Paesaggio con figure by Emilio Tadini: between theory, literature and painting
Abstract
This paper is aimed at showing an unusual but significant application of the theory of adaptation, referring to the comparison between two works realized by Emilio Tadini during the early years of his artistic activity. Tadini restores the traditional formula of Paesaggio con figure (Landscape with figures): at first he applies it in writing a short story (1959) and then he translates it in painting (1960). During those same years, he defines his theory of «integral realism» («realismo integrale»), which would permit to represent the complexity of «happening», and he verifies its resistance coordinating the whole concept to representation forms and techniques thought for different media experimentation.
Using as reference the contemporary debate about the theory of the avant-garde (Eco, Barilli, Dorfles) and the phenomenological philosophy (Paci, Merleau-Ponty), we try to weigh up the way Tadini set a theoretical hierarchy between these expressive forms: he realizes a programmatic course made up of a pars destruens, that shows the «defect» of narrative writing in front of an exceeding reality, which resist to any formalization, and of a pars construens, the reveals how the eidetic power and the «nuova figurazione» prospectivism allow to re-build an «open» but guaranteed critical interpretation.Downloads
References
Bibliografia di Emilio Tadini
Tadini, Emilio, “Paesaggio con figure”, in Inventario, xiv.1-6 (1959): 131-181
Tadini, Emilio, Possibilità di relazione, Roma, Galleria L’Attico, 1960: 14-17
Tadini, Emilio, Alternative attuali, Roma, Edizioni dell’Ateneo, 1962: 61
Tadini, Emilio, “L’organicità del reale”, il verri, 12 (1963): 12-19
Tadini, Emilio, “Paesaggio con figure”, Gruppo 63: la nuova letteratura, 34 scrittori, Palermo ottobre 1963, Eds Balestrini Nanni – Giuliani Alfredo, Milano, Feltrinelli, 1964: 322-332
Tadini, Emilio, Possibilità di relazione. Una mostra dieci anni dopo, Ferrara, Siaca, 1970: 12-13
Bibliografia critico-metodologica
Adami, Valerio, Possibilità di relazione, Roma, Galleria L’Attico stampa, 1960: 31
Alternative attuali: rassegna internazionale architettura, pittura, scultura d’avanguardia, retrospettiva antologica 1948-1961, Eds. Bandera Antonio – Crispolti Enrico, Roma, Edizioni dell’Ateneo, 1962
Balestrini, Nanni – Giuliani, Alfredo (eds.), Gruppo 63: la nuova letteratura, 34 scrittori, Palermo ottobre 1963, Milano, Feltrinelli, 1964
Bandera, Antonio, “Da «Possibilità di relazione» ad «Alternative attuali»”, Alternative attuali, Roma, Edizioni dell’Ateneo, 1962: 13-20
Barilli, Renato, “Di uno spazio prospettico”, Alternative attuali, Roma, Edizioni dell’Ateneo, 1962: 62-64
Barilli, Renato, La neoavanguardia italiana. Dalla nascita del «Verri» alla fine di «Quindici», Bologna, Il Mulino, 1995
Barthes, Roland, “To Write: An Intransitive Verb?” (1966), trad. it. “Scrivere, verbo intransitivo”, Il brusio della lingua. Saggi critici iv, Torino, Einaudi, 1988: 13-22
Butor, Michel, Répertoire i, Paris, Les Editions de Minuit, 1960
Butor, Michel, Répertoire ii, Paris, Les Editions de Minuit, 1964
Cattani, Francesco – Meneghelli, Donata (eds.), La rappresentazione allo specchio. Testo letterario e testo poetico, Roma, Meltemi, 2008
Chiurato, Andrea, La retroguardia dell’avanguardia, Milano-Udine, Mimesis, 2011
Dorfles, Gillo, Ultime tendenze nell’arte d’oggi. Dall’Informale al Neo-oggettuale, Milano, Feltrinelli, 1999
Eco, Umberto, Opera aperta, Milano, Bompiani, 1962
Foucault, Michel, Ceci n’est pas une pipe (1973), trad. it. Questo non è una pipa, Milano, SE, 1988
Freedberg, David, The power of images (1988), trad. it. Il potere delle immagini. Il mondo delle figure: reazioni e emozioni del pubblico, Torino, Einaudi, 1993
Gramigna, Giuliano, La menzogna del romanzo, Milano, Garzanti, 1980
Guglielmi, Angelo, Avanguardia e sperimentalismo, Milano, Feltrinelli, 1964
Guglielmi, Angelo, Gruppo 63. Il romanzo sperimentale, Palermo 1963, Balestrini, Nanni (ed.), Milano, Feltrinelli, 1966: 27-39
Hutcheon, Linda, A Theory of Adaptation (2006), trad. it. Teoria degli adattamenti, Roma, Armando Editore, 2011
Merleau-Ponty, Maurice, Sense et non-sense (1948), trad. it. Senso e non senso, Milano, Garzanti, 1974
Merleau-Ponty, Maurice, Phénoménologie de la perception (1945), trad. it. Fenomenologia della percezione, Milano, Bompiani, 2003
Mitchell, W.J. Thomas, Picture theory, Chicago, University of Chicago Press, 1994
Paci, Enzo, Tempo e relazione, Torino, Taylor, 1954
Possibilità di relazione, catalogo della mostra tenutasi presso la Galleria L’Attico di Roma, Eds. Crispolti Enrico - Sanesi Roberto - Tadini Emilio, Roma, Galleria L’Attico stampa, 1960
Possibilità di relazione. Una mostra dieci anni dopo, catalogo della mostra tenutasi presso il Centro Attività Visive di Palazzo dei Diamanti di Ferrara (8 novembre – 8 dicembre 1970), Ferrara, Siaca, 1970
Ricoeur, Paul, Tempo e racconto, voll. 1-3, Milano, Jaca Book, 2007-2008
Robbe-Grillet, Alain, Pour un nouveau roman, Paris, Les Editions de Minuit, 1961
Sanesi, Roberto, Tadini, dal catalogo della mostra, Brescia, Galleria del Minotauro, 1967
Sanguineti, Edoardo, “Per una nuova figurazione”, il verri, 12 (1963): 96-100
Valtolina, Amelia, Parole con figura. Avventure dell’immagine da Friedrich Nietzsche a Durs Grünbein, Firenze, Le Lettere, 2010
Vetri, Lucio, Letteratura e caos. Poetiche della neoavanguardia degli anni Sessanta, Milano, Mursia, 1992
Weber, Luigi, Con onesto amore di degradazione: romanzi sperimentali e d’avanguardia nel secondo Novecento italiano, Bologna, Il Mulino, 2007
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).