«A monomaniac character of a novel and extraordinary form». The fantastic Illustrations by Alberto Martini for Edgar Allan Poë’s Tales.
Abstract
The general aim of this article is to question the opportunities offered by the tools of classical narratology for image analysis, particularly those images that accompany or derive from text. This would probe the legitimacy of parallelism between systems of description and interpretation, which could be used for both media (metarelations, according to Kibédi Varga’s theoretical indication). An attempt has been made to demonstrate the value of this proposal through a case study taken from the cycle of illustrations created by Alberto Martini (1876-1954) for E. A. Poe’s tales: specifically, the work related to his The Tell-Tale Heart. A comparison was made between the narratological categories associated with the fantastic genre by Tzvetan Todorov, and the dynamics of Martini’s visual syntax. A further comparison was made with illustrations inspired by the same text but created by different artists. The result of these correlations highlights a structural correspondence leading to the same reading effect, which is the peculiar feature of fantastic art.
Downloads
References
Bacchereti, Elisabetta – Fastelli, Federico – Salvatori, Diego (eds.), Il graphic novel. Un crossover per la modernità, Firenze, Firenze University Press, 2020.
Bacci, Giorgio, Le illustrazioni in Italia tra Otto e Novecento. Libri a figure, dinamiche culturali e visive, Firenze, Olschki, 2009.
Id., “Figure e libri: studi di storia dell’illustrazione”, Nuova informazione bibliografica, 2 (2013): 345-70.
Id., Lorenzo Mattotti. Immagini tra arte, letteratura e musica, Pisa, Istos, 2018.
Bachelard, Gaston, L’eau et les rêves. Essai sur l’imagination de la matière (1942), trad. it. Psicanalisi delle acque. Purificazione, morte e rinascita, Ed. Cecilia Cohen Hemsi, Anna Chiara Peduzzi, Conaredo, red!, 2006.
Barbieri, Daniele, I linguaggi del fumetto, Milano, Bompiani, 1991.
Battaglia Ricci, Lucia, Dante per immagini. Dalle miniature trecentesche ai giorni nostri, Torino, Einaudi, 2018.
Bonifacio, Paola (a cura di), Alberto Martini e Dante. E caddi come l’uom che’l sonno piglia, Treviso, Canova, 2004.
Botta, Alessandro, Illustrazioni incredibili. Alberto Martini e i racconti di Edgar Allan Poe, Macerata, Quodlibet, 2017.
Brandigi, Eleonora, L’archeologia del graphic novel, Firenze, Firenze University Press, 2013.
Breccia, Alberto, Il cuore rivelatore (1975), Bologna, Comma22, 2018.
Caillois, Roger, Au cœur du fantastique (1965), trad. it. Nel cuore del fantastico, Ed. Laura Guarino, Milano, Abscondita, 2004.
Calabrese, Omar, La macchina della pittura. Pratiche teoriche della rappresentazione figurativa fra Rinascimento e Barocco, Firenze-Lucca, La casa Usher, 2012.
Cammarata, Valeria (ed.), La finestra del testo. Letterature e dispositivi della visione tra Settecento e Novecento, Roma, Meltemi, 2008.
Carrara, Giuseppe, “L’illustrazione: un problema di teoria letteraria”, Letteratura e letterature 15 (2021): 129-147.
Ceserani, Remo, Il fantastico, Bologna, il Mulino, 1996.
Chapon, François, Le peintre et le livre. L’âge d’or du livre illustré en France (1870-1970), Paris, Flammarion, 1987.
Chiggio, Ennio (ed.), Illustratori italiani, Conegliano, Quadragono libri, 1978.
Cometa, Michele – Montandon, Alain, Vedere. Lo sguardo di E.T.A. Hoffmann, Palermo, :duepunti, 2009.
Cometa, Michele, “Letteratura e arti figurative: un catalogo”, Contemporanea, 3 (2005): 1-15.
Elkins, James, Visual Literacy, Routledge, New York; London, 2008.
Gamboni, Dario, Le plume et le pinceau: Odilon Redon et la littérature, Paris, Minuit, 1989.
Genette Gérard, Seuils (1987), trad. it. Soglie. I dintorni del testo, Ed. Maria Camilla Cederna, Torino, Einaudi, 1989.
Id., Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Seuil, 1982.
Gizzi, Corrado (ed.), Alberto Martini e Dante, catalogo della mostra, Casa di Dante in Abruzzo, Torre de’ Passeri, 23 settembre-30 novembre 1989, Milano, Electa, 1989.
Goldman, Paul – Simon, Cooke, Reading Victorian Illustration, Famham, Ashgate, 2011.
Hall, James, The artist’s studio. A cultural history (2022), Lo studio d’artista. Una storia culturale trad. it., Eds. Pietro Del Vecchio, Chiara Veltri, Torino, Einaudi, 2022.
Hamon, Philippe, Imageries. Littérature et image au XIXᵉ siècle, Paris, José Corti, 2001.
Kaenel, Philippe, Le métier d’illustrateur (1830-1880). Rodolphe Töpferr, J.-J. Grandville, Gustave Dorè, Genève, Droz, 2005.
Kibédi Varga, “Criteria for Describing Word-and-Image Relations”, Poetics Today, 10.1 Art and Literature I (Spring 1989): 31-53.
Lorandi, Marco, Alberto Martini simbolista, Milano, Galleria del Levante, 1978.
Id., Alberto Martini illustratore di E. A. Poe, Milano, F. M. Ricci, 1984.
Id., Alberto Martini, Milano, Electa, 1985.
Id., Disciplina e trasfigurazione. Alberto Martini e il Teatro, catalogo della mostra, Museo Teatrale alla Scala, Milano, SELIS, 1992.
Id., Edgar Allan Poe interpretato da Alberto Martini, in E.A. Poe, Racconti del mistero e dell’orrore: Arabeschi. illustrazioni di Alberto Martini, Milano, SugarCo, 1974.
Louvel, Liliane, Poetics of the Iconotext, Eds. Karen Jacobs, Laurence Petit, London and New York, Routledge, 2016.
Mattotti, Lorenzo – Lou Reed, The Raven (2009), trad. it. Il corvo, Ed. Riccardo Duranti, Torino, Einaudi, 2013.
Maxime Leroy, A Study of Authorial Illustration: The Magic Window, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2019.
Mendelsund, Peter, What we see when we read (2014), trad. it. Cosa vediamo quando leggiamo, Ed. Maria Teresa De Palma, Mantova, Corraini, 2020.
Milner, Max, La fantasmagorie. Essai sur l’optique fantastique, Paris, PUF, 1982.
Mitchell, William John Thomas, trad. it. Pictorial turn. Saggi di cultura visuale, Eds. Michele Cometa e Roberta Coglitore, Milano, Cortina, 2017.
Pallottino Paola, Storia dell’illustrazione italiana. Cinque secoli di immagini riprodotte, Firenze, La Casa Usher, 2020.
Poe, Edgar Allan, I racconti (1831-1849), Ed. Giorgio Manganelli, Torino, Einaudi, 2017.
Rajewsky, Irina, O., “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality”, Intermédialités / Intermediality, 6 (2005): 43-64. https://doi.org/10.7202/1005505ar, [ultimo accesso 09/11/2022].
Ead., “Percorsi transmediali. Appunti sul potenziale euristico della transmedialità nel campo delle letterature comparate”, Between, 8.16 (2018), https://doi.org/10.13125/2039-6597/3526 [ultimo accesso 09/11/2022].
Redon, Odilon, Catalogue raisonné de l’œuvre peint et dessiné, Paris, Wildenstein Institute, 1998.
Ryan, Marie-Laure, “Introduction”, in Narrative Across Media. The Languages of Storytelling, Ed. Marie-Laure Ryan, Lincoln/London, University of Nebraska Press, 2004: 1-40.
Söderberg, Rolf, French Book Illustration 1880-1905, Stockholm, Almqvist & Wiskell, 1977.
Stead, Evanghelia, La Chair du livre. Matérialité imaginaire et poétique du livre fin-de-siècle, Paris, PUPS 2012.
Stoichita, Victor I., L’instauration du tableau. Métapeinture à l’aube des temps modernes (1993), trad. it. L’invenzione del quadro, Ed. Benedetta Sforza, Milano, Il Saggiatore, 2004.
Tassi, Roberto, “Il dominio dell’ombra”, in Alberto Martini illustratore di E. A. Poe, Ed. Marco Lorandi, Milano, F. M. Ricci, 1984: 42-59.
Todorov, Tzvetan, Introduction à la littérature fantastique (1970), trad it. La letteratura fantastica, Ed. Klersy Imberciadori, Milano, Garzanti, 2000.
Copyright Notice
You are free to copy, distribute and transmit the work, and to adapt the work. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).