How to Cite
Fava, E. (2013). Dissolution and dissoluteness: forms of desire and tonal crisis. Between, 3(5). https://doi.org/10.13125/2039-6597/919