«God is Silent, Venice Remains». Aesthetic Perspectives on Dwelling and Literary Traversal of Venetian Space

  • Stefano Bottero Uniersity of Venice - Ca’ Foscari
Keywords: Josif Brodsky, Watermark, Guido Ceronetti, Un viaggio in Italia, Venice, Urban studies

Abstract

The article explores the concepts of transit and dwelling within the urban spatiality of Venice through literary analysis. It begins with an examination of Josif Brodskij’s Watermark, followed by an exploration of Guido Ceronetti’s philosophical perspective as presented in Un viaggio in Italia. By adopting a critical-philosophical approach, the analysis delves into the thematic and aesthetic elements of both texts, grounded in the authors’ viewpoints. The article then discusses comparative aspects, preceded by an overview of relevant theoretical frameworks. Through a focus on the creative processes of the works, a shared philosophical alignment is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brodsky, Joseph, Watermark, New York, Farrar, Straus & Giroux, 1992; trad. it. Fondamenta degli incurabili, Milano, Adelphi, 2018.

Beckett, Samuel, En attendant Godot, Parigi, Les Éditions de minuit, 1952; trad. it. Aspettando Godot, Torino, Einaudi, 2000.

Bevilacqua, Piero. Venezia e le acque. Una metafora planetaria, Roma, Donzelli, 2000.

Celan, Paul, Gemmetle Werke, band III, Frankfurt am Main, Surkhamp Verlag, 1983; trad. it. La verità della poesia. Il meridiano e altre prose, Torino, Einaudi, 1993.

Ceronetti, Guido, Un viaggio in Italia, Torino, Einaudi, 1983.

Ceronetti, Guido, La carta è stanca. Una scelta, Milano, Adelphi, 2000.

Ceronetti, Guido, Un viaggio in Italia 1981 – 1983. Con Supplementi 2004 e Appendice 2014, edizione digitale, Torino, Einaudi, 2014.

Ceronetti, Guido, Tragico tascabile, Milano, Adelphi, 2015.

Cianfoni, Mario, “«La gabbia dei segni non limita niente»: la pittura come paradigma nella poesia di Guido Ceronetti”, La modernità letteraria e le declinazioni del visivo. Arti, cinema, fotografia e nuove tecnologie, Atti del XIX Convegno Internazionale della MOD 22-24 giugno 2017, Tomo I, Pisa, ETS, 2019: 335-341.

Di Giacomo, Giuseppe, Estetica e letteratura. Il grande romanzo tra Ottocento e Novecento, Roma-Bari, Laterza, 1999.

Ferrario, Edoardo. “«Hasenoöhrchen». Paul Celan e l›epoché della poesia”, Archivio di Filosofia , 83.1/2 (2015): 251-272.

Gaeta, Franco. “Alcune considerazioni sul mito di Venezia”, Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance, 1 (1961): 58-75.

Miłosz, Czesław, Piesek przydrożny, Cracovia, Znak, 1997; trad. it. Il cagnolino lungo la strada, Milano, Adelphi, 1992.

Pecchioli, Renzo. “Venezia e la crisi fiorentina intorno al 1500“, Studi storici, III, 3 (1962), pp. 451492

Rilke, Rainer, Maria, Duineser Elegien, Frankfurt am Main, Insel Verlag, 1923; trad. it. Elegie duinesi, Torino, Einaudi, 1978.

Russo, Michele, Iosif Brodskij. Saggi di letture intertestuali, Milano, Led edizioni universitarie, 2015.

Sartre, Jean-Paul, “Le Séquestré de Venise”, Situations, IV, Parigi, Gallimard, 1964; trad. it. “Il sequestrato di Venezia”, Tintoretto o il sequestrato di Venezia, Milano, Christian Marinotti, 2005: 46-102.

Published
2024-12-01
How to Cite
Bottero, S. (2024). «God is Silent, Venice Remains». Aesthetic Perspectives on Dwelling and Literary Traversal of Venetian Space. Between, 14(28), 37-55. https://doi.org/10.13125/2039-6597/6178