Back to the self. The interiorized intérieur of Edmond De Goncourt and Mario Praz
Abstract
Between the second half of the 19th century and the beginning of the 20th century, the idea of home is connected to certain ideals, aesthetic as much as existential: a refuge from the world, a mirror of the soul, a voluntary prison, a custody of collections. The personality of the individual, particularly the intellectual, becomes the centre of a different way of living. A new taste in furnishing is also emerging, which absorbs the values of Aestheticism and transforms them into a complex ‘ensemble’ of furniture, objects, bibelots, works of art, draperies, carpets and various fabrics, and books, i.e. into an articulate and autobiographical ‘mise‐en‐scène’. For some authors, the furnishing of oneʹs home also becomes a literary theme, as for Edmond De Goncourt (La Maison dʹun Artiste, 1881) and Mario Praz (La casa della vita, 1958), in which personal life is continually, and voluntarily, intertwined with furnishings.
Downloads
References
Behne, Adolf, Neues Wohnen – neues Bauen, Leipzig, Hesse & Becker, 1927.
Benjamin, Walter, Das Passangen Werk, ed. Rolf Tiedemann, Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1982, tr. it. Parigi, capitale del XIX secolo. I «passages» di Parigi, ed. Giorgio Agamben, tr. Renato Solmi Antonella Moscati Massimo De Carolis Giuseppe Russo Gianni Carchia Francesco Porzio, Torino, Einaudi, 1986.
Benjamin, Walter, Schriften, Frankfurt am Main Suhrkamp Verlag, 1955, tr. it. Angelus Novus. Saggi e frammenti, ed. e tr. Renato Solmi, Torino, Einaudi, 1962.
Brombert, Victor, La prison romantique. Essai sur lʹimaginarie, Paris, Librairie José Corti, 1975, tr. it. La prigione romantica. Saggio sullʹimmaginario, tr. Aldo Pasquali, Bologna, il Mulino, 1991.
Bertrand, Antoine, Les Curiosités esthétiques de Robert de Montesquiou, Genève, Librairie Droz, 1996, 2 voll.
Cane, Andrea, ed., Mario Praz. Bellezza e bizzarria. Saggi scelti, Milano. Mondadori, 2002.
Cattaneo, Arturo, Il trionfo della memoria. La Casa della vita di Mario Praz, Milano, Vita e Pensiero, 2003.
Čechov, Anton P., “Палата № 6 [Palata N. 6]”, Русская мысль, 11, 1892: 76123, tr. it. Reparto n. 6, tr. Agostino Villa, Torino, Einaudi, 1992.
Citati, Pietro, “Questa casa‐museo è piena di vita. Praz ha impriginato negli oggetti affetti e ricordi”, Corriere della Sera, 5 gennaio: 3.
Colaiacono, Paola, “The Rooms of Memory. The Praz Museum in Rome”, Writers‘ Houses and the Making of Memory, ed. Harald Hendrix, New YorkLondon, Routledge, 2008: 127‐136.
Cremona, Italo, Il tempo dell’Art Noveau. Modern style Sezession Jugendstil Arts and Crafts Floreale Liberty, Firenze, Vallecchi Editore, 1964.
Dalmas, Davide, Il Saggio, il gusto e il cliché: Per unʹinterpretazione di Mario Praz, Palermo, due punti edizioni, 2012.
De Goncourt, Edmond, La Maison d’un Artiste, Paris, Charpentier, 1881, tr. it. La casa di un artista, tr. Barbara Briganti, Palermo, Sellerio, 2005.
De Goncourt, Edmond, L’Art japonais du XVIIIe siècle. Hokousaï, Paris, Georges Charpentier, 1896.
De Goncourt, Edmond, L’Art japonais du XVIIIe siècle. Outamaro le peintre des maisons vertes, Paris, Georges Charpentier, 1891.
De Goncourt, Edmond De Goncourt, Jules, Journal. Mémoires de la vie littéraire 1851‐1896, Paris, G. Charpentier et E. Fasquelle, 1851‐96, tr. it. Diario. Memorie di vita letteraria 1851‐1896, ed. e tr. Mario Lavagetto, Milano, Garzanti, 1992.
De Goncourt, Edmond De Goncourt, Jules, L’Art du XVIIIe siècle, Paris, Georges Charpentier, 1857‐58, Paris, Flammarion et Fasquelle, 1927‐28, 3 voll.
De Maistre, Xavier, Voyage autour de ma chambre, Paris, José Corti, 1834, tr. it. Viaggio intorno alla mia stanza, tr. Rosa Maria Losito, Napoli, Guida, 1987, 1990.
Fachinelli, Elvio, Claustrofilia. Saggio sullʹorologio telepatico in psicanalisi, Milano, Adelphi, 1983.
Foucault, Michel, Surveiller et punir. Naissance de la prison, Gallimard, Paris 1975.
Fachinelli, Elvio, “L’oeil du puvoir”, Dits et écrits, eds. Daniel Defert François Ewald, Paris, Gallimard, 1977, t. II: 190‐207, tr. it. “L’occhio del potere”, Bentham, Jeremy, Panopticon, ovvero la casa d’ispezione, eds. Michel Foucault Michelle Perrot, Venezia, Marsilio, 1983: pp. 7‐30
Houssais, Laurent, “Les Goncourt et le japonisme”, Les Goncourt dans leur siècle. Un siècle de «Goncourt», eds. Jean‐Louis Cabanès Pierre‐Jean Dufief Robert Kopp Jean‐Yves Mollier, Villeneuve d’Ascq Cedex, Presses Universitaries Septentrion, 2005: 137‐155.
Hugo, Victor, Dernier Jour d’un Condamné, Paris, Charles Gosselin et Hector Bossange, 1829, tr. it. L’ultimo giorno di un condannato a morte, tr. Franca Zanelli Tarantini, Milano, Mondadori, 1998.
Huysmans, Joris‐Karl, À Rebours, Paris, Charpentier & Cie, 1884, tr. it. A ritroso, tr. Ugo Dèttore, Milano, Rizzoli, 1982.
James, Henry, The Portrait of a Lady, Boston‐New York, Houghton, Mifflin and Company, 1881, tr. it. Ritratto di signora, tr. Carlo Linati Silvia Linati, Torino, Einaudi, 1989.
James, Henry, The Sense of the Past (1900‐15), London, W. Collins Sons and Co., 1917, tr. it. Il senso del passato, tr. Marcella Bonsanti, Milano, Garzanti, 1983.
James, Henry, The Spoils of Poynton [The Old Things, 1896], London, William Heinemann, Boston, Houghton, Miffin and Co., 1897, tr. it. Le spoglie di Poynton, tr. Angela Minissi Giannitrapani, Firenze, Sansoni, 1989.
Katsaros, Laure, “The Gouncourt Brothers. Reflected in the Magic Mirror of Japan”, The Massachusetts Review, 57.3 (2016): 490‐511.
Liborio, Mariantonia, “Un ossimoro delicato”, De Maistre, Xavier, Voyage autour de ma chambre, Paris, José Corti, 1834, tr. it. Viaggio intorno alla mia stanza, tr. Rosa Maria Losito, Napoli, Guida, 1987, 1990: 5‐13.
Lombardo, Agostino, Postfazione, James, Henry, The Sense of the Past (1900‐15, incompiuto), London, W. Collins Sons and Co., 1917, tr. it. Il senso del passato, tr. Marcella Bonsanti, Milano, Garzanti, 1983: 263‐274.
Nissim, Liana, Storia di un tema simbolista. Gli Interni, Milano, Vita e Pensiero, 1980.
O’Mahony, Claire, “La Maison d’un artiste. The Goncourts, Bibelots and Fin de Siècle Interiority”, Writers’ Houses and the Making of Memory, ed. Harald Hendrix, London, Routledge, 2008: 187‐202.
Orlando, Francesco, Gli oggetti desueti nelle immagini della letteratura. Rovine, reliquie, rarità, robaccia, luoghi inabitati e tesori nascosti, Torino, Einaudi, 1993.
Paratore, Ettore, “Un’opera esemplare. La casa di Praz”, Il Tempo, 15 dicembre: 3.
Periton, Diane, “The Interior as Aesthetic Refuge. Edmond de Goncourt’s «La Maison d’un Artiste»”, Tracing Modernity. Manifestations of the Modern in Architecture and in the City, eds. Mari Hvattum Christian Hermansen, London‐New York, Routledge, London, 2004: 137‐155.
Pety, Dominique, “Les Goncourt collectionneurs et la renaissance des arts décoratifs”, Les Goncourt dans leur siècle. Un siècle de «Goncourt», eds. JeanLouis Cabanès Pierre‐Jean Dufief Robert Kopp Jean‐Yves Mollier, Villeneuve d’Ascq Cedex, Presses Universitaries Septentrion, 2005: 127‐135.
Pety, Dominique, Les Goncourt et la collection. De l’object d’art à l’art d’écrire, Genève, Librairie Droz, 2003.
Petrarca, Francesco, De vita solitaria, 1346‐66, tr. it. De vita solitaria, ed. Marco Noce, tr. Giorgio Ficara, Milano, Mondadori, 1992.
Petrignani, Sandra, La scrittrice abita qui, Vicenza, Neri Pozza, 2002.
Poe, Edgar Allan, “The Philosophy of Furniture”, Burtonʹs Gentlemanʹs Magazine, 6.5 (1840): 243‐245, tr. it. La filosofia dellʹarredamento, ed. Ludovica Koch, tr. Elisabetta Mazzarotto, in La filosofia della composizione ed altri saggi, Napoli, Guida, 1986: 33‐40.
Praz, Mario, “An Empire Flat in Roman Palace”, Decoration, 6 (1937): 11‐15.
Praz, Mario, “D’Annunzio arredatore”, La botte e il violino. Repertorio bimestrale di design e di disegno, 1 (1964a): 9‐13, poi in Il patto con il serpente. Paralipomeni di «La carne, la morte e il diavolo nella letteratura romantica», Milano, Mondadori, 1972, 1973: 352‐361.
Praz, Mario, Gusto neoclassico, Firenze, Sansoni, 1940, Milano, Rizzoli, 2003.
Praz, Mario, La carne, la morte e il diavolo nella letteratura romantica, Milano‐Roma, La cultura, 1930, Milano, Rizzoli, 2008.
Praz, Mario, La casa della vita, Milano, Mondadori, 1958, n. ed. accresc. Milano, Adelphi, 1979, 1995.
Praz, Mario, Il patto con il serpente. Paralipomeni di «La carne, la morte e il diavolo nella letteratura romantica», Milano, Mondadori, 1972, 1973.
Praz, Mario, La filosofia dell’arredamento, Roma, Documento Librario Editore, 1945.
Praz, Mario, La filosofia dell’arredamento. I mutamenti nel gusto della decorazione interna attraverso i secoli dall’antica Roma ai nostri tempi, Milano, Longanesi & C., 1964b, 1990.
Praz, Mario, “Un interno”, Gusto neoclassico, Firenze, Sansoni, 1940, Milano, Rizzoli, 2003: 195‐205.
Praz, Mario, Scene di conversazione, Roma, U. Bozzi, 1970.
Rosazza Ferraris, Patrizia, “A Note on the Origins of «La Casa della Vita» of Mario Praz and Its Relation to Edmond de Goncourt’s «La Maison d’un Artiste»”, Writers’ Houses and the Making of Memory, ed. Harald Hendrix, London, Routledge, 2008: 203‐207.
Rosazza Ferraris, Patrizia, ed., Museo Mario Praz. Inventario topografico delle opere esposte, Roma, Edizioni di Storia e Letteratura, 2008.
Schnöller, Martin, “Malerfürsten im 19. Jahrhundert”, Künstlerhäuser, von der Renaissane bis zur Gegenwart, ed. Eduard Hüttinger, Zürich, 1985: 195‐217, tr. it. “I pittori‐principi dell’Ottocento. L’atelier di Hans Makart a Vienna, Villa Lenbach e Villa Stuck a Monaco di Baviera”, Case d’artista. Dal Rinascimento a oggi, ed. Eduard Hüttinger, Torino, Bollati Boringhieri, 1992: 187‐205.
Selvafolta, Ornella, “Il Giappone e la Gran Bretagna. Un incontro proficuo tra architettura e arti applicate”, L’architettura dell’eclettismo. La dimensione mondiale, eds. Loretta Mozzoni ‐Stefano Santini, Napoli, Liguori, 2006: 229‐260.
Shakespeare, William, The Tempest (1610‐22), Mr. William Shakespeareʹs Comedies, Histories, & Tragedies (First Folio), London, Edward Blount and William and Isaac Jaggard, 1623, tr. it. La Tempesta, tr. Agostino Lombardo, Milano, Garzanti, 1984.
Sitwell, Sacheverell, Conversation Pieces. A Survey of English Domestic Portraits and Their Painters. With Notes on the Illustrations by Michael Sevier, London, B.T. Batsford, 1936.
Sozzi, Lionello, Gli spazi dell’anima. Immagini d’interiorità nella cultura occidentale, Torino, Bollati Boringhieri, 2011.
Stendhal (Henri Beyle), Souvenirs d’égotisme (1832), Paris, B. Grasset, 1928, tr. it. Ricordi d’egotismo, tr. Giuseppe Gallavresi, Roma, Carlo Mancosu Editore, 1993.
Vitta, Maurizio, Dell’abitare. Corpi spazi oggetti immagini, Torino, Einaudi, 2008.
Warner, Pamela J., “Compare and Contrast. Rhetorical Strategies in Edmond de Goncourt’s Japonisme”, Nineteenth Century Art Worldwide, 8.1 (2009): https://www.19thc‐artworldwide.org/spring09?id=61:compare‐and‐contrastrhetorical‐strategies‐in‐edmond‐de‐goncourts‐japonisme&catid=34:articlec (ultimo accesso 08/01/2024).
Warner, Pamela J., “Framing, Symmetry and Contrast in Edmond de Goncourt Aesthetic Interior”, Studies in the Decorative Art, 152 (2008): 36‐64.
Warner, Pamela J., “«To Paint the Color of Things». The Goncourt Brothers and the Pictoriality of History”, Orientations. Space/Time/Image/Word 5, Actes du 6eme Colloque de lʹAssociation Internationale de lʹEtude des Rapports en Texte et Image, Hamburg 2002, eds. Claus Clüver, Véronique Plesch, Leo Hoek, Amsterdam, Rodopi 2005: 3‐16.
Zimm, Malin, The Dying Dreamer. Architecture of Parallel Realities, Thesis, School of Architecture, Royal Institute of Technology, Research advisor: Dr. Katja Grillner, Assistant advisor: Prof. Jerker Lundequist, Stockholm, 2003: https://www.diva‐portal.org/smash/get/diva2:7560/FULLTEXT01.pdf (ultimo accesso 08/01/2024).
Zimm, Malin, “The Dying Dreamer. Looking into Huysmans’ Virtual Worlds”, Nordisk Arkitekturforskning, 3 (2001): 41‐54.
Zimm, Malin, “Writers‐in‐Residence. Goncourt and Huysmans at Home without a Plot”, The Journal of Architecture, 9.3 (2004): 305‐314.
Copyright (c) 2024 Imma Forino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).