Rewriting Romance in the Second Half of 20th Century in Italy
Abstract
Many authors in the last century offer us the possibility to look at romance through their rewriting of Italian tradition, but they also offer the possibility to look at rewriting through romance. A systematic examination of every single work would need an article itself. Here the focus is rather on the phenomenon and its implications with tradition and its transformations; and on the intellectual context where they take place. Despite the very core of the poetics of rewriting can be located between the Sixties and the Eighties, these palimpsests go further, into the Nineties. From Calvino, Manganelli and Sanguineti, to Celati, Bufalino and Santagata, we are able to look at different declensions of rewriting. Through these texts and the techniques they are built with, it is possible to verify the strength and the qualities of some cultural and intellectual practices, which can be related to a coherent Italian postmodern poetics, which operates through the reuse of traditional materials. These reuse should be seen – and this is one of the cues and conclusions the article would like to offer – as a vital way of reproducing stories and genres in the postmodern era.
Downloads
References
Bibliografia
Barilli, Renato – Guglielmi, Angelo, Il gruppo ’63, Milano, Feltrinelli, 1976.
Belpoliti, Marco – Sironi, Marco (eds.), Gianni Celati, Milano, Marcos y Marcos, 2008.
Belpoliti, Marco, “Ping Pong Calvino-Manganelli, Manganelli-Calvino”, Le foglie messaggere. Scritti in onore di Giorgio Manganelli, Ed. Viola Papetti, Roma, Editori Riuniti, 2000.
Belpoliti, Marco, Settanta, Torino, Einaudi, 2001.
Berardinelli, Alfonso, Casi critici. Dal postmoderno alla mutazione, Macerata, Quodlibet, 2007.
Bonanni, Veronica, “La costruzione del lettore nell’Orlando innamorato riscritto da Gianni Celati”, La Rassegna della letteratura italiana, 1, 2002: 96-112.
Bufalino, Gesualdo, L’uomo invaso, Milano, Bompiani, 1986.
Bufalino, Gesualdo, Il Guerrin Meschino. Frammento di un’opra dei pupi, Milano, Bompiani, 1993.
Calvino, Italo, Orlando furioso raccontato da Italo Calvino (con una scelta del poema), Torino, Einaudi, 1970.
Calvino, Italo, Saggi 1945-1985, Ed. Mario Barenghi, Milano, Mondadori, 1995.
Calvino, Italo, Orlando Furioso di Ludovico Ariosto raccontato da Italo Calvino (con una scelta del poema), Milano, Mondadori, 2002.
Calvino, Italo, Il cavaliere inesistente, in Calvino 2005.
Calvino, Italo, Romanzi e racconti, eds. Mario Barenghi - Bruno Falcetto, Milano, Mondadori, 2005, I.
Cavazzoni, Ermanno (ed.), “Luigi Pulci”, Cento libri per mille anni, Roma, Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato, 1995.
Celati, Gianni, L’Orlando innamorato raccontato in prosa, Torino, Einaudi, 1994.
Ceserani, Remo, Raccontare il postmoderno, Torino, Bollati Boringhieri, 1997.
Di Gesù, Matteo, La tradizione del Postmoderno. Studi di letteratura italiana, Milano, Franco Angeli, 2003.
Eco, Umberto, “Postille a Il nome della rosa”, Alfabeta, 49 (giugno 1983): 19-22.
Genette, Gérard, Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Seuil, 1982.
Giuliani, Alfredo, Gerusalemme liberata di Torquato Tasso raccontata da Alfredo Giuliani (con una scelta del poema), Torino, Einaudi, 1970.
Hutcheon, Linda, A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction, London-New York, Routledge, 1991.
Hutcheon, Linda, “Irony, Nostalgia, and the Postmodern”, Methods for the Study of Literature as Cultural Memory, eds. Theo D’Haen - Patricia Krüs, Studies in Comparative Literature, 30 (2000): 189-207.
Janses, Monica, Il dibattito sul postmoderno in Italia. In bilico tra dialettica e ambiguità, Firenze, Cesati, 2002.
Manganelli, Giorgio, “La letteratura come menzogna”, La letteratura come menzogna, Milano, Feltrinelli, 1967: 174-177.
Manganelli, Giorgio, “Francesco De Sanctis: Storia della letteratura italiana”, Laboriose inezie, Milano, Garzanti, 1986: 235-236.
Manganelli, Giorgio, “Quei mascalzoni di Pulci e Stendhal”, Il rumore sottile della prosa, Milano, Adelphi, 1994: 203-206.
Manganelli, Giorgio, “Che cosa è un classico”, Laboriose inezie, Milano, Garzanti, 1986: 11-14.
Manganelli, Giorgio, “Il romanzo”, Il rumore sottile della prosa, Milano, Adelphi, 1994.
Manganelli, Giorgio, Pinocchio. Un libro parallelo, Milano, Adelphi, 2002.
Marangoni, Marco, “Un classico postmoderno? Annotazioni sull’Orlando innamorato raccontato in prosa di Gianni Celati”, Studi e problemi di critica testuale, 1 (2004): 173-199.
Marini, Leonardo, Canto le donne e i cavalieri. Romanzo punkabbestia, San Cesario di Lecce, Manni, 2005.
Mazzoni, Guido, Teoria del romanzo, Bologna, il Mulino, 2011.
Paperin Furioso, I grandi classici Disney, supplemento a Gli albi di Topolino, Milano, Mondadori, 1982.
Papetti, Viola (ed.), Le foglie messaggere. Scritti in onore di Giorgio Manganelli, Roma, Editori Riuniti, 2000.
Pulce, Graziella, “Manganelli e i classici: incontro con l’enigma”, Le foglie messaggere. Scritti in onore di Giorgio Manganelli, Papetti, 2000: 58-71.
Pulce, Graziella (ed.), Giorgio Manganelli. Un’allucinazione fiamminga. Il Morgante Maggiore raccontato da Manganelli, Roma, Socrates, 2006.
Sanguineti, Edoardo – Ronconi, Luca, Orlando furioso, Ed. Giuseppe Bertolucci, Roma, Bulzoni, 1970.
Sanguineti, Edoardo, “La macchina narrativa dell’Ariosto”, Ludovico Ariosto, Orlando Furioso, Ed. Marcello Turchi, Milano, Garzanti, 1974.
Santagata, Marco, Il salto degli Orlandi, «Paragone» (giugno-agosto 1998).
Santagata, Marco, Il salto degli Orlandi, Palermo, Sellerio 2007.
Serianni, Luca – Trifone, Pietro (eds.), Storia della lingua italiana, Torino, Einaudi, 1993, I.
Trevi Emanuele, “1990-2000: tentativo di descrizione di un’eredità”, Papetti 2000: 260-266.
Trocchi, Anna, “Le quarte di copertina e i risvolti autografi di Giorgio Manganelli”, Papetti 2000: 166-183.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).